Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se

Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

1946 st besökare just nu..


1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]
 
Nästa  443 st träffar enligt ditt urval
SKADOR Om ni kommer först till en olycksplats!
2011-12-02 Spyro

I fall ni kommer först till en olycka



Många undrar hur man ska agera när man kommer först till en olycka? ambulanser kan ju vara flera mil bort.Vare sig vi vill eller inte så kommer det ju att hända olyckor, kanske din kompis kör av vägen eller att man kommer till en olycksplats som förste man.Oavsett va det är för fordon så har jag sammanställt några viktiga saker ni ska tänka på. Följ dessa och ni gjort det man kan som lekman för den drabbade, Det kan betyda leva eller död.

STÖRSTA misstag är att om det finns flera skadade, så fastnar man vid den första man går till.
Man måste titta på ALLA ! ,sen bestämma sig för vilken som behöver hjälp först, när man gjort det. så sätter man igång, är ni fler så dela upp er.
Stanna upp nåra sekunder och tänk. Vad har vi här ? hur många? andas alla? om ja . Gå vidare till att stoppa blödning på alla.. osv.

DET FÖRSTA DU SKA GÖRA !!

1. Är platsen säker för er egen skull?, trafik, brand, osv.
2 Kontrollera vad som har hänt, hur många skadade ? fordon ? Var är du ?
3. Larma 112. Lägg inte på förrän larmoperatören säger till. Oroa dig inte , Ambulans är på väg samtidigt som du talar med operatören. En annan SOS operatör hör vad du säger i medlyssning och larmar ut ambulansen medan du pratar med den första.
4.Hjälp den drabbade. andningen först !!




Nummer 1 är ALLTID andningen. Det spelar ingen som helst roll vad det finns för andra skador, andas man inte så dör man, det går fort. 4-5 min utan andning, sen är det stora hjärnskador , eller så återvänder man inte till livet, Det är den bistra sanningen.

Hur tar man av en hjälm? jo, personen på rygg. va helst 2 som gör detta, en håller ett stadigt tag i nacken, den andre drar upp hjälmen tills ni ser näsan sticka ut under kanten.. sen böjer man hjälmen åt andra hållet o drar sakta av den. OBS !! andas personen ska INTE hjälmen av

Nåt som jag har funderat en del på är att när vi kommer till en olycksplats där det är en bil som krockat eller åkt av vägen, voltat osv så har ofta nån förbipasserande hjälpt den skadade ur fordonet. - Jag trodde bilen skulle börja brinna eftersom det ryker så mycket .
Ja jo.. bilar som har smällt brukar göra det. Bilar som har voltat får olja på avgasröret . Det ska faktist mycket till innan en bil tar eld. Det som kan ta eld är spolarvätskan. När bilen kommer upp och ned rinner spolarvätskan ur burken över motorn.
Man är inte medveten om vad man kan ställa till med om man hjälper någon ur ett fordon. Man kan ha i princip vilka skador som helst. Framförallt så kan man ha en ryggskada som kan sitta vart som helst ifrån svanken upp till hårfästet i bakskallen. Den vänliga hjälpen för att komma ut ur bilen kan sluta med rullstol resten av livet, eller faktist att man dör. Eftersom om skadan kan sitta bak i nacken och går ryggmärgen av så slutar denne att andas omedelbart.
Det rätta är ju såklart att man försöker hålla sig lugn och om ingen brand eller annat farligt läge så ska personen sitta kvar i bilen. Förklara att hjälp är på väg. Personen sitter bäst där den sitter i väntan på hjälp. För när vi kommer så kan det sluta med att klippa av taket för att skydda ryggen på den skadade.

Sitter någon i en bil medvetslös så är inte det heller något tecken på att denna måste ur fordonet. Personen sitter bra där den sitter så länge det inte brinner, varför ska du släpa ur människan ? det finns risker med detta ! Kolla i stället andra viktiga saker som att tungan kan falla bak i svalget och täppa till luftvägen.(det låter som personen snarkar = tecken på ofri luftväg ) kliv in i baksätet och ta tag i nacken. böj huvudet bakåt, och skjut fram hakan med fingrarna. (så patienten får som underbett ) släpp inte taget förräns räddningspersonal tar över med sina händer. har patienten en skada i ryggmärgen uppe i nacken så kan den gå av om du böjer fram igen.



Andning kontrolleras enklast genom att helt enkelt prata med personen. Om man inte andas kan man heller inte prata. Tänk på att du kan kontrollera andningen redan innan du når den drabbade genom att ropa till personen och få ett svar.Redan där vet du ju att den andas, gå till nästa om det är fler inblandade.

Är det flera i olyckan?
Gå först till den som inte säger någonting

de som skriker mest mår vanligtvis bäst ! Framförallt har de en fungerande andning!

Öppna visiret, kontrollera att ingenting ligger i munnen och hindrar andningen, snus, tuggummi, löständer,en gråsparv ja vad som helst som kan hindra andningen. ta ut det !! se . lyssna. känn.. om det finns andning.

Om ingen andning finns kan, ska hjälmen tas av - liv går före lem. Utan andning tar det bara ett par minuter innan en hjärnskada inträder. Starta mun-mot-mun-metoden.

( Blöder personen ur munnen ska ingen mun mot mun göras ) det är för att ni inte själva ska drabbas av någon smittsam sjukdom.
för sådant måste man ha en pocketmask.. som man sätter över munnen och sen blåser i. vi använder ju oss av rubensblåsa.

Kläder tas endast av om man måste det för att upprätthålla andning.. men se till att det är fritt runt halsen, och med största försiktighet.
Stövlar osv behövs som regel inte tas av. Det innebär risker med att ta av kläder.



Ryggskada

Personen skall ligga stilla, det är mycket viktigt!

Att armar och ben rör på sig kan vara svårt att förhindra, men det viktigaste är att ryggen är stilla för att förhindra en ev. förlamning. Framstupa sidoläge skall alltså INTE användas med tanke på eventuella ryggmärgsskador. Spärra hellre av vägen än flytta personen.

Tänk på att en ryggskada inte alltid känns, så om personen är uppe och springer runt på olycksplatsen är detta ingen garanti för att ryggen är oskadad. ( 20% av dessa har en ryggskada som visar sig sen på röntgen ) Adrenalinpåslaget man får i samband med chock gör att man inte känner smärta. Adrenalinet som frisätts gör också att man inte blöder så mycket.

Prata med den skadade. Domningar, pirrningar kan vara tecken på ryggskada eller nerver som ligger i kläm. Fråga om de kan röra på fötter, och om de känner att ni tar dom i benen.
Vi har speciell utrustning för att fixera sådana skador. Kallad spineboard, det är en bräda av plast som man spänner fast patienten på, samt fixerar med remmar. flyttar man sådan patient och de har skada högt upp i nacken, så kan denne sluta andas när ryggmärgen går av, samt att denne blir lam . Så STÖRSTA försiktighet. Men ligger denne på mage utan andning...ja då är det tillåtet att vända på personen. Men kan man vara flera så är det att föredra, en håller ett stadigt tag i nacken, de andra hjälper till att rulla runt personen.. den som håller i nacken är chef ! denne räknar.. ett.. två..tre, sen vänder man försiktigt, och sakta på personen.
Gör bara det absolut nödvändigaste för att andningen ska komma igång i samband med ryggskada.



Blödning

Det är svårt att bedöma om en stor blödning föreligger, vid inre blödningar så syns inte en enda droppe blod. Symtom på kraftig blödning är kalla händer, fötter, att personen är blek, har hög puls,(räkna den i handleden eller på halsen) är "seg" i huvudet och törstig. Ge INTE personen något att dricka. Detta ställer till komplikationer vid en operation.

Att personen efter ett tag blir förvirrad och pratar långsamt är ofta ett tecken på en kraftig blödning – hjärnan får inte tillräckligt med syre. Hur personen har uppfört sig är betydelsefull information till ambulanspersonalen – information som ingen annan än du, som var på plats, kan ge! har personen tappat orienteringen gradvis ? vet inte vad det är för dag osv.

Artärer = pulsådror,( syresätter organen) blöder stötvis.
Vid en sån här blödning blir man av med mycket blod på kort tid.

Vener = blodådror, blöder jämt och långsamt.(blod som är på väg tillbaka till hjärtat för nytt syre)
De är de blåa ådrorna som du kan se på dig själv.

Kapillärer = hårrörskärl, blöder ymnigt.
Inblandade vid vanliga skrubbsår. har ingen större betydelse i dessa sammanhang.

Håll tryck mot blödningen och placera blödningen i ett högläge. Bry dig inte om en eventuell infektionsrisk – det är helt oväsentligt i sammanhanget. det fixar man sen med antibiotika inne på sjukhuset.

GLÖM EJ ! att fortlöpande kontrollera andningen! Hur då? Prata och få svar från den skadade! Andningen är viktigast! Efter att ha stoppat blödning, gå tillbaka till att kontrollera andning igen !!

Chock ! Är ett allvarligt tillstånd.. det kan

Indikera allvarlig blödning, eventuellt även inre blödning. Kontrollera ABC. Vid psykisk chock, försök att vara lugn och stanna hos den skadade. värme o vila är nummer ett här.

Kom i håg att om en bil har voltat i säg 100 km/h .. och det finns flera i bilen... en kanske har dött o sitter kvar i fordonet.. nån annan kanske springer runt på olycksplatsen, så har sannolikt den som springer runt nån skada i kroppen som kan vara dödande, ett brustet inre organ tex.Denne har ju vart med om samma kraft i bilen som en har dött av. Så bara för att nån är ute o går chockad omkring så betyder inte det att den har klarat sig. MEN, man tar dom i ett senare skede när man har åtgärdat dom som behöver en först.

En annan sak... er egen säkerhet ! se till att få stopp på trafiken... gå inte fram till nån som ligger mitt på vägen.Vi ställer ju våra fordon som skydd för oss själva med blåljusen på... sen jobbar man bakom ambulansen.
riskera ALDRIG er egen hälsa. Går ni fram till en bil, kontrollera om airbagen har löst ut, har den inte det så kan den göra det när som helst, har ni huvet i vägen så kan de gå riktigt illa.Som referens till airbagens kraft = om ni lägger 4 vinterdäck på en airbag på marken .. lös ut airbagen o däcken flyger 2-3 meter upp i luften så se upp !! har airbagen löst ut redan så räkna med att patienten inte hör och ser så bra, trumhinnorna går ofta sönder av smällen, samt att airbagen är täckt med ett pulver som patienten får i ögonen. Underarmarna kan ha brännskador. ( nu kanske ni har bältet på er i fortsättningen)

rapportera sen till ambulanspersonalen vad som hänt, hur de skadade har betett sig.. om nån har tappat medvetandet sakta osv..


Vanliga mc skador är frakturer.. när man krockar med en bil, så flyger man ofta över styret.. med konsekvens att båda lårbenen knäcks på vägen .. eftersom man fastnar under styret på väg över. När lårben går av så blöder man upp till en liter, går båda av = dubbla. En vuxen man har ca: 7 % av kroppsvikten i blodmängd/kvinnor ca:6%
väger man 80 kilo, så har man ca: 5,6 liter blod i kroppen.Vid båda lårbenen knäckta så blöder man 2 liter som sätter sig runt skadan i låren, Nu har du 3,6 liter kvar i blodbanan. Nu är du illa ute !!
Har du dessutom en brusten mjälte,(vanligt) så handlar det om tur och skicklighet från ambulanspersonal om du ska överleva , eftersom det är vi som upptäcker dessa blödningar, åtgärdar,ger läkemedel, stabiliserar.
Blodmängden kommer inte att räcka till för att syresätta livsviktiga organ såsom hjärna, njurar , lever.Till detta kan man lägga att det sannolikt finns en skallskada inblandad(Bara den är dödlig) ,eftersom motorcyklister gör en luftfärd och ofta landar med huvet först. Bryter man bäckenet så kan man blöda hela sin blodmängd invärtes.Detta kan man råka ut för oavsett skinnställ och ryggskydd ! Kroppen är helt enkelt inte från början skapt för att susa runt i över 100 Km/h och sen stoppas upp tvärt. Blodet ska vara i blodådrorna och inte ligga i magen, eller insprängt i musklerna.

i en mc olycka så kan man utgå ifrån att ryggen/bäckenet är skadat , samt att risken för skallskada åxå är MYCKET stor.

Skallskada Gör man en luftfärd över en bil eller in i träd så är det huvet som sticker ut, det kommer att träffa marken först. En oerhörd kraft genom den energi som utvecklas av hastigheten du färdas i. Hjärnan ligger löst innanför skallbenet och hålls fast av förlängda märgen som går upp från ryggen. Vid en krasch så kommer hjärnan att slå i på insidan av skallbenet för att sen studsa tillbaka till motsatt sida inne i huvet. Här uppstår nu en blödning . Eftersom skallbenet är stenhårt så kan inte det ge vika för den svullnad som hjärnan får och blödningen gör åxå att hjärnan blir större. När inte hjärnan kan ta vägen någonstans så trycks den i stället ihop. Enda hjälpen nu är att såga upp skallbenet för att lätta på trycket, MYCKET allvarligt och dödar dig mellan sekunder till timme om inte ett hål borras i huvudet. En hjälm skyddar alltså inte eftersom hjärnan ändå ligger löst innanför skallen.
Samma sak kan hända om man ramlar i gatan, får en smäll över käften osv.
Ett sent tecken och när väldigt lite tid finns kvar för att göra nåt är att ena pupillen är större än den andra. Ha ingen övertro på att - ja har hjälm så det är ju lugnt ! Lita på ambulanssjuksköterskan som tittar noga på dig. Finns orsak till det !

Använd alla skydd som finns.Använd alltid det bästa, inklusive ryggskydd.. åk inte med ryggsäck där du har mobilen och andra hårda saker. Sätt hellre fast ryggsäcken på tanken.
Tänk på att oavsett alla dessa skydd så löper du en stor risk att drabbas av allvarliga skador i en mc krasch !! Framför allt !! åk INTE över din förmåga !
Det ENDA som hjälper dig är sänkt hastighet..eftersom ökad hastighet ger många gånger större skador vid ev olycka. Fantasi om att kunna se när och var och hur en olycka kan inträffa kan rädda ditt liv. Hög hastighet på chans kommer med sannolikt att ta livet av dig , eller skada dig för resten av ditt liv. Ta INTE den chansen.



Följ dessa råd,och du har gjort allt man kan som lekman. Det har en enorm betydelse för den skadade..
Vi som jobbar inom ambulanssjukvården har OTROLIGT avancerad utrustning, samt kunskap för att hjälpa olycksdrabbade men vi kan ju ha många mil att åka, vilket tar tid , tid som kan vara oerhört viktig för den som är med om en olycka. Vi åker så fort det bara går och försöker alltid att göra allt för den som är skadad men ibland har vi just tiden emot oss , trafik , långa avstånd är ett problem. Vi har 7 mil att åka till den punkt som är längst bort ifrån där jag arbetar , Det tar sina minuter för oss att ta oss dit trots full gas och blåljus.Är du där så kan du med dessa råd göra skillnad och vi tillsammans kan hjälpa den som är skadad till att återgå till ett normalt liv igen.

vill någon kopiera detta så gör det utan ändringar eftersom det är medicinska råd.Meddela mig om du vill sprida det.
jag är glad om jag kan vara till hjälp, det här är ju för er säkerhet. Det är kanske just du som behöver hjälp en dag, och en kamrat har läst detta.Hoppas vi inte ses i mitt arbete ! Va rädd om er.
Anders Sjölander /Leg Narkossjuksköterska/


2011-12-02 M_att

Mycket intressant i 3/4 av texten. Man börjar ju fundera när man blir äldre, vafan håller man på med:) Finns ju fan ingen bättre sysselsättning:)!


2011-12-02 tre

Plus på den.. men samtidigt riktigt otäck läsning. Med tanke på att jag inte på 35 år läst en såpass komplett guide måste du ha gjort ett jäkla bra inlägg här :)


2011-12-02 Spyro

Äe en polare som har skrivit den. Men försöker få ut den till alla som sysslar med motorsport mm. Viktigaste av allt är att försöka rädda liv..


2011-12-02 Nillon

skitbra inlägg, har läst innan men borde läsa igenom ofta för att fortsätta komma ihåg


2011-12-02 Andy450R

Jättebra inlägg! Hemskt som det faktiskt kan gå i höga farter.


2011-12-02 Bigass

KANON!


2011-12-03 crff

Riktigt bra att veta sånt! Jag var själv med om ett tragisk olycka i endurospåret i somras, då märkte man hur jävla viktigt det är att kunna såna saker som du beskriver! :)


2011-12-03 mctwist

Riktigt bra text.

Faktiskt det enda vettiga jag fick med mig från militärtjänstgöringen var 160 timmar sjukvårdstjänst. Bra mkt mer andvändbart än att kunna plocka isär/ihop en AK5 med förbundna ögon...

Som sagt A.B.C.


2011-12-03 hamaya

mctwist pff! Underskatta inte vapenkunskapen du lärt dej. Tänk om du är ute och kör mörkerenduro och plötsligt rullar du in i tex Nordkorea.

Händer väl iofosi inte så ofta..


2011-12-03 gunde

Bra inlägg. Men varför har man inte tagit med att man ska kolla pulsen. Har HLR-utbildning och det är även den som lärs ut i skolorna. Fokuset på en medvetslös är att kolla andning, och puls. Har den ej puls så ligger inte fucuset på andningen, utan på hjärtmassage. Kan man inte HLR,ropa och hör om det finns någon som kan. Finns det ingen så gör det man kan göra för den skadade.


2011-12-03 stoffemannen221

Jo det är riktigt gunde, men detta är nog mer avsett i förstaläget när man kommer till olycksplatsen. T.ex att det ligger människor överallt med olika skador. Att man då ska gå efter modellen:
1. andning
2. blödning
3. chock
Dock håller jag med om att i läge två så ska man kontrollera puls på den livlöse innan man börjar hlr.


2011-12-03 stoffemannen221

Jättebra inlägg förresten, plus på den.
Alla borde gå en hlr-kurs.

Jag är sjukombud på jobbet så får gå kompletteringskurs varje år. Har även en underskötarutbildning i botten och också den gedigna (och kanske allra bästa av alla uppräknade) militära sjukvårdsutbildning.


2011-12-03 Spyro

Det står under blödning att man ska kolla puls på hals el. handled. Springer dom omkring så kan vi konstatera att de förmodlingen har puls. Andningen är viktigast, och har man andning så har man garanterat puls också. :)


2011-12-03 gunde

Japp, andas någon så har dom säkerligen ett hjärta som slår.
Men problemet är när de inte andas. Räddningstjänsten går ut med HLR-utbildningar pga att man kan rädda liv på detta sätt. Många som konstaterar att en människa inte andas sätter igång med munmotmun-metoden och blåser o blåser o blåser... det är inlärt. Men till ingen nytta då hjärtat har stannat. Blodet för inget syre till hjärtat om inte pumpen går. Det har tom pratats om att det ska eller inte ska användas någon munmotmun-metod vid HLR. Detta pga att blodet är så pass syremättat att man klarar att förse hjärnan med den syre som redan finns i blodet. Men det är inget beslut på det än.


2011-12-03 stoffemannen221

Gunde kan det stämma? Visst en minimal stund så kan syret räcka till men efter att samma blod har passerat alveolerna ett par gånger så lär blodet vara rätt syrefattigt. I alla fall enligt det jag har förstått av biologilektionerna men jag är ju ingen läkare direkt.


2011-12-03 Nillon

gunde,stoffemannen: vad jag fick lära mig (2 år sedan) var att fokus har gått från blåsningen till hjärtpumpandet, innan var prio på att blåsa in luft, nu är det att pumpa hjärtat. Vi fick lära oss 30 pump, sedan 2-3 blåsningar och repetera.

En annan grundregel som är lätt att komma ihåg (kan ju ha läst hur mkt som helst, om man är i krissituation kan all kunskap försvinna snabbt) är att:
De som skriker är de som får luft+är medvetna -
det är de som inte klagar / pratar som skall kollas först

Det och hur viktigt det är att inte flytta på personer i onödan/ta av hjälm och kläder om det inte behövs känns som sådana saker som man behöver nöta in, enkla saker som kan betyda skillnaden


2011-12-03 gunde
Se videoklipp [1 st]!

Exakt nillon... 30-pump,2 blås, fokus på hjärta för syresättning av hjärna. Jo det har diskuterats att ta bort blåset då man är skärrad själv när man kommer till en olycksplats och det är nog att hålla koll och orka ge hjärtmassage tills ambulans kommer.Allt enl. räddningsledaren som höll i HLR.Men det är inget beslutat utan tills vidare gäller 30-2. Men kolla på filmen...

http://www.youtube.com/watch?v=CyJgAGgPr1E


2011-12-03 zeromike

Det viktigaste en lekman kan göra är att se till så personen har fria luftvägar. Luft upp huvudet och skjut fram underkäken. Det är där dom flesta dör.


Kanon bra inlägg, men håll det så simpelt som möjligt. Ju mer info, desto mer misstag kan det också bli för den oerfarne.

Brinner bilen, slit ut personen, det är skitsamma hur skadad han är, sitter han kvar i bilen/annan farlig plats så kommer han dö. slit bort honom från det farliga området!!

Ett sätt för att komma ihåg HLR tempot i kompressionerna är takten i låtarna, "Här kommer pippi långstrump" eller låten "staying alive"!!

Tänk även på din egen säkerhet vid mun mot mun.


30-2


2011-12-03 felk84

mycket bra skrivet.. känner igem mig i allt som brandman :)


2011-12-04 Nillon

skulle ha varit grymt att få denna listan som "sticky" - längst upp i forumet


2012-03-30 Rasmus91

Synd att tråden inte blev en "sticky". Ganska nyttig info


2012-03-31 johanz

Heter inte framstupa sidoläge längre då positioneringen har ändrats.
Stabilt sidoläge är den korrekta termen.


2012-04-01 saiser

Mycket nyttig skrivning + på den. Ang HLR har man nu till och med nu gått ifrån puls kontroll då det bara tar dyrbar tid, finns ingen andning ska hlr påbörjas, då ska personen ut ur bilen eller vad det nu är och ner på hårt underlag, 30-2, viktigt att huvudet böjs riktigt bakåt vid inblås, annars blåser man bara ner i magen. Pressa samman ca 5 cm och skulle det råka smälla är det bara köra på, takt ca 120 per min.


2012-04-01 sloke

Tummenupp till dej spyro och framföralt din polare som skrivit texten,


2012-06-06 Crossoskar

Jag var i förra veckan med om en singelolycka på motorvägen där jag och min kompis satt i bilen och hon av okänd anledning tappade kontrollen över bilen i en hastighet långt över det tillåtna. Jag klarade mig otroligt bra, bara hjärnskakning och allmänt mörbultad. Värre gick det dock för henne då hon bröt ryggen :/ Men jag vill tacka både spyro och din vän (hälsa honom och tacka) som skrivit guiden då den med största sannolikhet räddade henne från att bli förlamad resten av livet.
Om jag inte hade läst denna guiden (Framförallt om hur man ska bete sig vid ryggskador samt att bilen inte börjar brinna trots kraftig rökutveckling)så hade jag i ren panik dragit ur henne ur bilen. Men tack vare att jag läst ditt inlägg stannade jag upp ett par sekunder och tänkte efter innan jag började agera.

Både hon, jag och alla hennes anhöriga är er evigt tacksamma och jag hoppas att fler än jag har läst guiden. Jag kommer från och med nu läsa den minst en gång i månaden för att alltid ha det friskt i minnet, och det vill jag uppmana alla er andra att också göra, för en olycka sker snabbare än man tror och kan drabba vem som helst!

Och ännu en gång spyro, tusen tack!


2012-06-10 Spyro

Skönt att höra att det gick bra mitt i eländet. Men mycket av tacken ska du ta åt dig själv. För utan din sinnesnärvaro så skulle det inte gått så bra som det gjorde. Just att du stannade upp i ett par sekunder och tänkte efter, påverkade förmodligen hela händelseförloppet!

Jag själv har skrivit ut guiden på A4 ark som jag har laminerat och har i förbandslådan både i bilen och på hojen.
Hoppas ni kryar på er och beklagar verkligen olyckan. Men tur i oturen så verkar ni klara er utan men iallafall.
Har hälsat honom från er! Och han är bara glad över att ni klarade er med livet i behåll. Kör försiktigt så försöker vi hålla nere olycksstatistiken!

Mvh Spyro


2012-10-17 MxEnduroBorgen

Tack för ett bra inlägg!
Får jag lova att lägga in det på klubbens och min egen hemsida?
Naturligtvis med dig som avsändare!
Vore bra att kunna sprida denna kunskap till en större målgrupp.


2012-10-22 Spyro

Gör du så! Allt som kan rädda liv på våra vägar är värt att spridas!

Mvh Spyro


2013-06-12 felk84

en viktigt grej när man gör HLR är att man är bara effektiv i ca 5 min sen orkar man inte mer.. Så är ni två personer så turas om och gör HLR så blir de mer effektivt..


2013-12-15 Klasr

Hej Spyro!
Jag vill bara säga: Mycket bra information! Tack.
Skulle också vilja sprida detta vidare till våra medlemmar i Lerum. Om det är ok?!

/Klas


POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:



[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser: