Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se

Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

3069 st besökare just nu..


1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]
 
ÖVRIGA TIPS Service tips
2010-11-12 sloke
:: MEDLEMSTIPS ::
Bild:170681 [1]

Här nedan följer serviceintervaller som man bör hålla om man vill ha hojen i toppskick och behålla maximal livslängd på alla rörliga delar. Det går självklart att köra mer än dubbelt så länge utan att byta slitdelar vilket redan säkert flera av er som läser detta redan har märkt:) men det brukar bli dyrt i längden...

Grejer som bör göras varje gång man varit ute och kört längre dagsturer eller tävling:
Tvätta alltid av hojen efter att du kört, håll grejerna rena så håller det längre och det är heller inte kul att meka med en skitig hoj. Du ska dock inte tvätta direkt efter att du varit ute och kört, då är motorn varm, vattnet är kallare och det kan bildas kondens på insidan av motorn.
Försök att undvika högtryckstvätt. Visst det är smidigt men det tränger in mycket vatten i lager och länkage.

Kedjan kan tvättas om det den är skitig/lerig. Använd även där avfettningsmedel och skölj sen bort det. Är kedjan riktigt skitig så kan du ta av den och lägga den i en hink med avfettningsmedel i 20 min och sen skrubba bort skiten med en borste eller försiktigt med stålborste och skölj med vatten. Spraya sen på kedjespray (efter att kedjan torkat), har du O-ringskedja så ska du använda kedjespray avsedd för O-ringskedja. Glöm inte bort att kolla så att kedjan är tillräckligt spänd.

Kolla nivån i kylaren, fyll på om det behövs. Använd en blandning av vatten och glykol (50/50) även på sommaren för att skydda kylaren mot rostbildning m.m.

Från varje gång du kör upp till 4h, beroende på förhållanden, bör du tvätta rent luftfiltret och olja in det.
Tvätta det gör du genom att gnugga in avfettning i filtret och skölj sen bort det med vatten. Låt det sen torka och när det är helt torrt så fettar du in det med luftfilter olja. Krama ur överflödig olja och låt filtret torka ett dygn innan det monteras. Bäst är att ha ett par stycken filter, för då kan man montera ett nytt direkt medan det andra rengörs/torkar.

Växellådsoljan bör bytas runt 5h beroende på hur hårt man kör. Det är bättre att köra på en billigare olja och byta den ofta än att köra med en dyrare olja och ha i den längre. Oljan ska inte vara svart när du byter den, för då har du kört med den i för länge.

Smörj alla vajrar med wire spray, WD-40 eller liknande var 10-20 timme. använd inte 5-56 då denna avdunstar fort och då inte smörjer längre. Dessutom är 5-56 aggressiv mot gummidetaljer och får dessa att svälla upp. Justera kopplingen när du känner att det behövs. Det ska vara ett litet glapp innan handtaget börjar ge motstånd, så att inte kopplingen ligger på, sliter på lamellerna och överhettas.

Vid hård tävlingskörning ska man byta framgaffelolja var 5:e timme ungefär. Mer sällan om du kör på lägre nivå. Glöm inte bort bakdämparen heller, många byter aldrig olja i den vilken man bör göra då och då.

Fetta in alla lager i svingarmsinfästning, länkage och styrlager var 50-150 timme, beroende på om det är torrt, lerigt eller blött. Det ska även vara fett på/i packboxarna som skyddar lagren. Glöm inte att fetta in hjullagrena också. Är någon packbox eller lager utslitet så ska det bytas.

Komplett kolvpaket ska bytas var 40:e timme på en 250cc om man tävlingskör. Något oftare för 125cc(ca. 30h) och mer sällan för 500cc. Men det finns faktiskt folk som byter sin kolv var 5:e timme! Kör du med en smidd kolv (standard på bl.a. Husqvarna, KTM) så kan man köra ungefär 20h längre än med en vanlig. Har faktiskt sett en Wiseco kolv monterad på en KX 80cc och då den togs av efter 150h(!) var den endast sliten så att man kunde se en färgnyans i metallen! Tror att kombinationen effektiv två takts olja och hög kolv kvalité var de faktorer som grejade biffen där.

Kolvringar kan bytas en gång extra på en kolv. Alltså efter att du kört ca. halva tiden med kolven så byter du kolvring/ringar, för att behålla bottendraget längre. Samtidigt bör man kolla att reed ventilerna ser bra ut, inga flisor borta och att de sluter tätt ordentligt. Om de inte sluter tätt går det ofta att vända på dem för att förlänga livslängden lite. Dåliga reed ventiler gör också att hojen blir svårstartad.
Man brukar märka på motorn när det är dags för kolvbyte kompressionen försämras, startar inte på de första kicken längre och bottendraget blir sämre.

Kolla alltid ramen någon gång då och då om du har kort och hoppat eller kört hårt, det händer att sprickor bildas vid vissa motorfästen och även vid andra ställen, som vid styrhuvudet eller vid bakre stötdämparinfästningen eller där omkring. I värsta fall kan det göra att hojen "viker sig på mitten" om det är riktigt allvarligt (händer sällan, men det har förekommit).

Lycka till Saxat

Erhållna sitekugg - Läs mer på medlemstips Detta sitekugg har adderats till Kuggtävlingen NOV-10 Detta sitekugg har adderats till Kuggtävlingen NOV-10 Detta sitekugg har adderats till Kuggtävlingen NOV-10 Detta sitekugg har adderats till Kuggtävlingen NOV-10 Detta sitekugg har adderats till Kuggtävlingen NOV-10


2010-11-12 Fritzon

"Fetta in alla lager i svingarmsinfästning, länkage och styrlager var 50-150 timme, beroende på om det är torrt, lerigt eller blött"

Det bör enligt mig göras betydligt oftare. 25:e timme max. Mitt styrlager va slut nu efter 50 timmar så hur det ser ut efter 150 skulle jag inte våga tänka på oavsett väderlek.

När du snackar kolbyte. menar du 2t eller 4t?


2010-11-12 Rikardo

10 h anser jag är max intervall för infettning av ovan nämnda lager. Min yamma får bästa möjliga service av mig, eftersom det jag ger i tid får jag tillbaka i form av bättre ekonomi och en hoj som alltid är fräsch.


2010-11-12 Fritzon

ja jag fettar var 15:e timma.

va det inte du som åkte typ 24timmar på växellåds oljan rikardo? so much för bästa service :P

http://www.enduromx.com/forum/forumvd.asp?qt=1110a311001&s=rikardo&t=85159


2010-11-12 crOscar

vem fan har smygfotat mig?


POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:



[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser:

Tjena!  
Passa på att kitta hojen , säljer nu mina tillbehör till Yamaha yz250f 14-18 (vissa saker passar även wr) pga märkesbyte 
 
276cc athena bigborekit , innehåller cylinder , kolv och alla packningar och monteringsanvisning  
Helt nytt  
3900kr 
 
Övre xtrig styrkrona offset 22 i färgen svart 
Gångtid 10h 
Pris 1100kr 
 
Acerbis x-seat soft i svart  
Gångtid 8h  
Pris 900kr 
 
Twinair luftfilter i bra skick  
10st , alla filter för 900kr 
 
Vissa delar passar även Yzf 450 wrf 250 wrf 450 
 
Vid köp av fler saker kan paketpris ordnas 
Grejerna finns i segeltorp/Stockholm och hämtas helst på plats , kan även skickas om köpare betalar frakt

Säljes: Diverse tillbehör Yamaha
Län: Stockholms län
Pris: 3.900 kr