Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

2082 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  492 st träffar enligt ditt urval
MOTOR A eller B kolv
2021-04-22 rammen

Hej, håller på med ett kolvbyte på en beg. exc125 2012 men är osäker på vilken dimension på nya kolven jag ska ha. Cylindern ser riktigt bra ut. Inga repor och jag kan inte känna några vändkanter och original criss-cross mönstret syns fortfarande svagt även på de ytor som ser glansiga ut. Ska jag stoppa in en A-kolv igen eller ska jag gå upp till en B-kolv?
BTW: Ska man "repa" cylindern igen med Scotch-brite eller fint våtslippapper innan montering?

2021-04-22 Björnta

Den eviga frågan, A eller B.
Det finns ingen internationel standard på vad som är A eller B i storlek. Varje kolvtillverkare har sina ideer om var de skall börja räkna A osv.
KTM har tex bara 2 storlekar 1 eller 2. Det finns inslaget på botten ab cylindern baktill nere vid cylinderfoten. Din hoj har ju blivit några år, det kan kanske bytts cylinder som fått ny b niksil. Livrem och hängslen!!!! MÄT cylindern med mikrometer, inte tumstock eller morsans symåttband.

2021-04-23 TE

Precis. Att mäta är att veta.

2021-05-09 jippi4464

Gå till din lokala Mekaniska verkstad. Alla som svarvar har sådana mätverktyg! Lycka till.

2021-05-29 jesusfreak

Aldrig B-kolv om du inte honat rejält! Hälsningar en som satt i B-kolv i en cr125 som nöp efter bytet pga för stor diameter...

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser: