Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

2376 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  470 st träffar enligt ditt urval
MOTOR Kawasaki 250 vevaxelproblem?
2021-02-08 tobiaskarlsson944

Hej,
Har en Kawasaki kx250-07 som jag var ute och körde med på isen i helgen. Efter varmkörning så stendog den precis som vid soppatorsk, kunde kicka igång den men ingen tomgång eller ork och ett missljud från motorn så stängde av direkt. Misstänkte att kolven skurit, plockade isär idag men hittade inga skador i kolv cylinder, tänkte fortsätta plocka ur imorgon. Några ideer vad som kan ha hänt?
Mvh Tobias

2021-02-09 rammen

Hur känns lagren i bägge ändarna av vevstaken?

2021-02-09 Mr P

Låter som ett förgasarproblem. antingen smuts eller isbildning i munstyckena.
Missljudet är omöjligt att säga vad det är.

Är kolv, cylinder och ramlager hela så får du riva och rengöra förgasaren.

Innan du river förgasaren så kan du teststarta hojen i ett uppvärmt utrymme för att kolla om det var en ispropp.
Dra en slang från avgasröret och ut genom dörren för att få ut avgaserna.

2021-02-10 tobiaskarlsson944

Hej,
Fick konstaterat att missljudet troligtvis är ramlagren, får bli att riva isär motorn och byta. Konstigt att detta missljud kom efter att det stannade inte hittat några orsaker i varken vevaxel eller cylinder. Kan ramlagren plötsligt ge upp det och få det att stanna på detta viss och efter detta börja låta konstigt?

2021-02-11 Mr P

Motorn ska fungera även med skurna ramlager - beroende på om det inte är fullständigt sopor av dom, fast då har det redan lossnat bitar ifrån dom som har ställt till med megaproblem i motorn.

Kolla om svänghjulets axel glappar upp/ner.
Glapp = skurna ramlager.

Ljudet när ramlagerna är skurna låter som ett knarrande ljud när du släpper gasen och motorn varvar ner.

Troligtvis är det grus/dammpartiklar som har orsakat problemet och enda stället dom kan ta sej in är via luftintaget i förgasaren.

Kolla om luftfiltret verkligen är helt och rätt monterat med konsistensfett mot anliggningsytan.

Själv råkade jag ut för skurna ramlager när jag för mååånga år sedan hade slarvat när jag monterade luftfiltret och inte dubbelkollat så att korgen nöp åt runt hela filtret...det var en liten glipa...

2 varv senare på en mx-bana så var lagerna skurna.

Efter det dubbel och trippelkollar jag luftfiltret efter varje montering.

2021-02-14 tobiaskarlsson944

Nu är frågan vad som har hänt, har klyvt motorn nu för att byta ramlager, ramlagren är inte dåliga givetvis ska jag byta när jag ändå är igång.
Tankarna som går nu är om det dog av soppabrist ute på isen eftersom varken lager eller kolv har några synliga skador, men det jag inte förstår är vart missljudet kommer ifrån och varför det skulle komma just efter att den dog, den tappade helt orken efter stoppet och för att hålla igång den var man tvungen att ge gas annars dog den, detta i samband med ett missljud i motorn som jag inte hittar. Några mer förslag? Tänkte jag skulle ta en närmare titt på växellådan men om det stannade på grund av det tycker jag att det borde synas ganska tydligt och det borde vara spåner i kåpan/oljan.
Kan det vara veven som har hänt något med trots att man varken hör eller ser något konstigt när man snurrar på den i luften
Mvh

Det jag ångrar i efterhand var att jag inte startade hojjen i garaget när jag kommit hem, vågade dock inte göra detta då jag trodde att kolven hade nöpit.

2021-02-14 Mr P

Troligtvis stannade hojen pga överhettning så att kolven var på väg att nypa.

Jag har själv nypt/skurit några kolvar när jag genom åren har varit ute på isen och tokvarvat mina 125 2-taktshojar.

Man måste bestycka om förgasaren för sån körning, fast det tänker man ju inte på när man väl ligger i ett megauppställ med full gas i 5:ans växel.

Problemet är att en 2-taktare inte får så bra smörjning när man ligger i ett stort uppställ i hög hastighet och har konstant full gas utan att slå av + att kylarna blir igentäppta med snö/is och kyler inte motorn ordentligt.

Så tokköra på isen är en riktig 2-taktsdödare om man inte gör upp en bana där man slår av på gasen inför varje kurva.

Smörjproblemet med konstant full gas på 2-taktare borde vara löst med dom nya hojarna med separat oljetank för 2-taktsolja pga då styrs ju smörjningen mer exakt utifrån varvtal och gaspåslag.

Bild:292952 [1] Bild:292953 [2]

Okej, jag kan tänka mig att det hör ihop med tokgas på isen och att smörjningen inte riktigt räcker till. Lägger upp 2 bilder på kolv och cylinder trodde detta bara var normalt slitage men kanske är så att det är här missljudet kommer ifrån att detta är det som orsakade både stopp och missljud, stort tack för att kloka råd å svar!

2021-02-15 tobiaskarlsson944

Att tillägga är att kolven har gått cirka 30 timmar körd hyfsat lugnt förövrigt än på isen.

2021-02-15 Mr P

Cylindern ser fin ut på bilden men kolven bör du byta. Den ser varmnypt ut.
Normalt klarar sej cylindern vid en varmnypning pga kolvens aluminium är mjukare.

Om det beror på brist på smörjning, överhettning eller både och syns inte på bilden men oavsett så bör kolven bytas ut.

Hur ser tändstiftet ut? är det gråvitt, rostbrunt eller oljigt svart?

Gråvitt = för mager luft/bränsleblandning
Byt till större munstycken i förgasaren.

Perfekt stl på huvudmunstycket när den är högsommar, är för litet när det är 10 minusgrader när man ska tokvarva på isen.

Så ska du ut på isen och tokvarva utan att slå av på gasen så bör du nog ha ett större huvudmunstycke och för säkerhets skull blanda i 3-4% 2-taktsolja i bränslet + att du har koll på om kylarna är igentäppta av snö och is.

2021-02-15 Busaberg

Smörjningen är inget problem på en 2t med rätt bestyckning,däremot blir det väldigt mycket sämre när man släpper av gasen från höga varv.

2021-02-16 Fibula

Tänk på att mer olja i bensinen ger magrare bränsleluftblandning, om man är noga med bestyckningen vill säga.

Täck även kylarna helt eller delvis om det behövs för att orka upprätthålla en normal drifttemperatur. Kanske behövs ett varmare stift t.o.m.

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser: