Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se

Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

1474 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  476 st träffar enligt ditt urval
MOTOR Montera ramlager, värma block i ugn?
2020-12-21 ething

Jag skall montera ramlager (och andra) på en SX50. Jag har läst att det enklaste är att lägga alla lager i frysen och värma blocket i ugnen. Tyvärr är det ingen som ger receptet på hur varmt man kan köra blocket? Har någon bra husmorstips på temperatur?

2020-12-21 bmwjohan

jag satt och läste mekmanual till min husqvarna 125 tc 2019 igår och då kommer jag ihåg att det stod att man skulle ha ugnen på 180 grader när man ska montera ramlager i motorhalvorna.

2020-12-21 bmwjohan

jag har bytt ramlager själv någon gång på suzuki. Då körde jag bara med värmepistol på motorblocket och hade lagret i frysen men det blir ju inte alls lika exakt. Funkade gjorde det dock :-)

2020-12-21 Mr P

Jag har också för länge sedan gjort det med blockhalvorna i ugnen (200 grader) och lagren i frysen. Definitivt att det funkar men jag tror ändå att du ska köra på säkerhet och lämna bort ett sånt moment och låta proffsen göra det.

Kolla upp vad det kostar, jag tror inte att det är så speciellt dyrt.

Det ska tydligen knackas på axlarna så att motorn balanseras och det är extremt viktigt att sånt blir rätt.

När blockhalvorna är ihop så kan du ju själv göra resten av jobbet.

2020-12-22 KöTTeT

Här är beskrivningen från min TC 250. 150 grader verkar vara melodin.

Själv hade jag en väldigt bestämd fru. Ugnen var inte aktuell. Jag körde värmepistol och lager i frysen, det gick utmärkt.

Lycka till.

2020-12-22 KöTTeT
Bild:292866 [1]

Och här är bilden.....

2020-12-22 Johaan

Den här killen på youtube tycker jag är väldigt pedagogisk när han visar hur man gör för att renovera hojar och motorer

https://www.youtube.com/c/CameronNiemela/videos

Han kanske har ett motorklipp där du kan få tips i

2020-12-25 ething

Tack för alla tips. Nu ger jag inte mycket för termostatvredet på min gamla ugn men med 125 grader i 10 minuter så tog det ytterst lite kraft att få ramlagrena på plats. Bara för att 1h senare upptäcka att ett av dreven som skulle bytas var fel reservdel så nu ligger allt utspritt i garaget igen...

2021-01-16 Mingves

Läste i ett annat forum att man ska vara försiktig med värmen och inte värma med för hög värme. Om jag minns rätt så redan en bit över 200 grader så ändrar aluminium på sina egenskaper och de går inte att få tillbaka

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser: