Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

1777 st besökare just nu..


1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]
 
 Föregående Nästa  465 st träffar enligt ditt urval
MOTOR Läcker in kylvätska i cylinder husqvarna 125tc
2020-12-16 bmwjohan

jag har en husqvarna 125tc 2019 fast med ett ktm 150 cylinderkit på. Det kommer in kylvätska i cylindern på något sätt. Jag har bytt alla tre oringar i toppen och gjort rent allt. Kan inte se några skador på något där. Kolv har gått tre timmar. Om det inte läcker in från toppen, var kan det då läcka in. Kan det läcka in i cylinder på något sätt via packboxen som sitter bakom vattenpumpen? Ska beställa och byta den men om det inte är den. Var sjutton kan det då komma ifrån? Jag har kollat precis allt på hojen när det gäller tändning, tändstift, gjort rent förgasare och allt sånt. Kom efter massor med mek på att jag ju kan prova att tömma kylvätskan och kicka igång hojen utan kylvätska och då starta den och gick direkt. Ingen rök ur hojen heller. Det rykte så in åt helvete ur avgasröret på slutet innan detta fel kom så nu är jag 100% säker på att felet är kylvätska i cylinder. Gör jag rent allt och blåser rent stift och kickar igång den så går den i 1 sekund och sen dör den om jag har kylvätska i men utan kylvätska går den som en klocka.


2020-12-16 Busaberg

Vid vattenpumpens tätning är det knappast,då borde det rinna ut i ett skvallerhål(om det finns)eller hamna i växellådan.
Testa att byta cylinderfotpackning.


2020-12-16 P.P

Insatsen i toppen kan ha en spricka. Kolla noga kan vara svårt att se


2020-12-16 bmwjohan

jag bytte packboxen vid vattenpumpen nu men har inte fyllt på och testat ännu för ville låta locktiten stelna lite på bulten som håller impellern. Packboxen som satt där såg dock svinbra ut så jag är väldigt skeptisk till att det skulle kunna vara där problemet är. Har nog bytt den i onödan.
Om det inte funkar imorgon när jag provar så river jag isär allt igen. Har cylinderfotspackningar hemma så kan byta dom.
Insats i toppen kollade jag mycket på och är 99,9% säker på att den är hel men ska kolla den supernoga.


2020-12-17 bmwjohan

funka inte med att byta packboxen vid vattenpumpen. Det läckte precis lika mycket men hade inte så stora förhoppningar på den.

Har kollat toppen och instatsen i toppen extremt noga. Finns absolut inga skador alls där.

Det måste nästan vara cylinderfotspackningen. Ska byta den ikväll och dra ihop allt igen.

Min nya kolv är helt sönderrepad och förstörd. Hade bara gått typ 3 timmar. Har beställt en ny men kommer sätta i en annan beggad kolv jag har så länge som såg helt ny ut när jag bytte den. Lite trist att sätta i ny kolv igen och förstöra ännu en ny kolv. Cylindern såg ut att ha klarat sig helt utan skador som tur är.


2020-12-18 bmwjohan

Kom på en grej som jag prova igår. Jag tog loss cylinder och topp från motorn och sen skruva jag ihop cylinder och topp utan för motorn. Vände det upp och ner och höll ett finger för hålet i toppen där kylarslangen sitter. Sen fyllde jag kylkanalerna i cylinder och topp hela vägen upp till kanten med kylvätska och väntade. Läkte inte in en enda droppe någonstans så det måste va cylinderfotspackningen som är boven.
Cylinderfotspackningen ser lite konstig ut på något ställe men kan inte se någon skada på den där det skulle kunna läkt men jag ska montera en ny och dra ihop allt ikväll och testa. Orkade inte göra det igår. Har mekat på nätterna tre nätter i rad nu så palla bara att meka en timme igår.
Om det inte hjälper med cylinderfotspackningen så fattar jag ingenting. Då förstår jag inte var det skulle kunna komma in något.

Jag kontrollera även topp och ovankant på cylinder noga igår. La toppen på en marmorskiva och tröck den lätt emot. Gick inte att få in ett bladmått någonstans så den är helt plan. Gjorde samma sakt med ovansidan cylinder. Gick inte att få in ett bladmått mellan den och marmorskiven någonstans heller.
Finns absolut inga sprickor och skador någonstans på cylinder, topp och heller. Kolla sjukt noga igår.


2020-12-19 199

Om det fortfarande läcker efter cylinderfotspackning så har du inte mycket annat kvar än topp och/eller cylinder läckage.
Sprickan kan öppna sig när motorn är igång, och när vattnet hettas upp kanske de smiter igenom.


2020-12-19 scha

Hade samma problem på en 125a för några år sen och det va cylinderfotspackningen som va problemet,bytte den och det blev perfekt


2020-12-20 bmwjohan

Jag bytte cylinderfotspackning nu och drog ihop allt igen. Hojen starta direkt. Jag körde ett pass med den i en grusgrop och det känns lite som att den surar igen på låga varv. Ligger jag på höga varv funka den bra och det rykte inte något men när jag kommer ner på låga varv rök det om den. Vi ett tillfälle när jag stängde av den så gick det inte att få igång den igen. Bytte stift och den gick igång men bara precis. Innan jag bytte stiftet så kolla jag kylvätskan och gick att toppa i några cl men inte mer. Körde kanske 20 min till. Imorse kolla jag kylvätskan. Gick att fylla på kanske 1,5 dl. Sen försökte jag starta den. Nu är allt som det var innan igen. Den går igång i typ en sekund och dör direkt. Provade massor av gånger och bytte stift flera gånger. Helt omöjligt att få den att gå.

Jag har inte orkat riva isär den igen. Ska gå ut och göra de om en liten stund men jag fattar verkligen inte vad som kan va fel, alltså var kylvätskan kommer in i cylindern.
Cylinderfotspackning ny.
Ovankant cylinder helt slät. Har kollat jättenoga så att det inte slagit sig på något sätt. Inga skador.
Alla oringar i topp nya.
Mått topp, , cylinder jättenoga. Allt helt plant.

Jag när jag meka ihop allt sist satt jag och kolla på cylinder och topp och motorn i säkert en timme och funderade på vart kylvätskan kan ta sig in och känns som att det bara borde var möjligt via cylinderfotspackning eller topp. Fattar inte var annars.

Jag tror inte jag har någon spricka i cylinder eller topp eftersom att jag kunde köra 40 minuter med den efter att ha bytt cylinderfotspackning. Ja nu när jag skriver denna mening så känns det ju som att det måste vara något vid cylinderfotspackningen som är problemet eftersom att den endå funka i 40 min efter att jag bytt den. Det måste nästan vara någon liten skada som gör att det läcker in mellan cylinder och motor där packningen ligger. Jag har ställt en stållinjal på högkant överallt där och försök se om det glipar någonstans men det gör det inte. Dock är det ju inte jättelätt att kolla. De fyra pinnarna som man skruvar fast cylindern med är ju ivägen väldigt mycket.

Om det skulle va så att det är någon ojämnhet i ovansidan motorn vid cylinderfotspackningen. Kan man typ smeta på någon slags tätning på tub på båda sidorna på cylinderfotspackningen och sen dra ihop det? Känns ju inte bra att göra så ifall det kläms ut tätning och hamnar där man inte vill att det ska va men vet inte vad jag ska göra.


2020-12-20 bmwjohan

https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/tatningsmedel/packningssilikon-hogtemperatur-2000041863
En sån kanske jag skulle kunna använda mig av?


2020-12-20 Mr P

Det där packningskletet är säkert bra men du måste smeta på det extremt tunt så att det inte trycks ut och försämrar öppningarna till spolkanalerna för då förlorar du många hk.

Jag utgår ifrån att du har använt en momentnyckel när du har spänt cylindermuttrarna.


2020-12-20 Busaberg

Jag skulle hellre använda ett tunt lager packningsklister typ Loctite 3020 eller https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/motorvardsprodukter/packningsklister-629236/


2020-12-20 bmwjohan

Jag har dragit med momentnyckel när jag monterat cylinder men bara på två av de fyra bultarna. Två sitter fria och de andra två sitter halvt inne i motorn så det är helt omöjligt att få dit en momentnyckel. Jag har dragit dom två på känsla. Jag drar en med momentnyckel tills det klickar och sen drar jag en med vanlig nyckel och försöker ta i precis lika mycket.

Jag har köpt det där packningscilikonet från biltema men jag har andvänt sånt förut till att täta lite grejer och jag vet att det pressat ut överallt där man inte vill att det ska va och det är så jäkla svårt att få bort efteråt. Det där du länka till busaberg verkar ju asbra. Jag åker nog och köper en sån direkt.


2020-12-20 bmwjohan

Nu skruva jag isär allt igen. Allt såg bra ut denna gång också. Cylinderfotspackningen är 100% hel. Alla oringar hela och ligger på rätt ställe.
Det var rätt mycket vattenstänk under kolven vid vevpartiet så känns som att det är där nere den läcker på något sätt.

Jag kände efter noga när jag drog loss de fyra bultarna som håller cylindern för att se om de skulle sitta lika hårt och de gjorde de inte. De två bultarna utanför motorn satt rätt hårt. Dom är dragna med momentnyckel.
Alla skruvarna ska sitta med 23nm.
Om dom utanför motorn kändes som 23nm så kändes det som att dom inne i motorn satt med typ 20 resp 15nm. Den ena inne i motorn satt rejält mycket lösare än dom utanför.
Frågan är om detta kan ha påverkat?
Bultarna inne i motorn är ju inoljade och sitter skyddade från smuts så det är inte så konstigt att dom släpper lättare men jag kanske har dragit dom för löst?

Hur gör ni när ni drar fast dom som är inne i motorn? Jag har en liten momentnyckel men helt omöjligt att komma åt med den.

Funderar om på det kan läcka in kylvätska via dom här sakerna som sitter på sidorna på cylindern. Vet inte vad dom heter men på höger sida sitter det en stång med en kula på toppen. På vänster sida lite delar också. Vet inte om man skulle testa och riva isär alla dom grejerna för att se ifall det finns någon packning där som är kass. Man kan ju skruva isär rätt mycket grejer där.


2020-12-20 P.P

Det går väl ner vatten i blocket med? Eller det kanske inte är öppet mellan blockhalvorna så det kan komma in där...

Du får använda sk kråkfötter om du ska kunna dra de två främre muttrarna med moment.


2020-12-21 bmwjohan

Det går ner vatten under kolven vid vevpartiet. Vevpartiet är ju helt avskillt från resen av växellåda och så på en 2-takt. Skulle ju kunna va trasigt någonstans i packningen mellan blockhalvorna så att det läcker in i utrymmet vid vevpartiet men jag tror inte det är problemet för då känns det som att det skulle väldigt mycket till för att det ska komma upp så pass mycket vatten ovanför cylindern så att den inte går.

Såna där kråkfötter visste jag inte ens fanns. Nu är det ju väldigt länge sen jag gick i skolan men om man använder en sån där så blir det ju som en liten hävarm ut från bultens centrum till där momentnyckeln sitter. Undrar om det blir helt rätt när man drar 23nm då eller om man borde dra mindre kraft? Det lär man kunna räkna på men kommer inte ihåg hur man gör. Jag tror jag provar att dra för hand en gång till men drar det rätt mycket hårdare.

Kollade igenom mekmanualen och verkar inte finnas några kylkanaler vid avgasportsdelarna så tror inte det kan läcka in där.


2020-12-21 bmwjohan

Googla lite på det nu och om man håller momentnyckeln i rät vinkel mot kråkfoten blir det tydligen rätt. Synd bara att alla kråkfötter jag hitta på biltema och jula och så har en öppen nyckel. Känns som att det är så lätt att dra sönder en bult med en sån. Man skulle vilja ha en ringnyckel som denna nedan men denna sats är ju sjukt dyr.
https://verktygsboden.se/momentnycklar/momentadapter-set-38d-10-st?vat=1&utm_source=criteo&utm_medium=retargeting&utm_campaign=lowerfunnel


2020-12-21 Busaberg

Ingen som kan hjälpa dig att svetsa ihop en egen "kråkfot" då?
Passande ringnyckel från Biltema + en hylsa att svetsa dit som fäste för momentnyckeln kostar inte många kronor.


2020-12-21 Mr P

Det där är ju ett perfekt verktyg till cylindermuttrarna, för det går inte att komma åt med en hylsa.

Men hur ska man räkna av den extra hävarmskraften?
Även jag vill veta om någon kan förklara hur man räknar ut sånt, för den ingenjörsexamen har man ju inte.

Det blir väl att testa sej fram på en lös bult och mutter som sitter i skruvstädet.


2020-12-21 P.P

Man sätter bara kråkfoten i 90 grader från momentnyckeln så blir det rätt.


2020-12-21 bmwjohan
Bild:292864 [1]

Jag var ute nu och skulle skruva ihop allt igen med packningsklister men jag inspekterade sakerna extreeeeemt noga en gång till bara för att se om jag hitta något.
Jag hade inte kollat så noga i cylindern sens jag drog ihop allt nu och nu finns det en liten spricka i cylindern. Kolla bifogad bild. Detta har väl blivit så för att motorn att gått med lite kylvätska i cylinder hela tiden så allt slits massor förstås. Det hade även blivit lite mer repor i cylindern nu. Nu går det faktiskt at känna några av reporna med fingret. Jag måste förstås byta cylindern nu men jag är helt säker på att denna lilla spricka i cylindern har inget med kylvätskeläkaget att göra. Sprickan var inte där när jag hade isär motorn sist och kanalerna som sprickan sitter emellan är inte kanaler som är fyllda med kylvätska utan det är bara luft där.

Jag mätte sinnesjukt noga nu alla plana ytor i topp, , cylinder ovan och underkant och motor ovankant. Jag körde med en stållinjal på högkanske i alla tänkbara vinklar och det går inte att få in ett 0,05bladmått någonstans. Helt omöjligt. 100% plant. När jag läst i mekanualer får man inte kunna få in ett 0,1 bladmått. Det är kravet och jag kan inte ens få in 0,05.
Dvs nu känns allt ännu surare. Det finns absolut inga fel någonstans ändå kommer kylvätskan in.

Jag har ju ingen lust att köpa en ny cylinder. Sätta i en ny kolv och sen bara köra sönder allt igen för att det läcker in någonstans.

Jag ska kolla imorgon om det går att ringa till någon firma som är bra på ktm/husqvarna och kolla om man kan få snacka med en mek i någon minut och se om de kan ge något tips. Som det är nu så flyger bara tusenlapparna ut plånboken och jag mekar varenda kväll och missar körningar i mängder.


2020-12-21 bmwjohan
Bild:292865 [1]

bilden blev så lite så provar att ladda upp den en gång till


2020-12-22 KöTTeT

Kom detta problem efter kolvbyte? Då tror jag (som fullblodsamatör visserligen, men ändå) att du har hittat orsaken. För löst dragen cylinder, som du skriver.

Jag har gjort det själv, fast på 4-takt. Drog toppen med torra bultar, istället för insmorda (säger man så?). Det gick fint att köra ett eller ett par pass, sen började den dra kylvatten.

Lite skumt dock att du inte ser spår efter var det skulle läckt, men det kanske man inte alltid gör.


2020-12-22 Johaan

Du kanske kan prova att ringa en firma som renoverar cylindrar. T.ex. https://www.blixtensracing.se/


2020-12-22 bmwjohan

jag ringde till cylinderdoktorn idag. har skickat min cylinder till han nu. han sa att det kan finnas läckor i en cylinder som jag inte kan se. Jag tror dom provtrycker den och kollar. Man ser ju inte in i alla gångar. Kan va spricka inne i väggarna någonstans på cylindern.

Jag ringde även lelles mc i uppsala och prata med en mek där. Köper alla mina kolvar där så tänkte att dit vågar man väl ringa och fråga. Han sa att det kan bara läcka på tre olika sätt så att kylvätska hamnar i cylinder. Det kan va från toppen. Från cylinderfotspackningen eller från någon skada inne i cylindern.
Jag känner mig väldigt säker på att cylinderdoktorn kommer hitta något fel inne i min cylinder. Om han inte gör det fattar jag ingenting.
Vet inte hur länge det dröjer innan jag får svar för blir så mycket röda dagar nu men är väl bara att vänta så länge.


2020-12-22 bmwjohan

Muttrarna ska inte va inoljade på denna hoj. På alla fyrtakt jag haft innan ska de va inoljade men inte på denna.
Nej det är ju skumt att man inte kan se något spår alls av var det läckt.


2020-12-30 bmwjohan

Nu har cylinderdoktorn kollat på min cylinder och det finns spricka inne i materialet på cylindern och det är därifrån det läcker. Är tydligen vanligt på ktm 125/150 av senare årsmodeller att det går sönder på detta sätt. Är så tunt material i cylindern, särskillt på 150. Slutar med att jag köper helt ny cylinder och kolv för typ 7500kr. Så jävla surt. Han tyckte inte det var någon mening med att försöka laga den för han kan inte garantera alls att det inte bara går sönder och börjar läcka ganska fort igen så jag köper en ny. Hoppas verkligen att jag har mer tur med denna nya cylinder. Han sa att han haft flera kunder som fått liknande läckage i cylindrar efter bara någon körtimme på helt ny hoj/cylinder.
Ska skruva ihop allt inatt så hoppas jag att allt funkar sen så att det inte finns något annat läckage men kan inte tänka mig det. Återkommer med rapport


2020-12-30 Mr P

Vilken käftsmäll!
Det blev ett riktigt surt äpple att tugga på.

Det positiva är ju att du nu vet vad problemet är även om det är ett irriterande helt onödigt problem.

Då har det troligtvis aldrig läckt från fotpackningen.


2020-12-31 bmwjohan

Är det någon här som har koll på hur man ställer in den lilla skruven som sitter på framsidan på cylindern till höger om avgasröret. Den kallas thread pin. Man kan justera den inåt och utåt. Jag montera den bara ungefär som den satt innan jag tog isär allt men kan inte hitta någonting någonstans i mekmanual hur man ska ställa in den.

Tyckte hela avgasportsgrejen var lite lurig. Tycker min går lite kärvt. Bara lite. Känns inte jättesmooth eller vad man ska säga. Allt är rengjort in och infettat. Kände aldrig på det innan så vet inte hur mass lägg man ska kunna röra på agasporten.

Jag har skruvat ihop hela hojen nu så jääääkla noga med allt nytt. Körde lite packningsklister på undersidan cylinderfotspackningen så om det finns minsta lilla ojämnhet där så ska det va lugnt nu. Allt var helt plant när jag kolla men bara för att va säker.

Glömde bort att köra kråkfot men jag drog alla bultar för hand till så gott som exakt samma moment på känsla. Sen drog jag de jag kom åt med momentnyckel och kollade hur många grader jag fick dra spärrskaftet innan det klicka. Sen drog jag bara de två andra bultarna i motorn lika många grader.

Har inte startat ännu för packningsklistret skulle torka fyra timmar. Ska prova imorgon bitti.


2021-01-02 bmwjohan

Nu har jag skruvat ihop allt och provkört lite.
Körde två omgångar först i kanske fem min i villakvarteret. Tyckte det rykte lite mycket. Hojen var lite svårtstartad första gången.
Sen körde jag 20 min i ett grustag och brassade på lite ordentligt. Tyckte det rykte lite ibland men känns som att det är lite känsligt med 2-takt att om man inte ligger på ordentligt hela tiden så surar den nästan igen lite och då ryker det. Så länge jag kör rätt hårt ser jag ingen rök. Kollade kylvätskan efter alla dessa tre turer och har inte minskat något men jag ska köra idag igen och om det funkar nu med och ingen kylvästka försvinner så känner jag att den är fixad. Sist jag hade isär det funkade den bra ett fullt körpass men sen funka den inte igen så vågar inte riktigt räkna med att allt är bra ännu.


2021-01-04 bmwjohan

Nu har jag kört ett pass till i grusgrop och allt funkar nu så det var någon konstigt spricka inne i materialet i cylindern som var felet.


2021-01-04 Björnta

Porer och små hål i gjutgods och aluminium tätas mycket lätt med Vattenglas (Natrium silikat) Ett medel som har använts under mer är hundra år i gjutbranchen.
Finns i välsorterade färgbutiker eller tex Panduro ca 150:-/litern. Lätt att använda, prova det i din gamla otäta cylinder.


2021-01-05 bmwjohan

Funkar det på en cylinder också? Läckorna sitter ju väldigt närma själva förbränningsrummet så blir väl rejäla påfrestningar där. Cylinderdoktorn sa att det är inte värt att försöka laga den här typen av skador för det håller så gott som aldrig. Går nästan alltid sönder direkt efter att man har fixat det. Jag har inte kvar gamla cylindern. Skickade den till han för analys.
Om det händer igen kommer jag utan tvekan att prova med du tipsar om. Frågan är bara hur sjutton man går tillväga. Man själv som lekman kan ju inte avgöra vart hålet sitter.


2021-01-05 Björnta

Porer i aluminium är inte så ovanligt oavsett om det är en alu klump eller en gjuten cylinder. Det kan förekomma. Min pappa har berättat om en cylinder han haft som de behandlade med Vattenglas. Den blev helt tät. Det lägger sig och kryper in i porer och syns knappt efteråt. Du har ju skrivit tidigare att du inte vet var det läcker. Hade det varit en spricka skulle det nog ha forsat ut när det blev riktigt varmt. Jag hade själv sett till att få tillbaka min cylinder för att kolla och prova. Den har ju säkert ett visst värde, utan att förvissa sig om riktigheten i den utsaga som den du lämnat den till gett. Det kostade väl 7-8 tusen för en ny förmodar jag. Ibland måste man räkna fingrarna efteråt, när man handlat med vissa.


2021-01-06 Mr P

Björnta, jag är själv företagare och jag kan nog tycka att du har lite väl hårda fördomar om företagare.

Jag har full förståelse för att cylinderdoktorn säger att det inte är lönt att laga cylindern eftersom han inte med 100% säkerhet kan garantera att det kommer att funka.

Visst kanske att det funkar och är som du säger och om cylinderdoktorn läser det här så kan du vara säker på att han kommer testa och göra en utvärdering om det funkar - dom vill ju ha nöjda kunder och dom tar ju självklart betalt för tjänsten att reparera cylindern med vattenglas.

Problemet är om det inte funkar och om det leder till ett dyrt motorhaveri.

Vem ska då betala och ersätta för det motorhaveriet?
Jo, enligt lag blir det då cylinderdoktorn som får betala för allt.

Det innebär ett minusjobb för cylinderdoktorn och garanterat en missnöjd kund eftersom kunden hade blivit lovad att det kommer att funka.

En företagare sätter sej aldrig i en sån sits eftersom det är som att be om att hitta vägen till en konkurs!

Självklart ska bmwjohan ha tillbaka sin cylinder och testa själv, men då blir det på hans eget ansvar om det inte funkar eller leder till ett dyrt motorhaveri.

Bevisligen måste det ju vara någon spricka i den gamla cylindern eftersom den läckte, och den nya cylindern läcker inte.
En spricka innebär inte att det alltid forsar in kylarvätska.
Ju mindre sprickan är, ju mindre läcker det så klart.


2021-01-06 Björnta

Det kan knappast bli ett värre "haveri", än att det fortfarande är ett läckage av kylvätska in i motorn om behandlingen inte skulle fungera. Har man tex glykol i vattnet så läcker det betydligt mycket lättare. Det här är ingen komplicerad rymdteknologi. Behandlingen av gjutgods med metoden är uråldrig och fungerar oftast mycket bra. Bara för att metoden är gammal betyder det inte att den inte längre skulle fungera i ett digitaliserat samhälle. Det är fortfarande naturlagarna som styr över det mesta.


2021-01-06 Fibula

Rotorsaken här verkar ju vara "bad design" från Österrike. Så även om lagningsmetoden skulle vara framgångsrik och tillräcklig så kan väl ytterligare problem vara att vänta?

Rätt väg här vore väl garantianspråk mot tillverkare/åf?


2021-01-07 bmwjohan

Cylinderdoktorn sa precis så till mig som MrP skrev, att han kan ju inte garantera alls att det inte går sönder igen efter bara jättekort tid. Han sa att vi kan prova om du vill men rekommenderade en ny cylinder.

Dom lämnar ju bort cylindrarna till england för att bli nicasylade och vet inte om det är engelsmännen som lagar också men jag tyckte han nämnde något om att de svetsar. Skulle varit intressant att prova den här andra metoden men jag själv har ju ingen aning om hur man gör.


2021-01-07 Mr P

Fibula, garantier i den här branschen verkar ju vara helt godtyckliga.
Men jag håller med dej!

Tillverkaren eller generalagenten borde ju ha någon sorts ansvar när kunder hamnar i en sån här situation, eftersom det handlar inte om handhavandefel och det är ju inte kundens fel att produkten är undermåligt tillverkad.

I alla andra branscher blir företagarna upptryckta mot väggen för att ersätta kunden fullt ut, men tydligen inte i den här branschen!
Det är bara så sorgligt.

Kanske ska byta över och driva företag i den här branschen istället eftersom det skulle kännas så mycket skönare och enklare att slippa bry sej om en kund hamnar i kläm pga mej.


2021-01-08 bmwjohan

Jag frågade han om han visste om det är någon som försökt reklamera cylinder eller få någon slags goodwill från ktm/husqvarna när dom går sönder direkt och han sa att flera har provat men ktm säger bara att 125/150 är rena racehojar så då finns inga garantier alls och man får typ räkna med att det kan gå sönder grejer lite hur som helst eftersom att dom är så pressade till att väga så lite som möjligt och ge så hög effekt som möjligt.


2021-01-11 KöTTeT

bmwjohan var på Uringe i lördags va? Det var en Husqvarna där som mycket väl skulle kunnat vara du. I så fall fick jag det tvivelaktiga nöjet att på nära håll se att hojen din verkar fungera alldeles utmärkt. Du blåste förbi mig ett antal gånger -).

En OT-fråga. Hur kommer det sig att du kör 125/150 nu? Jag har för mig att jag läst i gamla trådar att du åkt 450 ett tag. Det känns som ett stort hopp.


2021-01-11 bmwjohan

ja det stämmer. Jag var på uringe i lördag. Kör en husqvarna utan klisterdekaler på. Själv har jag en mörkblå/lila fleece. Kör silverfärgad peugeot expert. Var några stycken husqvarna smokers där såg jag. Ja nu går hojen som en klocka så felet är lagat men surt att det kosta mig 10.000kr att laga.

Jag har åkt 450 ända sedans jag börja köra cross när jag var 30. Innan jag skaffade tre barn så körde jag typ sex timmar på timräknaren varje vecka. Onsdag, lördag och söndag, fulla pass hela tiden. Då kunde jag köra många varv i fullt tempo och bara få lite armpump. Nu kör jag så gått som alltid bara 1 gång i veckan och jag får så mycket armpump hela tiden så det är helt sjukt. Jag får absolut mycket mindre armpump från min 150 än kawa 450 jag hade innan så det är roligare att köra med denna. Sen har jag varit sugen på att prova en sån här hoj länge eftersom att den väger 20kg mindre än en 450.
Jag vet inte hur jag ska göra i vår om jag ska fortsätta med denna eller prova något annat. Jag älskar att denna hoj känns så lätt och svänger så jäkla bra men jag saknar också att en 450 har bra drag i hela registret och inte som denna ett litet register man måste hålla sig i.
Jag är helt säker på att jag kör rätt mycket snabbare på en 450 på ett varv men kör jag flera varv vinner 150 förstås för från 450 blir mina armar helt stumma om jag försöker köra så snabbt jag kan.
Det är lurigt med armppump. Jag tränar på gym sex dagar i veckan, styrka och kondition och äter bra mat och är i klart bra form men vad jag än provar för träning så verkar det inte finnas någonting som kan få bort armpump förutom att köra cross flera gånger i veckan.


2021-01-12 KöTTeT

Tack för utlägget, det är intressant. Valet av hoj är ju alltid ett gissel, man skulle vilja äga flera stycken att växla mellan. Motormässigt skulle en 125/150 skulle räcka gott och väl för mig, men då jag är lång och ranglig tycker jag de är för små i chassit. Testade en KTM 125 från 07 förra året, det kändes som väldigt liten för mig som är 187 lång. Jag vet inte hur det är med en modernare Husqvarna.

Jag brottas också med armpump, men har faktiskt fått mycket hjälp av din tråd du hade om det här på forumet. Sen påverkas jag sjukt mycket av underlaget på banan såklart. Det var betydligt mer lättåkt senast jämfört med hur det varit sista tiden då Uringe varit bottenlös. Den var mycket hårdare i lördags och sög inte lika mycket energi. Jag kunde åka mer än ett, två varv i taget -).


POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:



[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser:

Kolv byt vid 50tim totalt 66.1tim  
Fjädring endast 10 tim

Motocross MC Säljes 4-takt
Husqvarna FC 450-18
Län: Stockholms län
Pris: 49.000 kr