Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

1769 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  465 st träffar enligt ditt urval
TRANSPORT Val av crossbuss
2020-12-08 Böff

Kommer snart att flytta ut på landet och få lång pendling. Min plan är att sälja min nuvarande bil och köpa en transportbuss som både ska funka som "personbil" och som crossbuss.

Mina viktigaste krav är att den utan problem ska rymma en hoj, minst, utan att behöva montera av hjul eller annat bök.
Vidare ska den vara snål på soppa, ju snålare desto bättre. Har sett att det finns exempelvis Toyota ProAce som på papperet drar dryga halvlitern.
Jag har inga direkta komfort- eller prestandakrav men normal personbilsutrustning som AC måste finnas.

Har erfarenhet av VW Multivan och Transporter och de tickar många boxar men de jag kört har inte varit direkt bränslesnåla.

Känslan, som kan vara fel, är att det är svårt att hitta äldre bussar som är rejält bränslesnåla så jag misstänker att det är något nyare jag får titta efter.

Någon som sitter på några vettiga förslag?

2020-12-08 ething

Renault Trafic? Jag är emot Franska bilar men tjejen har en och är väldigt nöjd.

2020-12-08 Fibula

Vilken prisnivå tänker du?

~50k:- Peugeot Expert -08-14 el. motsv.
~100K:- Renault Trafic -14 -> el motsv.

Har ägt båda, Trafic är lite större men snålare med mer personbilskänsla.

2020-12-08 MXvito

Peugeot expert
Citroen Jumpy
Toyota Proace
Fiat Scudo
Dessa är ungefär likadana. Har själv ägt en Expert och en Jumpy. Skramliga och allmänt halvkass körkänsla på dom allihop. Kvaliten är nog väldigt varierande, men skulle gissa på att Toyota:n håller bäst kvalité. 3-Sits är otroligt trångt och passagerare sitter rakt i ryggen och oftast obekvämt. 2-sist känns mer rymligt. Du får in en hoj utan problem i den korta standard varianten. Kanske behöver ställa den lite på sne men det är ju inte direkt många sekunders extra jobb. Några av dessa modeller är utrustad med luftfjädring bak och kan ej svara på om det är bra eller dåligt men dyrare är det att laga.

Renault trafic, opel vivaro, nissan primastar. Likadana bilar. Har aldrig ägt någon själv men har ett par kompisar som har ägt såna modeller och det är riktigt dålig kvalité på dom. Framvagnen är dåligt uppbyggd med svaga lager, Växellådan håller dålig kvalité och har 2 kompisar som har pajat sina lådor. Allmänt burkiga och tråkiga att köra långt i. Får plats med hojen utan problem.

VW transporter, har ägt 2:st. Enligt mig den bästa skåpbilen med bäst komfort och körkänsla. Dock så har ju VW problem med deras dubbelmassesvänghjul samt DSG lådan om du är på jakt efter en automat. Finns hur mkt info som helst på nätet vilken DSG lådan som är bra och varför.

Mercedes Vito har jag aldrig ägt och har tyvärr inte så mkt info om dom. Det sitter ett Mercedes märke på dom och det är ju tyvärr det som kostar även fast dom inte byggs av mercedes så dom dras med rätt så många problem. Samt att dom har rätt så dåligt rostskydd.

Lite dyrare pengar så får du annars en Ford Transit Custom. Har en kompis i bygg branschen som har ett par såna i sin firma och dom verkar funka problem fritt. Tittar man på begagnat marknaden som en helhet så har ju inte Ford nåt bra rykte. Men vet inte om den skåpbilen kanske är baserad och byggd på en plattform som inte är byggd av Ford

2020-12-08 Böff

Som sagt var, tanken är att den ska ersätta min nuvarande personbil, få plats med en hoj och vara snål. Eftersom den blir mitt enda fordon så måste den vara driftsäker och eftersom den ska funka att pendla med får den gärna klara sig under 0.7 milen. Tanken på ett fordon som klarar allt dök upp när jag var förbi Toyota i annat ärende och såg ProAce som åtminstone på papperet hade låg förbrukning och kändes personbilsaktig bakom ratten. Något liknande med några år på nacken hade inte varit fel.
Kompisar som haft Ford har klagat på förbrukningen, dock oklar årsmodell.

2020-12-08 hellbergarn

Har ägt jumpy å den va ingen vidare
Transporter den äldre varianten t4 funkar bra
Själv är ja inne på min andra transit
Har varit imot ford men ändrat mig
Mina har gått väldigt många mil klanderfritt å dom går billigt och är väldigt rikt utrustade

2020-12-10 CRF.s

Säger Nissan NV200, liten smidig och en hoj får plats.
Jag körde den på 0.6

2020-12-10 Böff

Nissan, intressant.
Får en hoj plats i en Ford Transit Connect?

2020-12-11 scha

har haft 2st Trafic en 2012 och en 2015 som jag har nu och inte haft några problem och man åker mycket bra i den,

2020-12-11 Böff

Synpunkter på Transit Connect? Drar lite, åtminstone i teorin, hyfsat smidig, ser bra ut, verkar personbilslik. L2 varianten är längre och tar kanske en hoj?

2020-12-12 Mr P

generellt så brukar dom Japanska bilfabrikaten vara billigast i inköp och med låg bränsleförbrukning.
Pålitligheten är också hög, alltså en billig bil att köpa in och äga.
Jag inbillar mej att Franska och Italienska bilar är av dålig kvalitet och att Tyska bilar har högst kvalitet, som gör att inköpspriset blir högre.

Så är du enbart ute efter ett lågt inköpspris och inte bryr dej så mycket om komfort och kvalitet så ska du köpa en Citroen, Renault, Fiat eller en Nissan.

Bränsleförbrukningen är ungefär lika på alla fabrikat, det mesta beror på hur blytung din högerfot är.

2020-12-13 Böff

Connecten verkar dessvärre vara för låg. Synpunkter på Peugeot Expert eller dess syskon från Citroen/Fiat. Vad är en rimlig förbrukning på en mindre skåpbil?

2020-12-13 Böff

Såg kommentaren om Expert ovan, lite vad jag befarade. Tycker fortfarande att Connecten känns mest lovande känns modern, ny motorteknik, personbilslik, snål och går att hitta vettiga beg för drygt 100 000. Måste dock se om jag kan titta på en och se om det går att brotta in en hoj. På några amerikanska forum har jag läst att det kan gå om man drar ihop fronten med exempelvis en holeshot-device. Kommer ju att använda den mycket mer som personbil än som crossbuss så det gör inte så mycket om den är suboptimal att lasta. Hellre bra som pendlare än som buss, men den måste ju gå att lasta på något sätt.

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser:

Kolv byt vid 50tim totalt 66.1tim  
Fjädring endast 10 tim

Motocross MC Säljes 4-takt
Husqvarna FC 450-18
Län: Stockholms län
Pris: 49.000 kr