Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

1748 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  465 st träffar enligt ditt urval
MOTOR Läckande insugsventil igen. Husqvarna TE 250 2004
2020-12-05 Bucklan250

Tjenare! För 2veckor/träningar sedan så justerade jag vetilspelet, alla var bra utom en.
Justerade den tills rätt mått uppnåtts och nu 2 träningar senare är den svårstartad och saknar lite komp så är helt övertygad att det är samma ventil igen..... Men då e min fråga hur kan de bli så efter att ha shimsat rätt?
Kan ventilsätet bli ruskigt utslitet och typ mjukt? Eller är det oftast ventilen som ger sig först?

Har kört 2-takt innan så detta med 4-takt är lite mer rörliga delar och känsligare i min mening... eller så har jag för lite kunskap om just 4-takt och hur det beter sig vid olika problem.
Men då e det ju bra att ni finns!

Tack på förhand mvh Jimmie

2020-12-05 Fibula

Titanventiler är lika hållfasta som blockchoklad, har den väl börjat ge sig så fortsätter det. Slipa in ett nytt kit i stål, är mitt tips.

2020-12-06 Bucklan250

Okej tack för snabbt och vettigt svar! Det uppskattas!

Kan man säga att något mer som behöver vara bytt innan en ventil ger upp typ kolv/kolvringar.

Har ingen historik om hojen typ när / om kolv är bytt men de kanske är lika bra att byta detta när det ändå är nere, eller byter man bara kolvringar på 4-takt och kolv väldigt sällan? Eller kan man mäta fram när det är dags om man inte har koll på gångtimmar?

Många funderingar men de känns som det finns folk här som har stenkoll på dessa saker.

Tack så länge/Jimmie

2020-12-07 ething

Det finns ingen direkt koppling. Som skrivet ovan så ger sig titanventiler fort när de väl börjar nötas. Om du inte vet något om timmar så är det väl värt att titta över kolven och minst byta ringar samtidigt.

2020-12-07 Bucklan250

Tänkte byta alla 4 ventiler till rostfria samt kolv nu när allt ändå är nere.

Behöver man nya ventilsäten när man ersätter titan med rostfria ventiler?

Samt behöver man hårdare ventilfjädrar när man bytt till rostfria?

Tack än en gång för hjälpen!

2020-12-07 Fibula

Har tyvärr inte de svaren. Det blev aldrig att jag genomförde den operationen själv när det begav sig, var kring 07 som det var aktuellt.

Googla kibblewhite stainless steel valves så hittar du hur mycket info och DIY som helst

De rackarna måste ju har gjort sig en förmögenhet på den tiden när alla 4-t crossar var pålitliga som handgranater

2020-12-08 ething

Ventilsäten kostar ett par hundralappar. Jag har låtit byta ut dem när kolven har bytts.

2020-12-08 Busaberg

+några hundra per säte för byte och fräsning.
Låt någon som sysslar med topplocksrenovering kolla på den så vet du vad som behöver göras.

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser:

Kolv byt vid 50tim totalt 66.1tim  
Fjädring endast 10 tim

Motocross MC Säljes 4-takt
Husqvarna FC 450-18
Län: Stockholms län
Pris: 49.000 kr