Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

1713 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  465 st träffar enligt ditt urval
TÄVLINGAR & REGLER Ombyggnad till enduro
2020-12-03 andreas_r

Hej!

Jag skulle behöva bygga om min HQV FC 350 2017 till ett tävlingsfordon i Enduro i enlighet med SVEMO. Anledningen är att jag kör nästan uteslutande motorcross men vill kunna köra på våran lokala endurobana som endast tillåter registrerade endurohojar.  

Det som behöver åtgärdas innan besiktning är följande:

- Utvändigt fordonsbuller får vara högst 94 dB(A), mätt enligt samma regler som enligt NT.
- Strålkastare i fram för hel- och halvljus samt bak- och stopplykta ska finnas,
- Ljudsignalanordning ska finnas, och fungera för bakbromsen.
- Plats för montering av bakre registreringsskylt ska finnas.
- Instrument som visar hastigheten ska finnas.

Jag vill förtydliga att jag skall ej registrera för vägtrafikfordon utan detta avser endast registrering som tävlingsfordon.

Har någon några erfarenheter av detta?

2020-12-03 dalmas

Du måste få tag i en handlare som kan fixa förregistreringen åt dig. Inga problem alls utan vilken handlare som helst ska kunna hjälpa dig med det om dom är snälla, sen får du hem ett intyg från hqv som du måste ha med till besiktningen och så får du en regskylt. Sen är det bara att fixa det du skrivit ovan och sedan boka en regbesiktning för enduroregistrering

2020-12-03 andreas_r

Fick en offert från en handlare 7900:- inklusive alla delar (original Hqv) och arbete samt papper till besiktningen. I detta är 2500:- arbete.

2020-12-03 Mr P

Det låter helt klart som ett rimligt pris om handlaren monterar allt och att det dessutom är originaldelar.
Tutan är troligtvis det klassiska bollhornet som man monterar bort direkt efter besiktningen.

2020-12-03 andreas_r

"Här kommer ett förslag på ombyggnad allt är räknat på orginaldelar.  I priset ingår att vi fixar typintygspapper till besiktning.

Ombyggnad Enduro /Fc 350-17

Kabelstam

Lykta

Bakljus

CARRIER BACKLIGHT

NUMBER PLATE CARRIER EU

Bromsljuskontakt

Plast lykta

Plasthållare lykta

Ljusomkopplare

Horn, cmpl.

Gummistropp

Skruv Lyse

Skruv Lyse

Bakskärm/enduro

Delar 5400kr

Arbete 2500kr"

2020-12-03 ething

Som trist tidigare nörd i fordonscertifiering. Är handlaren säker på att det ens går för din hoj? Rent formellt måste Husqvarna ha kopplat ditt VIN-nummer mot giltiga certifikat som gäller för FE350. Det räcker inte med att du monterar rätt delar, om inte fordonet är avsett för registrering från Husqvarna så finns inga giltiga certifikat och då ser jag det som närmast omöjligt att få den besiktigad. Jag vet att ett tag var det enkelt att få "förregistrerade" hojar från KTM, vilket betydde att de hade giltig dokumentation om man ville göra din manöver. Kolla med Husqvarna centralt så du inte köper massa delar och sedan fastnar i pappershanteringen.

2020-12-03 ething

Så ditt senaste inlägg så du kan glömma det jag skrev. Bra att HQV ordnar papper!

2020-12-04 TE

Tänk på detta också:
https://www.svemo.se/Nyheter/forbundsnyheter/registreradineuro4mc/

2020-12-08 andreas_r

Detta är ingen vägregistrering utan en registrering för tävlingsfordon dvs till/ från tävling samt träning.

2020-12-08 TE

Tror tyvärr det gäller även enduroregistrering, det är ju en vägregistrering med dispens för diverse saker.
Men jag kan ha fel givetvis.

2020-12-09 dalmas

Nej det gäller inte enduroregistrering!
Det finns inte några avgaskrav för den registreringsformen så allt är som vanligt med det.
Och det är inte heller en ”fullskalig” vägregistrering då du inte får använda den hur man vill. Enbart till och från en godkänd bana vid annonserade träningstillfällen samt under tävling.

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser:

Kolv byt vid 50tim totalt 66.1tim  
Fjädring endast 10 tim

Motocross MC Säljes 4-takt
Husqvarna FC 450-18
Län: Stockholms län
Pris: 49.000 kr