Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

1793 st besökare just nu..


1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]
 
 Föregående Nästa  465 st träffar enligt ditt urval
MOTOR Gashäng TC250 från 2016 - Gick ej att döda
2020-11-30 KöTTeT

Igår fick jag ett gashäng som hette duga. Efter det var det minst sagt nervöst att köra, kanske till och med dumt.
Jag ska försöka förklara så noga som möjligt vad som hände, och hoppas på er hjälp att slippa att det händer igen.

Jag åkte på sandbana. I slutet av en smått ojämn raksträcka där jag hållit kanske 50 - 75% gaspådrag får jag gashäng när jag släppte gasen. Jag var kvick nog att dra in kopplingen och stanna. Men motorn varvar som fan. Dödarknappen ger ingen verkan. Jag vrider av soppakranen då det är det enda sättet jag kan komma på att döda motorn. Jag hade lite panik kan tilläggas, kändes som vevstaken skulle komma utflygandes vilken sekund som helst.
Efter att ha stått och glott på hojen medan den tokvaravade i cirka 20-30 sekunder (Det kändes som en evighet), kunde jag konstatera att den går länge på soppan i systemet... Jag kom då på den smarta idén att testa att ge lite gas - Det gjorde susen. Då lugnade den sig och dog.

Jag har beställt ny vajer och ska öppna förgasaren idag. Dock är jag ganska säker på att inte hitta något. Felet är ju allt annat än konstant.
Det jag vet är att gashandtaget var tillbaka i grundläget, det är jag hundra på.

Jag körde några varv till efter detta, och tyckte jag hade tendens till gashäng på precis samma ställe på banan två gånger till innan jag la av för dagen.

Lite info som kanske kan vara till hjälp:
*Det var -1 grad när jag körde.
*Det vara andra gången jag körde med Twin air luftfilterolja, innan har jag använt A9 på sprayflaska.
*Jag har bytt kolv och vevlager för 3 timmar sedan, och kör därför med 4% olja i soppan, istället för 2,5 -3% som jag brukar.
*Jag har haft små gashäng tidigare, men då bara korta rusningar. Jag har övertalat mig själv att det varit mitt fel och inte hojens, men jag är ganska säker på att jag haft gashantaget i "noll-läge".

Jag tar mer än gärna emot förslag på åtgärder från kunniga forumanvändare.

Jag har sett andra trådar där både temperatur och luftfilterolja nämnts som möjliga orsaker. Konstigt tycker jag att det inte gick att stänga av på dödarknappen.


2020-11-30 Mr P

Det enda jag kan tänka mej är vad jag själv råkade ut för under mopedtiden för 100år sedan.

Då hade det blivit som en glödande liten kolbit som satt på tändstiftet och den gjorde att motorn tokvarvade på samma sätt som din motor och det enda sättet att stänga av motorn var att vrida av bränslekranen.

Sånt här uppstår när förgasaren är fel inställd och ger för fet blandning så att tändstiftet blir sotigt och sen bygger det sotet upp sej till en kolbit som börjar glöda.

Kan även bero på att du blandar i alldeles för mycket 2-taktsolja som gör tändstiftet kletigt och sotigt.

Börja med att byta tändstift eftersom ditt gamla garanterat är extremt sotigt och sen blandar du 2% 2-taktsolja i bränslet - oavsett om du har bytt kolv eller gjort någon motorrenovering.

Motorn är anpassad och håller för 2% blandning.

Är du helt 100% säker på att det inte var trotteln som hängde sej så har jag svårt att tänka mej en annan förklaring än att du har fått en glödloppa på stiftet pga sotbildning.


2020-11-30 KöTTeT

Spännande teori. Det ska ju absolut kontrolleras, tack.

Jag är inte säker på att trotteln inte hängde sig. Jag är bara säker på att gashandtaget glider som det ska och var tillbaka i "noll-läge".
Trotteln måste väl ha hängt sig (av okänd anledning), annars kan det väl inte bli som det blev, eller? Sen att den inte gick att döda är ju än mer mystiskt, men det kan ju du ha haft svaret på.


2020-11-30 Mr P

Jodå, en glödloppa på stiftet gör att motorn maxvarvar och mer därtill och då är det omöjligt att stanna motorn med dödarknappen eftersom dödarknappen tar enbart bort gnistan på stiftet medan en glödloppa förbränner bränslet och håller motorn igång tills bränslet är slut.

Det blir som moment 22, ju mer motorn varvar så gör det att glödloppan glöder ännu mer osv...

Stänger man inte av bränslekranen så varvar motorn tills den exploderar eller blir överhettad och skär.


2020-12-02 KöTTeT
Bild:292813 [1] Bild:292814 [2]

Se bilder på stiftet. Skulle du kalla det för en liten loppa? Fin färg i övrigt tycker jag, så inte borde den gå för fett. Men det skulle vara mängden tvåtaktsolja då som orsakat loppan på stiftet.

Men jag måste fråga: Även om det är en glödande loppa på stiftet, det ensamt kan väl inte orsaka att motorn rusar? Den måste ju ha luft och bränsle också, så det kan inte enkom vara loppan på stiftet som är orsaken? Den gjorde kanske så jag inte kunde döda hojen, men inte kan den va anledningen till gashänget? Eller är jag fel ute?


2020-12-02 Farmerlip

"För mycket" olja skapar inga loppor.
Fungerar dödaren normalt?
Jag fick gå i gips 3 månader efter ett gashäng.
Är det insprut eller förgasare? Tjuvluft?
Kontrollera vajer, gasrulle, trottel OCH trottelnål.
Det enda jag hittade när jag undesökte allt var lite små repor på trottelnålen. Så små så jag är fortfarande tveksam om det var det som var problemet. Bytte nål ändå och problemet försvann.


2020-12-02 KöTTeT


Det är förgasare på hojen.
Dödaren har alltid fungerat normalt annars, både före och efter incidenten.
Jag har kollat rulle, vajer och förgasare. Jag kan inte hitta något som skulle vara orsaken. Ingen smuts i förgasaren alls, vajer och rulle glider fint. Nog kan man se repor på trottelnålen om man anstränger sig ordentligt, men det är så ytligt att jag inte tror det skulle kunna orsaka detta. Men kanske värt att byta "bara för att".
Ny vajer och nytt tändstift är beställt. Förgasaren har jag blåst med tryckluft.

Tanken är att jag sätter ihop hojen med ny vajer, sen testar jag med startspray för att se om tjuvluft kan vara problemet.

Det känns inge bra om jag inte kan hitta en tydlig orsak till problemet....


2020-12-02 ething

Är det plasttrottel? De kan bli "sträva" med åren och fastna slumpmässigt. Det beror ju på hur många timmar hojen gått, tyvärr har jag en kompis som råkade ut för det felet på en CR500. Det gjorde tydligen ont...


2020-12-02 KöTTeT
Bild:292816 [1]

Nej, den är i aluminium.

Den ser repigare ut på bilden faktiskt, det förstärks lite. Den är inte så repig som bilden vill visa. Men visst finns det repor, dock är det inget djup på dem. Bara ytligt.
En ny går loss på 2450:- (!!).


2020-12-02 Mr P

Stiftet ser ju perfekt ut så släpp det där med glödloppa.
Du har perfekt inställd förgasare, så där tog mina idéer slut om vad som kan ha orsakat gashänget.

Då är det bara trottelstrul eller läcka i insugsröret kvar som möjlig orsak.
Fast läcka i insugsröret gör mest att motorgången blir orolig - inte att motorn får tokspel och börjar rusa så där.


2020-12-02 Pella

En felorsak kan vara att trottelfjädern blivit beständigt deformerad och därmed tappat sin ursprungliga kraft. Det kan ske när vajern ska lossas eller fästas vid trotteln, då den riskeras att tryckas ihop för mycket. För att minska risken bör vajern släppas från gashandtaget i samband med att vajern hanteras när den exempelvis lossas från trotteln. Jag har även vart med om trotteln frusit fast när temperaturen är runt nollan. Då är det ofta fuktigt och temperaturen kan vara lägre i förgasaren.


2020-12-03 Farmerlip

Trotteln så inte kul ut. 2450:- får du ju nästan en ny förgasare för! Var är reporna? Orienteringsmässigt? Hur ser förgasaren ut på motsvarande ställe? Vad kan ha orsakat reporna undrar man ju? Har den tuggat grus? Jag är inget fan av spray på luftfiler. Jag dränker mina i olja och kramar ur. Och fett på kontaktytan mot luftburken. Kan du släta trotteln med fin smärgel eller våtslip?


2020-12-03 Lithium

Ja, eller så köper man inte en del till en Keihin PWK hos någon KTM-handlare. Till Keihin PWK finns det två olika typer av slides, men denna bör passa (Franks MX https://www.frankmxparts.com/epages/62910900.sf/en_US/?ObjectPath=/Shops/62910900/Products/1797):

https://www.ebay.com/itm/6-5-throttle-valve-Keihin-PWK-36-38-39-KTM-125-250-300-SX-XC-EXC-54831035065-65-/202166362318

Trotteln kan vara ditt problem. Däremot när du nämner att cykeln dog då du gav full gas, om än efter en stunds varvande med avstängd kran, kan det tyda på ett mycket svårt snålt tillstånd som avhjälps av att du beordrar full gas och således dödar hojen då den inte klarar detta. Anledningen då till att dödarknappen inte fungerar är att cykeln går så snålt att den går av sig själv på ren spikning/detonation. Tanken vid gashäng är ju inte heller att dra gasen i botten så svårt att säga om detta var fallet på din cykel.

Kontrollera även hela insuget efter förgasare samt om du mot förmodan har en hårstråspricka någonstans.

Detta är något av ett vanligt problem på just KTM/KTMQVARNA 2T.


2020-12-04 KöTTeT

Jag tackar för all input. Franks MX blir det absolut om jag bestämmer mig för att testa trottelbyte.

Jag vill bara förtydliga att jag inte behövde gasa fullt för att döda hojen, utan bara vrida gashandtaget kanske 20% av totalt spel. Sen dog den. Men kanske soppan tog slut i samma sekund, det vet jag inte. Men den tvärdog, inget bludder.

Tyvärr har jag gått och stampat hela veckan i väntan på ny gasvajer. I fortsättningen ska jag först kolla hos lokala handlaren som faktiskt verkar ha mycket hemma, istället för internetbeställa och vänta fem arbetsdagar på att paketet ska komma fram.

Jag ska leta tjuvluft så fort jag fått min gasvajer.

Men några frågor:

Om den går så snålt att den som du skriver "går av sig själv på ren spikning/detonation". Borde stiftet se ut som det gör då, brunt och fint? Borde jag se jack i kolven som bara är några timmar gammal, om jag lyfter toppen?


2020-12-05 Fibula

K-sprit?


2020-12-05 Fibula

Har du rätt bestyckning för temperaturen?


2020-12-05 Fibula

Mer olja i soppan ger mindre bensin, dvs magrare blandning.


2020-12-05 Fibula

2-t fryser lättare pga dubbla genomströmningshastigheten jmf med 4-t btw.


2020-12-07 ething

Det beror ju på bestyckning men jag lyfte generellt nålen 1-2 snäpp när det var under 0 grader. Stiftet så inte ut att gå för snålt.


2020-12-08 SailKap

Den trotteln skulle jag aldrig återmontera utan att polera upp efter en sån incident. Hur ser det i förgasaren, borde vara ännu repigare på motsvarande yta om den fått så mkt grus i sig.
Många eniga kloka farbröder har talat, låter absolut som den gått extremt magert, beroende på oljeinblandning/bestyckning.

Att stiftet inte är flottigare, beror antingen på att du håller skapligt varv, men mest troligt på tokrusningen på slutet.

Jag skulle tveklöst lyft av cylindern eller åtminstone toppen och inspekterat kolven efter en sån rusning, du kan säkert finna "spikmärken" i både kolv och topp.

Lycka till och blanda rätt oljemängd framöver.

OBS! i 10l bränsle blir det rätt att blanda dryga 2dl för 2%, även fast du då får 10,2l så är felmarginalen så lite som 4ml, det kan du knappt mäta.
Som sagt rätt bestyckning, rätt inblandning och en 2-takt trivs på övre varvtalsregistret och inte segdra!!!

När min junior började köra 125:a i 13-14 års åldern, glömde han trycka in choken en gång, det gjorde han aldrig om, sen lärde han sig gasa :)


2020-12-09 KöTTeT

-> SailKap
Jag körde lite fin smärgelduk på trotteln innan montering. Men som jag skrev, reporna såg 10 gånger värre ut på mitt foto än vad de var i verkligheten. I förgasaren såg jag varken repor eller grus. Den var exemplariskt ren.

Jag åkte några varv till efter frispelet som hojen fick (efter paus med hög puls såklart -), så jag tror jag har bra inställning på förgasaren, med tanke på färgen på stiftet. Jag är glad amatör, men då jag kör på sandbana just nu (Uringe) så har man inget annat val än att hålla rejält med varv. Med det inte sagt att det går fort framåt....

Jag åkte ett pass igen i söndags, då funkade hojen fint. Inga rusningar. Det var 7 grader i luften.
Det jag gjort är:

Nytt stift.
Återgått till sprayolja på luftfilter.
Blåst förgasare och munstycken med tryckluft.
Slipat försiktigt med 400 smärgelduk på trotteln.
Ny gasvajer.
Lossat gashandtag och gjort rent (var rent innan, men ändå)
Kört startspray på insugsgummi, ingen effekt.
Gått tillbaka till 2,5% olja i soppan.

Jag är inte alls säker på att detta inte kommer hända igen, jag åker med en viss osäkerhet nu. Det blir spännande när det blir kallare igen, om hojen fortfarande kommer fungera som den ska.

-> Fibula. K-sprit? Det är väl redan X procent etanol i soppan. Borde man ändå hälla i K-sprit?
Jag börjar mer och mer tro att den faktiskt frös fast som flera har nämnt. Jag kan inte hitta någon annan orsak. Men jag har också svårt att förstå hur det skulle gå till.


2020-12-09 bmwjohan

Jag kör också husqvarna 2-takt och åker på uringe varje helg. Jag kör alltid 3,5 olja i min bensin för att jag vill få mindre slitage på kolv och mer smörjning av trotteln. Kan det verkligen finnas något negativt med att köra mer olja så länge hojen går bra? Jag bytte kolv nyligen och allt såg jättefint ut. Kört nästan 50 timmar på kolven vilket man kanske inte alls ska göra men den var fin och helt utan repor. Kör en 125a fast med 150-cylinder.
Jag kollar mest bara på min gasvire så det inte finns några skador på den. Tar isär gashantaget och kollar inför varje körning.


2020-12-21 KöTTeT

Kort återkoppling.

Körde en sväng igår igen. Inga tendenser till gashäng. 6 plusgrader i luften.

Jag väntar med spänning på kallare väder för att se hur det funkar.


2021-01-02 Fibula

Ang k-sprit så nu var det väl 10-år sen drygt grabben åkte 125 så vet inte hur mycket etanol som fanns i då jmf med nu. Vi körde även med oktanbooster som också var frysskyddande.

Men förgasaren blir väldigt kall pga kyleffekten från jetströmmen genom förgasarhalsen. Särskilt när det var lite pudersnö. Vid -15-20 då kunde hela förgasaren bli som en isklump. Då byggde vi som en tunnel, med skivor av tunt liggunderlag, från sidan av cylindern och bakåt förbi förgasaren. Fanns då även elektrisk värmare till KTM som originaltillbehör.

Vi åkte både snöspårsenduro och crossbana så. Nu kanske det känns som långsökt i ditt fall med så extrema åtgärder men vill som sagt bara belysa att 2-t förgasare blir kallare än man kanske tror.





2021-01-03 Mr P

Jag måste då ha haft en enorm tur i alla år eftersom jag har aldrig råkat ut för en isplugg i förgasaren eller trottelhäng trots att jag aldrig har tillsatt extra k-sprit och dessutom har tokvarvat hojen i 15 minusgrader pudersnö, ute på sjöisar eller i skogen.

Visst har hela förgasaren varit som en isklump, men det är ju på utsidan så det har inte så stor betydelse.
Har åtminstone inte gjort någon skillnad.

Alla (nästan) snöscotrar är 2-takt och borde då ha samma problem eftersom dom körs ju enbart i minusgrader och varvas rejält hårt, eller så värmer avgasrören upp inluften i förgasaren. Bara en gissning - jag bor i fel landsände för att ha den kunskapen.

Ni som bor mer norrut kan förklara hur det funkar på snöscotrar.

OKQ8 har 5% etanol i sin 98-oktan men jag vet inte i hur många år dom har haft det.
Den mängden etanol borde göra rejäl nytta för att undvika isplugg i förgasaren.


POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:



[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser:

Kolv byt vid 50tim totalt 66.1tim  
Fjädring endast 10 tim

Motocross MC Säljes 4-takt
Husqvarna FC 450-18
Län: Stockholms län
Pris: 49.000 kr