Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se

Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

2280 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  489 st träffar enligt ditt urval
CHASSI Köp av däck, allround eller specifika
2020-11-19 h3nry

Tja

Precis börjat köra cross och tycker det är skitkul!
Men nu är ju bara sandbanorna öppna i princip och kommer köra på det mest tills våren förmodligen.

Märkte dock att jag inte hade speciellt mkt grepp. Däcken var redan slitna och inte anpassade för sand.

Behöver alltså köpråd. Och vill lägga så lite som möjligt. Men frågan är om det är värt att lägga mer på dyrare.

Vilka däck rekommenderar ni?
Finns det billiga däck som är bra?

2020-11-19 SailKap

För en nybörjare/motionär finns inget större behov av sanddäck, satsa hellre på att ha fräscha/friska oslitna allrounddäck, har kört mycket med tex Dunlop MX51/52, som finns till hyggligt pris. Om man orkar kränga däck ofta, kan man ev vända på bakdäcket när klackarna börjar bli runda. Dock börjar ju vintern närma sig och skall du då åka på frusen sandbana(Uringe!?) blir istället dubbdäck helt nödvändiga!!!

2020-11-19 h3nry

Okej tack!
Vad är skillnaden på mx51/52? Såg att det fanns 53 också

Mina däck är ju slitna så vanliga däck köper jag nog oavsett och sen eventuellt dubb om det blir fruset.

Hur är det att köra på fruset förresten?

2020-11-20 Mr P

Att köra på fruset underlag med 7mm dubb är som att du har ett fäste som ett kugghjul som hakar fast i kuggarna. Finns inget bättre fäste, men det kostar bakdäck. Är det barmark utan snö och is så kör du slut på ett bakdäck på mindre än 2tim. Med snö och is så håller bakdäcket ca 20-50 körtimmar...som ett mått mellan tummen och pekfingret.

2020-11-22 ething

Hur man sliter ut dubbdäck på 2h skulle jag vilja se? Då har du alldeles för mycket luft i däcken.

När det fryser ordentligt behöver du dubbdäck, även på sandbana. Annars lär cykeln försvinna snabbt under dig när du minst anar det. De är tyvärr dyra men håller betydligt mer än två timmar, speciellt för en nybörjare.

När det gäller sanddäck så är det givetvis bättre med specifika däck för underlaget, men som nybörjare så rekommenderar jag allround-däck så du slipper byta beroende på bana. MX 51/52/53 är olika generationer av samma däck. Jag hade tittat på MX3S eller MX33 från Dunlop som är mer åt sandhållet men funkar ok även på jordbanor.

2020-11-23 King

Ska du ha däck som håller länge, så är det Bridgestone som gäller. X20 fram, X20 bak om du kör mest mjuka banor som Arlanda och Uringe. Kör du hårdbana, så kör X30.

Jag kör kanske 3-6h på ett Pirelli MX32 framdäck på mjukt och mellanhårt underlag, lite beroende på ute-temp, men jag kör 15h med ett Bridgestone. Så skillnaden är stor.

2020-11-24 Mr P

Nu var det många år sedan jag körde motocross så med 2 tim menade jag hur dubbdäcken slits i endurospåret, som jag enbart kör och i det spåret jag kör så är det mycket branta berg och klipphällar som man svarvar sönder dubbarna på.

Sånt finns ju inte på en motocrossbana, så fel av mej.
Ett dubbdäck håller ju då mer än 2tim på en frusen motocrossbana med barmark.

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser:

Nu ska hojen säljas. 
Gångtid 105 timmar 
Olja och filter bytt med tät intervall 
Ventilspel nyligen kollat(byte då olja och filter.) 
Nyligen bytt olja+tätningar+bussningar i framgaffel.  
Nya Maxxis trailmaxx fram och bak. 
Rekluse 3.0 core exp. (Org medföljer) 
Kylfläkt 
Ring/smsa om ni undrar något.

Enduro MC Säljes 4-takt
KTM XC-F 350-14
Län: Värmlands län
Pris: 36.000 kr