Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se

Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

1905 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  443 st träffar enligt ditt urval
MOTOR Tickande/slående ljud från nyrenoverad Suzuki RMZ -18
2020-11-08 h3nry
Se videoklipp [1 st]!

Köpte igår en rmz450 -18 som är renoverad med ramlager kolv mm för va 7t sen.
Igår när jag provkörde la ja inte märke till ljudet men idag när jag testade så tickade det från motorn.
Ett ljud som att nåt slår mot metall. Inte jättetydligt men ändå så att man märker. Följer takten på motorn.

Hojen startar lätt och har stabil tomgång.

Jag tänkte att de kanske kunde va för lite olja men verkar ju som om man inte kan kolla det utan att tömma och sen fylla på rätt mängd, eller har jag fel?
Sitter Hinson kopplingskåpa på. Den har ju iaf inget öga för oljenivån.

Vad tror ni? Här är en video med ljudet. Hörs dock inte lika tydligt som i verkligheten

2020-11-09 h3nry

https://www.youtube.com/watch?v=7zWiL74g37c

2020-11-09 ething

På original kopplingskåpa finns det en liten insexbult du skruva ut, droppar det olja har du rätt nivå. Det är inte bara kopplingen som slår? Dra in kopplingshandtaget och se om ljudet försvinner. Jag kunde på klippet inte höra något uppenbart fel.

2020-11-09 t_lo

kan vara kamkedjesträckaren.
såg ut som du har en automatisk och dom kan strula ibland.
ingen aning om din modell är särskilt utsatt men byt till en manuell, kostar runt 400kr på typ ebay.

2020-11-09 h3nry

Var i dag hos en MC mek som håller på med mx och enduro och han tyckte inte det lät som något allvarligt och sa att bara det inte blir värre..
Men tycker själv att det inte låter så bra.
Man hör bäst på slutet av videon, när jag filmar andra sidan.

t_lo: Hur vet jag om den strular?

2020-11-10 Busaberg

Lät väl inte som något att vara orolig över på den filmsnutten,lite skrammel på kopplingssidan möjligtvis.
Du kan ju kolla skicket på kopplingskorgen om du är nervös.
Kamkedjesträckaren kan du låta vara,det är fler som skrotar motorn med feljusterad manuell sträckare än havererad automatisk...

2020-11-16 Lithium

Låter för mig helt klart som något på transmissionssidan. På Yamaha är detta rätt vanligt och fullt normalt men på de Suzuki jag har skruvat har de varit klart tystare.

Kolla följande:

1. Mindre ljud vid indragen koppling?

2. Lägg cykeln på sidan med kopplingskåpan uppåt. Demontera kåpan och känn på kopplingspaket. Se om du har mycket kännbart spel/glapp axialt (in/ut). Innan du gör detta så se till att ha en extra packning till kåpan om den skulle fela.

2. Om det är mycket kännbart spel i paketet kan det vara en idé att demontera, mäta upp och kontrollera att allt är i sin ordning. Dubbelkolla moment på centrum-mutter och att inga brickor saknas. Möjliga bovar kunde vara slitage på nållager (09263-28042) och/eller spacer (21251-28H00).

3. Vidare skulle jag demontera tändstift och sedan rotera motorn för hand med hylsnyckel på svänghjulet (du har en inspektionsplugg på tändkåpan för detta). Motorn roteras motsols. Den ska rotera jämnt och mjukt. En bra idé kan även vara att plocka bort ventilkåpan och dubbelkolla att motorn står korrekt i TDC (övre dödläge) samt dubbelkolla ventilspel när man ändå är där och petar.

4. Precis som Busaberg säger så är fel på en automatisk kedjespännare (speciellt till de japanska cyklarna) så ovanligt att det garanterat är större risk med handhavandefel på en manuell. Men kontrollera att kamkedjan inte är sträckt genom att markeringar på TDC inte står fel trots korrekt timing.

5. Kan vara en idé att känna på veven/ramlager även om cykeln är nyrenoverad. Det kan vara svårt att känna glapp genom att ha svänghjul monterat men du märker fort om det vore riktigt illa. Jag tror inte du kommer ha något radialspel (upp-ner) men eventuellt lite axialspel (sida-sida) där du kan röra veven in/ut något. Men gör detta absolut sist av allt och kontrollera allt annat först.

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser: