Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

1425 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  469 st träffar enligt ditt urval
CHASSI Vobblande bakhjul
2020-09-04 hc77

Hej,

Grabben har en KTM 85 2018 som jag inte lyckas få ordning på bakhjulet på. Hjulet vobblar i sidled. Jag tog av däcket och släppte alla ekrar och riktade om hela hjulet ifrån början. Tycker när jag kontrollerar fälgen att det ser helt ok ut, diffar kanske 1mm i sidled som mest. Trodde problemet var löst och satte på däcket och monterade på hjulet på cykeln. Ser då med en gång när jag snurrar på hjulet att däcket vobblar kraftigt i sidled.

Hur kan det vara såhär? När jag mäter mot fälgen så diffar det som sagt kanske 1 mm men flyttar jag mätpunkten ifrån fälgen ut någon cm och måttar mot däcket så diffar det över 1cm helt plötsligt och man ser tydligt hur det rör sig i sidled.

Är det däcket som är skadat eller är det fälgen som blivit sned. Om fälgen vore sned borde inte det synas när kollar av det mot mätpunkten.

Alla synpunkter uppskattas, jag har slut på idéer bortsett ifrån ny fälg eller däck.

2020-09-05 Mr P

Diffar det 1mm på fälgen så är det inte den som skapar vobbel.
Är däcket rätt monterat så att däckkanten har krypit ut över fälgkanten? Eller hur jag ska förklara det.
Det kan även vara något fel på däcket från tillverkningen så att däckstommen har gett med sej.

Byt inte en fälg som diffar 1mm - den räknas som perfekt rak.
Byt däck så är problemet löst.

2020-09-08 hc77

Tack för ditt svar.

Visst var det så att däcket inte krypit ut ordentligt, dock upptäcktes detta för sent då jag redan gjort om hela proceduren ytterligare 1 gång. Då märkte jag att jag behövde högre däcktryck för att få däcket i rätt läge. Justerade sedan återigen tills allt såg helt bra ut och jag var faktiskt rätt nöjd över att till slut lyckats efter alla timmar och försök jag lagt på det.

Glädjen blev dock kortvarig. När grabben kört färdigt sitt pass så ser jag att fälgen återigen vobblar precis som innan, dock kanske inte riktigt lika mycket.

Av med allt igen och nytt försök och ett antal timmar. Återigen tycker jag att jag får till det brta med max 1mm i diff. Tänker att jag kanske spände för dåligt förra gången och går över alla ekrar och spänner lite extra och checkar sedan återigen så allt ser ok ut. Till min bedrövelse så gjorde sista åtdragningen att hela balanseringen förstördes och tillbaka på ruta 1 och där jag försvann sista orken för den gången.

Hur skall man göra när man justerat så allt ser ok ut och man sedan könner att vissa ekrar behöver efterdras mer än andra utan att förstöra hela balanseringen, känns ju omöjligt.

Nu har jag beställt ny ekersats och tänker ev. lämna in hjulert till firma för att spänna upp ekrarna. Dock har jag samlat kraft i några dagar så kanske ger mig på ytterliggare ett försök att få till det. Vore väll tusan om det inte skall gå. Har ju faktiskt lyckats och lärt mig att rikta upp det. Dock förstörde sista åtdragningen allt nu sista gången.

2020-09-09 t_lo

rikta lite i taget.
försök inte rikta den perfekt för efter en åkning har fälgen rört sig mer pga. att du har spännt ekrarna för mycket.
släpp på spänningen o börja om.

2020-09-09 Mr P

Kolla på Youtube. Där finns hur många videor som helst med hur man riktar mtb-fälgar.
Du gör på samma sätt med en motocrossfälg.
Det där är så enkelt så att du klarar det själv - helt bortkastade pengar att leja bort det.

Låt hjulet vara monterat och sen mäter du avståndet från svingen till fälgkanten, på båda sidor.
Avståndet ska vara lika mycket när alla ekrar är spända.

Stripsa fast en blompinne på svingen så att spetsen är nära fälgkanten.
Sen snurrar du hjulet och justerar, spänner/lossar ekrarna tills fälgen är riktad.
Flytta blompinnen närmare efter hand som fälgen skevar mindre.

Ha koll så att du även justerar ekrarna så att fälgen blir exakt rund - det ser du om fälgen rör sej upp/ner från blompinnen.

Ha hela tiden koll så att du kontrollmäter avståndet mellan fälg och sving på båda sidor, så att fälgen blir centrerad.

Det är enklare än vad det låter.
Ta ett par fredagsöl i lugn och ro och låt det ta sin tid, så kommer du klura ut det.

2020-09-14 hc77

Tack för era svar. Har nu lagt ett antal timmar igen på detta och tycker mig börja bli skaplig på det men vad hjälper det.

Hade justerat alltifrån början igen och fått till det helt ok tyckte jag. Grabben körde cirka 30 minuter enduro och när vi kommer hem så är det snett igen. Man tappar ju sugen lite milt sagt när det blir så men är det normalt ätt det är så att man får justera efter första åkningen som t_lo säger ovan?

Känns tröstlöst när man justerar det och sedan efter körning så är det snett igen och så börjar man återigen att skruva på ekrarna och så lyckas man justera bort sig igen så fälgen är både sned och oval om det vill sig illa.

Hur gör ni andra, funkar det på första försöket eller får ni efterjustera? Trodde jag hade spänt för löst första gången eftersom det blev snett efter körningen så nu drog jag alla hårdare men blev ändå snett efter körningen, dock inte lika illa som första gången.

Hur hårt skall man spänna ekrarna och hur viktigt är det att alla är exakt lika hårt spända? Känns inte helt enkelt att lyckas få alla lika spända samtidigt som fälgen skall bli rak.

2020-09-15 Mr P

Det är fullt normalt att du måste efterdra/justera ekrarna efter första körpasset - kan bli att du måste göra det 1-2ggr till innan ekrarna har satt sej.

Jag drar ekrarna rätt hårt - men inte så att jag får blodsmak i munnen.

Ingen eker ska vara exakt lika spänd, utan varje eker ska spännas utifrån vad som behövs för att fälgen ska bli riktad och exakt rund.

Många gör tekniken att studsa en metallbit mot ekrarna för att höra på ljudet om dom är lika mycket spända.
Eller så använder dom en momentnyckel till alla ekrar

Den tekniken är ju helt värdelös eftersom det är inte att spänna ekrarna exakt lika mycket, som gör att fälgen blir riktad och exakt rund.
Varje eker ska spännas/lossas individuellt för att uppfylla sin funktion.

Mina fägar är exakt centrerade, riktade och runda, och inte en enda eker är exakt lika mycket spänd.

2020-09-15 Busaberg

Drar man hjulet snett om man drar ekrarna lika med tex momentnyckel gör man något jävligt fel...

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser:

Hej dax å sälja min gryma bike då de är dax att köpa ny 
I dax läget har den gått 48 timmar. Sitter acrapovich rör komplett  
Komplett regier fjädring bak  
Inbyggd fram  
Med allt detta på så är priset 60000kr 
Helt original 53000kr