Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

1931 st besökare just nu..


1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]
 
 Föregående Nästa  471 st träffar enligt ditt urval
ÖVRIGA TIPS Enduro eller MX?
2020-08-29 Mingves

Jag hade tänkt börja med enduro igen nu när barnen är lite större men då säger de att vi vill också köra...
Så, är man för gammal för att börja köra MX vid 45års ålder? Känns som det är rejält mycket farligare än den snälla enduron? Det jag primärt tänker är att man behöver ju vara i närheten av dem om de ska köra och man kan ju puttra runt med dem...så vad säger expertpanelen? Ni som testat åka med barnen, funkar det?


2020-08-29 Mingves

Och e MX farligare?


2020-08-29 Mr P

Jag vill nog påstå att enduro är farligare eftersom det är väldigt lätt att man får ett kast och krockar med ett träd i hög hastighet.
Eller att man vurpar och landar på en stubbe eller ett stenblock som kan göra rejäl skada.
Sen alla olika underlag med hala rötter som går diagonalt och snedlutande hala berghällar som är som gjorda för att vurpa på.

Sånt finns inte på en motocrossbana.

Säkerhetstänket är mycket högre på en motocrossbana än i ett endurospår - åtminstone dom endurospåren som jag kör.

Självklart kan du börja köra motocross när du är 45år.
En väldigt konstig fråga för mej - det är aldrig för sent att börja köra motocross eller enduro och självklart funkar det att köra med barnen.
Ett perfekt sätt att umgås på med ett gemensamt intresse.


2020-08-30 Mingves

Jag ska nog kika lite mer på en MX. Hur är det med storleken, skulle ni satsa på en 350/450 om ni vägde 95kg som jag gör? Eftersom jag inte ska tävla och jag gillar 2t har tanken slagit mig att en 250 2t även skulle kunna funka. Vad tänker ni? Det blir betydligt billigare än 4t att underhålla om det rasar...eller kör motionärer så sakta på en 350/450 att de inte slits så hårt?


2020-08-30 Busaberg

Gillar du 4t bäst köper du en sån och föredrar du blåryk så väljer du det istället...


2020-08-30 Mr P

Det beror helt på vilken körstil du föredrar. Körstilen är mycket mer aggressiv med höga varvtal på en 2-takt, medan du använder vridmomentet mer på en 4-takt.

En 2-takt är billigare i inköp men jag är lite osäker om det i slutänden blir billigare med alla slitdelar som måste bytas, förutsagt att det inte blir ett mega motorras för då är en 2-takt mycket billigare.

Om du sköter all service och byter olja som man ska, så är både 2-takt och 4-taktsmotorer väldigt hållbara och pålitliga.

om du är en ovan förare så är jag helt säker på att du kör fortare med en 4-takt, men det är helt ointressant eftersom du inte ska tävla.


2020-08-31 Mingves

Nu har jag bara kört enduro innan och där puttrar man ju runt som amatör på låga varvtal och sliter lite på motorn. Men i MX ligger man ju nära max rpm så hur många timmar är mycket på en cross? Och vid hur många timmar tror ni man får mest för pengarna?


2020-08-31 Mingves

Om man ska köpa en begagnad alltså..


2020-08-31 ething

Båda är farliga på sitt sätt. När man är 45 (vilket jag blev för ett par dagar sedan) så kör man lite mer med huvudet. Satsa på det du tycker är roligast, inte säkrast.


2020-08-31 Busaberg

Frågeställningen blir lite av hur långt är ett snöre,särskilt då du inte nämnt vilken prisklass du letar i.För egen del hade jag köpt en 450 som har massor av effekt man(nästan)aldrig utnyttjar och håller i evighet för motionsåka.Då det knappt är någon som köper nya 250 2t blir ju begagnatutbudet därefter och ofta begärs det skrattretande priser för gammalt skit.
Då hade jag hellre köpt 4t och ev gjort en motorgenomgång i förebyggande och sedan haft en hoj som funkar problemfritt i många timmar.


2020-08-31 jonurb01

Ska du köra samtidigt med barnen så blir det problem på crossbanan då det är uppdelat stora och små, men det är ok i endurospåret. MX är betydligt större skaderisk enligt mej då det går fortare och du kör samtidigt med andra som förmodligen kör betydligt snabbare och finns en risk för påkörningar osv. Sen behöver ni licens också.


2020-08-31 Mr P

ething har ju helt rätt och jag håller med.
Om det är skaderisken som ska styra ditt beslut så ska du absolut inte köra cross eller enduro!

Då är det i så fall bättre att du börjar spela schack eller syssla med casting.

Skydden idag är mycket bättre än det som fanns på 80-talet, så det ska rätt mycket till innan du måste hämtas med ambulans.
Blåmärken och småstukningar får du räkna med för det kan du inte skydda dej mot.

Kostnaden...Det är en dyr sport men det är inte motordelar som kostar mest. Bränslekostnaderna är dyrast och sen kommer däckkostnader.
Vurpar du så kan det kosta lite plastdelar men det är ytterst sällan skärmar och kylarvingar går sönder.

Jag rättar mej själv...Hojinköp och värdeminskning är förresten dyrast.


2020-09-01 Mingves

Jag håller på med skärmflyg så skaderisken är väl inte så värst mycket mer här än där. Dock får man tänka på att när man blir äldre läker man mycket saktare och klart man tar det mer försiktigt. Därav frågan.

Jag har ju haft 2 enduro innan senast 2012 och vet att det kan bli dyrt snabbt. La hojen i 5km/h och fick byta krök mm...då hade den gått 4,5h


2020-09-01 Mr P

Dom där 5km/tim vurporna ger oftast värre skador på hojen än om man håller 55 km/tim.
Det är som att ju saktare man kör när man vurpar, ju mer direkt slag blir det mot hojen så att kylare och krök skadas.

Det finns färdiga kylarskydd och krökskydd att köpa på 24mx.
Jag har kylarskydd på min hoj och dom har definitivt gjort nytta och betalat sej.

Skärmflygning är inte en helt billig sport heller.
När jag höll på med fallskärmshoppning på 90-talet så kostade en fallskärmsrigg 80.000kr + all annan utrustning och 125kr/hopp, så en skärmflygarrigg bör idag kosta över 100.000kr med en inmonterad cypres.

Skaderisken med stukade fötter eller mycket värre än det är enormt stor när du landar i turbolent vind - speciellt på våren när marken blir uppvärmd och skapar kyttiga uppåtvindar...ja du vet ju själv hur det kastar och slänger i skärmen.

Jämfört med det så ser jag cross och enduro som en ganska harmlös sport med låg skaderisk.

Sälj skärmriggen så bör det bli en bra slant över till en bra hoj och utrustning.


2020-09-05 Mingves

Drömmen är krossad. Tog med barnen för att de skulle få testa MX. Lilltjejen tyckte att det var kul men vill inte börja köra och det var nog tur för jag insåg att det inte går. 40min till banan, lasta lossa tvätt service mm blir inte mycket tid över om jag ska börja köra. Hade banan varit närmare hem hade det gått men med barn som inte vill köra, det funkar dåligt. Får nog tänka över en gång till.


2020-09-08 Mr P

Det låter inte vidare genomtänkt redan från början. 40min till en bana är fullt normalt och om det är den tiden/avståndet som avgör så borde du ju ha vetat om det tidigare, att tiden inte kommer räcka till.

Det låter som att du är ensamstående eftersom barnen tvunget måste vara med dej om du ska köra.


POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:



[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser:

Hej dax å sälja min gryma bike då de är dax att köpa ny 
I dax läget har den gått 48 timmar. Sitter acrapovich rör komplett  
Komplett regier fjädring bak  
Inbyggd fram  
Med allt detta på så är priset 60000kr 
Helt original 53000kr

Motocross MC Säljes 4-takt
Yamaha YZF 250-19
Län: Gotlands län
Pris: 53.000 kr