Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

789 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  452 st träffar enligt ditt urval
MOTOR Kolla ventil yzf250 -07 behöver tips
2020-07-30 pj87

Har bara skruvat och ägt 2-T innan men har införskaffat en 4-T nu men den är svårstartad som den och går sämre när den är varm.
Har stått 3år och innan så var den endast färdmedel från a till b på landsväg enligt förra ägaren.

Finns det nån bra guide för att kolla ventilspel just till min modell på video eller med bilder?

Ska börja med att byta olja och filter nu

Blir väl att kolla kolven med men ska inte vara så många timmar på den enligt han.

2020-08-03 Lithium
Bild:292269 [1]

Bra val av hoj.

Om den har stått 3 år innan så är garanterat alla munstycken och passager igenkloggade. Enda lösningen är att sodablästra och rengöra då det ofta blir en hård beläggning kvar.

Gällande ventilspel:

1. Börja med att införskaffa smala bladmått (ser ut som glasspinnar). Dessa är lättast att komma åt med på trånga toppar, som Yamahas med 5 ventiler.

Rengör cykeln noga innan. Även under tanken.

2. Ta av ventilkåpan. För detta krävs borttagning av sadel och tank.

3.Ta ur tändstiftet (inte ett måste men lättare att rotera motorn till övre dödläge (TDC = Top Dead Center). För detta krävs en smal 16mm tändstiftshylsa.

4. Ta bort de två plastpluggarna på generatorkåpan (vänster sida). Dessa är enklast att ta med en väldigt bred plattmejsel. Se till att skruva dit dessa varsamt vid återmontering då de lätt blir rundade annars.

5. Använd 17mm hylsa på det mittersta av hålen och rotera motorn motsols till dess att du ser 3 st streck i det lilla hålet. Rotera motorn till det sista av strecken (först kommer 2 streck och lite efteråt ett sista streck. Detta är indikeringen för övre dödläge (TDC).

6. Kontrollera hur dina kamaxlar står. Du har en indikering (punch mark) klockan 3 på insugskammen och klockan 9 på avgaskammen. Dessa ska ligga paralellt med övre kanten på topplocket (SE BILD). Om de ligger väldigt fel är kamkedjan bedömt sträckt.

7. Nu mäter du ventilspelet på alla 5 ventiler. Var noggrann och se till att du inte kommer fel eller hamnar mot en kant som kan ge falsk indikering. Jag har haft isär många kundhojar med på tok för stora ventilspel då folk använt för breda bladmått och fått falsk tight indikering.

8. Om du behöver shimsa om så hojta till så kan jag hjälpa dig igenom den processen. Verktyg som behövs för det är:

- Momentnyckel 1/4" 0-20 Nm.
- 8 mm, 10mm 1/4" hylsor.
- Liten, smal plattmejsel för kamkedjespännaren
- Magnetpenna.
- Stålvajer för att hålla upp kamkedjan.
- Gärna ett bra digitalt skjutmått med 3 decimaler eller en mikrometer för att mäta ventilshims som saknar markering.

Ventilshims på dessa cyklar är 7.48 mm(7.50) i diameter. Generellt sett ligger så pass gamla cyklar på mellan 1.60 - 1.80 i tjocklek på shims. Ligger du under 1.50 skulle jag byta ventiler. Yamaha lägger i runt 1.80 - 1.85 original.

2020-08-03 Lithium

"Om den har stått 3 år innan så är garanterat alla munstycken och passager igenkloggade. Enda lösningen är att sodablästra och rengöra då det ofta blir en hård beläggning kvar."

...i förgasaren glömde jag tillägga.

2020-08-03 Lithium

Kolvarna på dessa YZ250F, vid normal motionskörning som inte är hård motocross håller utan problem över 200 tim, om det är rätt storlek på kolv isatt (att man har mätt cylindern) och att man sköter service, speciellt luftfilter.

Jag kör dessa intervaller i enduro på alla cyklar och med gjutna kolvar.

Men är du osäker så är det inga jättepengar att byta kolv, kontrollera cylinder och starta om från ruta ett s a s.

Gällande förgasare så finns det bra bestyckningar på Thumpertalk. Sedan najar du fast acceleratorpumpens kamskruv och lägger i ett #40 leak jet så kommer cykeln gå som en dröm efter det. Ett JD Jetting kit är en snabb lösning för att få cykeln att gå kanon.

Lycka till!

2020-08-03 Lithium

Leak jet #40 artikelnummer: 4JT-1494F-03

2020-08-03 Lithium

Snart förbrukat hela EnduroMX serverkapacitet. Men glömde nämna att bladmåtten som behövs är mellan 0 - 0.30 mm så tar man de flesta hojar.

Bäst är att köpa bladmått i tusendels tum. Så ett spann från .001" - .0.14". Jag tycker det är lättast att mäta med dessa än att köpa ett set på t.ex Biltema som hoppar 0.05 mm mellan varje. Då kan man mäta mer precist.

2020-08-04 pj87

Oj vilka kanonbra svar, tackar. Har några sett bladmått redan så ska kolla vad dom ligger på. Lät jobbigt med sodablästring då ja nyss köpt en sandbläster, men får väl spara och köpa en sån med då framöver. Har varit lite feg med att röra förgasaren då jag tycker det är så svårt med att ställa in alla munstycken men går ta mej i kragen där med

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser:

Gångtid 8.21h i knappt styrfart,av långsam motionär.. 

Finans via Wasakredit ordnas vid behov..

Motocross MC Säljes 4-takt
Yamaha YZF 450-20
Län: Västernorrlands län
Pris: 75.000 kr