Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

801 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  452 st träffar enligt ditt urval
ÖVRIGA TIPS Vill börja köra cross!
2020-07-17 Stoic

Hej! Jag är en 14 årig kille som drömt om att köra cross sedan jag var 6 år gammal.
Ingen i familjen varken har kört eller kör. Det är bara min bror och jag som är motorintresserade och han skulle kunna hjälpa till lit med meket då han kan mer än mig!
Är det möjligt? Lär man sig på vägen eller måste man kunna allting?

Hur mycket skulle det kosta på ett ungefär månadsvis om man kör 3-4 gånger i månaden och ca 2 timmar per gång? Om man snålar med kläder (inte med skydd såklart), hur mycket blir det?
Hur mycket blir det för reservdelar varje månad?

Jag tänker att jag skulle kunna gå enduroskolan för att lära mig grunderna så det är nog rätt lugn körning!

Hojen jag tänkt är en Ktm SX 85. Några tankar på den? Någon bra årsmodell eller någon annan hoj?
(Jag är ca 161 cm och väger ca 40kg)

Tacksam för svar!

2020-07-18 38Larsson

Alla lär sig på vägen. Jag hade samma förutsättningar som dig en gång i tiden förutom en bror som kunde skruva.
Problemet innan man själv har körkort är transporten till och från banor.

Det kostar endel att komma igång. När man sedan har allt blir det genast ordentligt mycket billigare. Att motocross kostar går aldrig att komma ifrån så någon form av inkomst av bör man ha. En säsong kan vara väldigt billig om hojen håller men den kan även bli väldigt dyr. Man vet liksom aldrig.

Ett tips är att köpa begagnat och bry dig inte speciellt mycket om årsmodellerna. Det finns 10 år gamla hojar som är i bättre skick än fjolårets.

2020-07-18 Stoic

Hej! Tack så jättemycket för svaret, så det är egentligen inte jättemycket man behöver veta innan? Jag vet hur man byter luftfilter och olja mm, kolv vet jag till viss del men nuförtiden finns det youtubevideor man kan kolla på!
Vissa skriver däremot att det kostar 7-8 tusen kr per månad!
Är det så dyrt om man kör lugn körning 8-10 gånger i månaden?
Hur ska jag göra när jag köper begagnade då jag inte riktigt vet hur den mår då jag förmodligen inte kommer kunna bedöma det, de kan ju säga att motorn är bra men i själva verket håller den på och rasa?

2020-07-18 Stoic

8-10 timmar inte gånger*

2020-07-18 t_lo

antingen har du nån kunnig med dig eller köper av nån du känner som inte säljer på dig slutkört skit.

2020-07-18 Stoic

Ok, tack så mycket!
Jag vet att jag frågar mycket men är det nån som vet, om jag går i enduroskolan måste då min målsman vara med hela tiden? Måste hen stå där och titta eller behöver de inte ens vara där? Om man behöver vara där kan man göra saker under tiden eller måste de titta hela tiden?

2020-07-18 t_lo

menar du https://kurser.enduroskola.se/ ?
det verkar vara nån slags distanskurs.
du kollar på kursmaterialet och sen tränar du själv utan nån kontakt med nån instruktör/ tränare.
svensk brötenduro är jävligt svårt för en nybörjare och du vill åka på en 85cc som varken är lämplig eller laglig i dom flesta endurospår.
om du behöver tips o råd så kolla om närmsta crossbana har nån organiserad ungdomsträning.

2020-07-18 Stoic

Hej! Nej det är skövde Fmck som har en så kallad enduroskola med olika nivåer mm. Då kör man på crossbana (kråkberget) som det kallas. Det är alltså träningar (irl) inte online, med instruktörer. Så här tränar man inte online utan på plats och med instruktörer på plats!
Länk: https://www.fmckskovde.se/Endurosektionen/Enduroskolan/

2020-07-18 t_lo

verkar vara en bra klubb.
du får fråga klubben om deras eventuella krav på målsman osv.

2020-07-18 Stoic

Ok, tack så mycket!
Men med meket igen.. kommer jag att ha lärt mig så mycket så att när min bror flyttat hemifrån (om ca 2 år) så kommer jag att kunna meka i princip själv?

2020-07-18 38Larsson

Har du bara verktyg så klarar man sig långt då servicehandböckerna är väldigt tydliga. Mycket hjälp finns på nätet. Du kommer även få kontakter i din klubb som säkert hjälper till.

Bra tanke att börja enduroskola. Då lär du dig grunderna rätt från början. Själv lärde jag mig köra på de lokala skogsvägarna vilket mest skapade dåliga vanor som jag har svårt att bli av med än idag.

2020-07-18 Stoic

Okej, tack så mycket! Ja vi var i en butik och han tyckte att enduroskolan är perfekt!
Vad är det ni har och vad är bäst? Släpkärra eller crosställ på dragkrok? Crosställ är ju lite billigare men vad tycker ni?

2020-07-20 38Larsson

När man går upp till stor hoj tycker jag dragkroksställ blir för litet. Det bästa är skåpbil eller täckt släpkärra. Undvik alltid att sätta dekaler som visar att det kan finnas en cross inuti. Ett stort Fox märke eller någon annan racingdekal är som att be tjuvarna komma och ta hojen.

2020-07-20 rocketeer

du frågar vad det kostar per månad att köra, helt omöjligt svara på.
kör så mycket du har råd med. Precis som med släpkärra vs dragkrokställning, båda funkar men stor skillnad i kostnad.

2020-07-24 Pappan

Estimera vad du tror och dubbla det så blir det nog ett riktmärke. Har slutat nu men jag motions åkte lite samt att jag höll igång grabbens hojar under ca 10 år. Fick alltid småljuga för frugan och bara ange halva kostnaden:-) Sen såg hon kvitton och då kom hon på mig. Jag kunde skruva själv, men det drar lätt iväg. Efter ett tag vill du ha bättre hoj, köra på friska däck osv och rasar det så kostar det. Jag råkade inte ut för något ras på ca 10 hojar och det brukar väl funka om man servar osv och se till att byta innan det blir för många timmar på grejerna. Jag hade tur så det blev mest, däck/drivpaket/kolvbyten i tid. Gissar att du kanske måste ha en "sponsor" typ förälder som kan köra bilen osv, tror det är bra att prata ihop sig där. När jag var i din ålder hade jag 0 hjälp och lite stålar och vände på däcken och sågade klackarna för att kunna åka någon timme till. Är man om och kring sig som motionsåkare så kan man hitta genvägar, var på ett jobb där det var en SM åkare som jag fick travar av däck för ringa peng som kanske bara gått ett heat för honom men för mig så blev det lite mer att åka på.

2020-07-26 Stoic

Tack då mycket för svaren! Jag har tyvärr inte kunnat läsa/svara då jag inte haft något nätverk. Jag får försöka hitta något billigt täckt släp, tänker att det nog blir släp! Känns lite lättare med det. Jag får försöka att inte köpa en rasad hoj.. Tack för svaren!

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser:

Gångtid 8.21h i knappt styrfart,av långsam motionär.. 

Finans via Wasakredit ordnas vid behov..

Motocross MC Säljes 4-takt
Yamaha YZF 450-20
Län: Västernorrlands län
Pris: 75.000 kr