Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

798 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  452 st träffar enligt ditt urval
MOTOR Tips på Smörja till kedjan
2020-06-28 Mr P

För ett tag sedan så läste jag i verkstadshandboken att det rekommenderas att man ska smörja kedjan med 10/40-motorolja. Det stod inget om att man ska använda Yamahas egna kedjespray, vilket var förvånande.

Jag har aldrig någonsin läst det kapitlet i någon varkstadshandbok, så varför inte - Yamaha bör ju veta.

Jag gjorde en vidareutveckling på idèn och tänkte att varför inte använda sågkedjeolja? Det funkar ju superbra till en sågkeja som får ta mycket stryk när man fäller och kubbar träd.

Sen köpte jag en traditionell oljekanna och stripsade fast borsten från en liten pensel, på pipen så att oljan rinner ut på penseln. Sen är det bara att snurra hjulet och pumpa fram olja som penslas på kedjan.

Nu har jag kört 4st 3-timmars enduropass och det fungerar faktiskt riktigt bra med sågkedjeolja.
Jag har kollat kedjan efter varje pass och den är fortfarande oljekletig trots djupa surhål och lera.
Dessutom har jag inte behövt justera kedjan alls.

Fördelen med sågkedjeoljan är att kedjan håller sej renare - det klistras inte fast en massa jord, och det är lättare att smörja kedjan med penseln på oljekannan, man slipper högtrycket och stänk från kedjesprayburkar.

Det funkar så bra så att jag ska fortsätta tills drivpaketet ska bytas ut och sen gör jag en utvärdering om det är bättre än kedjespray.
Än så länge ser jag bara fördelar.

Så min fråga är om jag har uppfunnit hjulet på nytt genom att alla redan har testat med sågkedjeolja men sågat (haha) idén?

2020-06-28 MasterKitte

Låter extremt spännande! Ska nog göra ett försök jag också då jag har oljan på 200L fat.
Bra mycket billigare än att köpa massa kedjespray som ändå är borta efter ett varv i sanden.

2020-06-29 King

Kedjespray är till för att förhindra rost. Smörjeffekten är borta efter några få minuters körning i de tester jag sett. O-ringskedjor fungerar såklart bättre då smörjmedlet kan leta sig in och lägga sig innanför saker.

Olja som är seg drar också till sig t.ex sand som då agerar sandpapper. Den kan också ha svårt att ta sig in överallt mellan oringar.

Jag får ut 50-60h på mina 520 MXU som jag alltid kör med. smörjer efter tvätt med kedjespray, samt i början mellan heat/träning för kedjan rullar så trögt med det som kommer på den från fabrik. Kedjesprayen verkar lösa upp det lite.

2020-07-03 Mr P

Sågkedjeolja på 200 l fat??? Det låter ju helt sjukt! Gissar att du håller på med enorm stordrift i att fälla träd.
Då har du sågkedjeolja så att du kan du smörja kedjan på hojen i minst 100år framåt.

Alla vi andra köper en 4 l dunk som varar i flera år och äntligen har jag nu kommit på ett sätt att förbruka den på.

2020-07-03 MasterKitte

För att rätta till min kommentar där litegrann. Har tillgång till denna olja då vi säljer på lösvikt. Jobbar med skog & trädgård så därav åtgången av olja. Helt rätt, privatpersoner köper oftast lilla dunken när dom handlar.

2020-07-13 Tanzwut

Betänk att hela poängen med o-ringskejda är ju att o-ringen ska hålla ute smuts och dylikt och därför faller tanken lite om att man smörjer för att få in det innanför o-ringarna.

Offra dessa dryga 12,30minuter så får ni kanske mer upplysning om att vi egentligen är lite lurad som köpt en massa dyra kedjesprayer.

https://www.youtube.com/watch?v=VnPYdcbcAe0

Transmissionsolja hade jag kört på om det inte vore för att jag kör adventurehoj numera med kardandrift. :)

// Tanzwut

2020-07-28 Mr P

Jag vet inte vilken effekt sågkedjeolja har på o-ringkedjor eftersom jag enbart kör med 520-kedja utan o-ring.

Jag har inte testat med transmissionsolja men efter det positiva resultatet jag sett från sågkedjeoljan så är jag säker på att transmissionsolja ger ett lika bra resultat.

Möjligtvis att den inte kletar fast lika bra och därför sprider iväg små oljestänk från dreven när dom snurrar. Enbart spekulationer.

Kanske inte blir så illa eftersom oljan droppar ju av sej och torkar in när hojen står i verkstan över natten.

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser:

Gångtid 8.21h i knappt styrfart,av långsam motionär.. 

Finans via Wasakredit ordnas vid behov..

Motocross MC Säljes 4-takt
Yamaha YZF 450-20
Län: Västernorrlands län
Pris: 75.000 kr