Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

1493 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  451 st träffar enligt ditt urval
MOTOR Kolvbyte
2020-06-15 Jw39

Tjena! Jag funderar på om jag ska byta kolv i min yz 1997 men har lite beslutsångest på om det är värt de. Jag har kört med den ganska många timmar ändå och ägaren innan visste inte hur många timmar den hade gått heller så vi har inte riktigt någon koll. De jag vet är att den har sämre kompression (vad jag tror) än min kusins 85cc eftersom det är mer motstånd i kicken på hans och man lär därför ta i lite mer, sen tycker jag också att 85 kubiken går ungefär snarlikt min 125a fast jag då har 40 kubik mer. Så vad tycker ni? Sen undrar jag vad som behövs att göra med cylindern, jag antar att det inte bara är så enkelt att kasta i en ny kolv och köra. MVH

2020-06-17 ething

Dina referenser säger tyvärr inget om hur kolven mår. Du kan inte jämföra på det viset. Vill de vea kompet så mät det.

Det är betydligt billigare att byta kolv än att laga ett ras. Det tar bara ett par timmar att lyfta ur motorn och plocka av cylindern. Är det inte repor i cylindern är de bara att slänga i ny kolv och köra.

2020-06-17 Jw39

Okej! Ska man gå upp i kolvstorlek eller ha kvar samma dimension om det inte är repor i cylindern? Jag antar att man ska ha samma storlek för det är väll när det är repor då man lär borra om och gå upp i storlek?

2020-06-18 ething

Du "sliter" även upp en cylinder utan att det blir repor i den. Det kan man inte svara på så enkelt utan du måste mäta cylindern för att kunna svara på det. Normalt hittar du mer information om måtten i verkstadsmanualen.

2020-06-21 Mr P

För att vara säker så kan du skruva av cylindern och kolla efter repor och mäta diametern. Sen gör du samma sak med kolven. Ligger båda inom toleransen så räcker det med att du byter kolvringen, förutsatt att kolvbult och bultlager ser okej ut. Byt även g-klämmorna när du har haft isär dom.

Köp en kolvring och byt, kostar inte så mycket.
Då har du åtminstone bytt det som slits mest och är mest kritiskt till att orsaka mega motorras.

Sen när du har kollat igenom om det finns några fel så behöver inte fundera mer på det.
G-klämmor måste du byta oavsett och dom är väldigt billiga.

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser:

Gångtid 8.21h i knappt styrfart,av långsam motionär.. 

Finans via Wasakredit ordnas vid behov..

Motocross MC Säljes 4-takt
Yamaha YZF 450-20
Län: Västernorrlands län
Pris: 75.000 kr