Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se

Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

2203 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  443 st träffar enligt ditt urval
KÖRTEKNIK Problem med min åkning!
2020-02-14 MasterKitte

Tjena grabbar och tjejor!

Som rubriken lyder så har jag ett problem med körningen. Det gäller kurvor samt vid större platåer.

Kurvor: Jag kan ha skaplig fart över rakorna men när det kommer till kurvor så har jag inget flyt alls. Hur ska jag träna för att få upp farten i kurvor bättre? Förstår att köra mera självklart gör skillnad.

Hopp/platåer: Jag vill få tips vad gäller träning för att klara detta bättre. Jag har höjdskräck och haft ett h*lvete med farten för att ta platåer eller mindre hopp. Platåer kommer jag ungefär halva, men mindre hopp(utan platå) är inga problem annat än att jag "överhoppar" och landar stumt istället.

Vad ska jag träna på för att bli lite kaxigare i körstilen? Jag vill ju inte fega om jag ska ta en ordentlig platå.

Banor som vi kör på: Kisa, borkhult, krokek samt nu iår blir det kråkvillan. Alla dessa i Östergötland.

Hoj: Suzuki RM-Z450 från 2011, inte nyaste men den jag kom över med ordentligt krut i maskineriet.

Jag väger 71kg utan skydd, så med skydd kanske 74kg(slimmad utrustning för bästa rörlighet).

Oerhört tacksam för tips vad gäller körteknik. Ha det gott!

2020-02-15 Mr P

När det gäller kurvtagning så kan du börja med att välja ut en kurva som du är bekväm med och träna enbart inbromsning in i kurvan.
Strunta i resten av kurvan - träna enbart på att bromsa sent och hårt in i kurvan.

Träna sen på att bromsa långt in i kurvan.

Lägg ett helt träningspass enbart på inbromsning in i kurvan - jag vet att det är enformigt och skittråkigt, men väldigt nyttig träning.

Efter 100-200 försök så kommer du märka skillnad på din inbromsning in i kurvan.

Orsaken att du enbart ska rikta in dej på inbromsningen är för att det är det svåraste momentet i hela kurvtagningen.

Att gasa ut ur en kurva är superenkelt, om man har skapat förutsättning och en perfekt vinkel redan vid inbromsningen in i kurvan.
Så det är inbromsningen som avgör hur resten av kurvtagningen blir.

Någon genväg att göra kaxiga hopp finns inte - lägg hela träningspass på enbart hopp.

Ju mer du gör något specifikt ju bättre blir du på det, som det kända talessättet: Efter 10.000 ggr vet man ganska bra hur man ska göra.

2020-02-15 MasterKitte

@Mr P
Då blir det ett pass framöver med en massa inbromsningar.
Tack för tipsen!

Angående hoppen - Ska jag lägga tiden på platåer eller mindre hopp som jag klarar? Känns som att platåhopp blir meningslös träning i början då jag har för lite fart samt fegar en hel del. Men jag vet inte.
Tack igen

2020-02-16 Mr P

Ett annat bra träningstips för en genväg till en kaxigare körstil är att börja varje träningspass med 30-45min körning med enbart 1 hand på styret.
Vänsterhanden kan du ha vilande på tanken/låret eller var du vill, men inte på styret!

Sen är det bara att köra så varv efter varv.
Slå av gasen i 1sek när du ska växla upp/ner så skonar du växellådan - även om den håller för mycket hårdare behandling.

Poängen med den här övningen är att du på extremt kort tid lär känna din hoj och hur den reagerar, men framför allt så lär du dej klämma åt både tank och ram så att du skaver bort både klistermärken och lack.
Det är det som är rätt körteknik!

Du lär dej även parera med överkroppen som en rodeocowboy och låta hojen leva sitt eget liv och ta alla stötar och kast, som man annars parerar bort och tar själv när man har båda händerna på styret.
Man blir inte lika slutkörd om hojen får göra det värsta slitjobbet.

Det ser ju självklart helt tokigt ut när man kör runt med 1 hand på styret men utifrån alla timmar jag själv genom åren har lagt ner på den träningen, så vågar jag påstå att 1tim körtid med 1 hand på styret ger mer balans och körteknik än 10tim körtid med båda händerna på styret.

Om du dagen efter ett träningspass med 1 hand på styret vaknar upp med en sån extrem träningsvärk på insidan av låren så att du knappt kan ta dej ur sängen, då har du ett kvitto på att du har tränat körteknik på helt rätt sätt!

2020-02-18 MIH
Se videoklipp [1 st]!

Hej!

Bry dig inte om hoppen än utan få upp farten i kurvorna hoppen kommer.
köra 8 är grymt bra träning, att köra alla dagar är nog det som snabbast får dig bra.
Jag gick från en Husqvarna TC250 2014 till en KTM 300exc 2019. Jag hade inte alls samma fart på 300 som på 250.
Nu har jag en bit åkermark så inga problem att fixa en liten bana. länk på banan: https://www.youtube.com/watch?v=OAUv9Y75rx8

Det kom upp ett tält som gjorde att tiden blev lite längre ca 32sek när jag började köra och körde ca 5-6 dagar i veckan där ca 15-20min ca 30-50varv. Ni kanske förstår hur många varv och kurvor det blir. Nu körde jag bara så i ca 2-3 veckor och tiden var då nere i ca 27-28sek. Jag håller på att rehabar ett knä som skall vara helt 100% i september så detta var mellan operationerna. Jag var inte ute efter att pressa tider utan att få flytt och då kommer även tiden. skulle tippa på att ca 23-24sec borde inte vara omöjligt att köra på kanske ännu fortare.
Nu kommer jag inte köra på samma banan då frun blev lite arg att jag gort sådana märken i marke då hästarna kan göra ila sig.

Mitt bärsta tips är många träningar på hojen fast korta om du har möjlighet.

2020-02-18 rocketeer

Vad gäller kurvor kan det vara så att din framgaffeln är för hård och inte sjunker ned som den ska , även gaffelns position i styrkronan spelar rätt stor roll för att det ska betta i kurvorna.

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser: