Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se

Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

3602 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  458 st träffar enligt ditt urval
MOTOR Ktm 65 sx 2012 vill ej starta efter kolvbyte
2020-02-09 Olwe

Test

2020-02-09 Olwe

Efter lite tekniska forum problem så kommer mitt problem här.

2020-02-09 Olwe

Har en cross enligt ovan. Grabbens första cross och min första på 25 år.

Den har gått 30h. Ägt den i en månad och kört ca två timmar.
Alltid varit svårtstartad men allt startat med startgas.

Har precis bytt kolv, packning och stift. Den startar inte.

Status:
Bytt kolv 44,96 mm, packning och stift. Allt köpt på mx24.
Har gnista.
Statorn korrekt justerad. Se bild.
Ej pillat på förgasare.
Soppa i förgasare. Rinner ut när choken är intryckt.
Har ingen kompmätare men försökt springa igång den och svårt att röra den när växel ligger i.
Alternerar mellan tre nya stift. Vid varje stiftbyte och startgas så vill den nästan igång. Nästa kick helt död. Byter stift och sen samma visa.
Fortsätter jag kicka så smäller det ibland från avgassystemet.
Första gången jag byggde ihop den satte jag på kylarsystemet och samma symptom. Sen rev jag den för att se om kolv och cylinder hade tagit skada med då orkade jag inte sätta på kylarsystemet.

Har jag missat något fundamentalt?
Tips och trix någon?

Två helgers meckande och hyfsat frustrerad nu.

Tack på förhand. Ole

2020-02-09 Olwe
Bild:291397 [1] Bild:291398 [2]
Bild:291399 [3]

Se bilder

2020-02-09 Mr P

Det låter som att tändningen inte är rätt inställd. Smäller det i avgassystemet så beror det på för sen tändning förhållande till övre dödläge.

2020-02-09 Olwe

Hej, pillade inte på tändningen vid byte. Kan det ändå stämma? statorn verkar rätt justerad. Kolv i toppläge när pil möter linje. Se bilden. Kan prova justera statorn något.

2020-02-09 Olwe

Provat justera statorn både 5mm senare och till tidigare. Ingen skillnad.

2020-02-09 WAKKA

Rengör förgasaren först o främst o kolla flottörnivå, ska ju inte flöda nån soppa när choken är intryckt.
Kolla sedan membranet, kan ju blivit skadat så att det inte stänger ordentligt( har kluddat till det själv en gång),
avgasporten är den ok? är membranet till denna ok?
Ramlagertätningar ? En sån här hoj ska klara 40 timmar på samma kolv utan o överhuvud taget vara svårstartad, låter väldigt lite med 30 på så många år.

Hoppas du fick lite hjälp av detta iaf.

Mvh/

2020-02-10 Mr P

Är det inte felinställd tändning så kan det bara vara förgasarstrul, som WAKKA meddelar.

Verkar väldigt konstigt att det flödar bensin när choken är intryckt.
Riv hela förgasaren och rengör den med en pensel i ren bensin.
Kör sen tryckluft genom alla munstycken och kolla så att det verkligen kommer luft igenom.

Kolla så att flottören verkligen stänger som den ska och att den löper fritt i flottörhuset.

Testa genom att blåsa med munnen i bensinslangen när du håller förgasaren upprätt, sen vänder du förgasaren uppochner och då ska du inte kunna blåsa in mer luft.

Kolla även om det är något hål i insugsgummit, som gör att den tar in tjuvluft - även om det är lite långsökt.

2020-02-10 Olwe
Bild:291403 [1] Bild:291404 [2]
Bild:291405 [3] Bild:291406 [4]

Skruvat av förgasaren och blåst rent. Ej demonterat det helt ännu. Ska skruva sönder i beståndsdelar imorgon och tvätta med soppa som föreslogs.

Tror slangen är hel. Ser inga hål eller läcker inte vid tryckluft.

Tack för alla er inspel och förslag.

Tog lite nya bilder om någon ser ngt tokigt.

2020-02-10 Phyllerin

Våra 65:or blev mycket svårstartade när kolven gått över 20H vi har haft flera stycken och det gick att åka lite längre i början av karriären. Jag vet att om bensinen är tre fyra månader så kan den vara nästan omöjlig att köra på.
Verkar konstigt om det rinner bensin från förgasaren, kolla nålventilen.

Avgasporten påverkar inte starten överhuvudtaget.
Dåliga Reeds ger tjurig motor.
Tändhatten är ide att testa att byta , obs 5K ohm.

Om allt är riktigt så har nog tyvärr statorlindningen gett sig.

2020-02-10 Phyllerin

Det se ju ut som vattendropar på reedhus och i inloppet?? har du vatten i bensinen?

2020-02-12 Olwe

Jaha då har man provat allt. Förgasare och reed rengjord. Ny soppa. Nytt stift. Fortfarande samma symptom. Bensin på stiftet.

Mekanikern trodde den gått längre än 30 timmar och cylindern kunde blivit orund. Lämnar in den nu. Det positiva är iaf man lärt sig demontera och montera den. Tyvärr fel skruvar i tanken vilket gjorde den läkte som ett såll. Nu har man lärt sig jobba med epoxi oxå :)

Tack för alla förslag. Återkommer när den startar så vi vet diagnosen.

Trevlig kväll.

2020-02-14 Mr P

En cylinder blir ju knappast oval efter 30 timmar - eller efter 300 timmar.
I så fall beror det på att förra ägaren har kört med samma kolv/ringar extremt överdrivet många timmar.

Det måste kännas som en käftsmäll att köpa en hoj i tron att den gått 30 timmar och sen efter 2tim körning ha sånt strul och behöva göra en sån sanslös motorrenovering.

Har du snackat med förra ägaren? Du vet väl att det finns en konsumentköplag som gör att du kan kräva ett återköp? Gäller även om du har köpt den privat.

2020-02-15 Fibula

Glömt en trasa i luftburken?

2020-02-16 Busaberg

Kräva återköp privat efter att ha mekat själv tills hojen är stendöd är nog bara att glömma tyvärr...

2020-02-24 rammen

Skitfånig kommentar men eftersom Du frågar om fundamentala fel så bara måste jag fråga om du har monterat kolven åt rätt håll? Brukar kunna vara en pil på kolvens ovansida som ska peka mot avgassidan.Som sagt fånig fråga men vi famlar ju efter alla halmstrån.

2020-03-17 Phyllerin

Är den lagad ännu? , vi kan ju knappt sova utan att tänka på detta....var det statorn?

2020-07-23 KöTTeT

Olwe, kom igen då. Hur har det gått?

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser:

Rekluse Radius CX yz/wr450 
Ca 60 tim. Nya lameller och mellanskivor, de gamla i fint skick medföljer

Säljes: Rekluse Yamaha
Län: Stockholms län