Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

952 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  484 st träffar enligt ditt urval
MOTOR Hittar ej felet på moped
2019-05-27 WAKKA

Har letat som en tok fick hem en gammal moped, puch maxi i väldigt fint skick men den går bara på tomgång, när man gasar så bara böar den och totalt orkeslös men tomgången är riktigt fin hörs knappt att den är igång, har provat byta munstycke, kollat lågfarten, ändrat nålen i alla lägen bytt stift o konding bytt brytare, har fin gnista men den förblir likadan, kan gå lite bättre när den svalnat lite och precis startar upp men är snabbt tillbaka igen...
någon ide?

2019-05-28 Mr P

Dum fråga men jag måste ställa den, hur gammalt är bränslet i tanken?

Det verkar som att motorn får för lite bränsle och jag utgår ifrån att du rengjort förgasaren noggrant.
Har du kollat så att flottören verkligen öppnar som den ska?

Dom mopederna drivs väl av någon slags hydrostatrem eller är automatväxlade, har du kollat så att det inte är något i drivlinan som har rostat fast eller gör drivningen trög?

Dom mopederna var extremt populära när jag var 15år - varenda tjej hade en sån.

2019-05-28 WAKKA

Jo bränslet är också bytt, kollat flottörnivå, drivningen är också ok, får försöka gå ner i h-munstycke då den blev något bättre med nålen i snålaste läget. stiftet är lite för sotigt för att det ska kännas ok.

2019-05-29 Mr P

Om det inte redan finns så montera ett bränslefilter på bränsleslangen. En sån gammal moped kan ha mängder med rost inne i tanken och det ställer till med rätt mycket oreda i förgasaren, oavsett hur mycket man rengör den.

Kul att det är någon på forumet som är intresserad av moped. Själv har jag en toktrimmad Crescent compact som gör 70 km/tim, men det känns som 200 km/tim med den väghållningen och bromsarna. En rolig leksak.

2019-05-29 Fibula

Får den luft? Har den tillräcklig kompression?

2019-05-30 WAKKA

luft får den, funderar på kolven med men då borde väl inte tomgången va så fin och låg?? eller tänker jag fel, vanligtvis så får man ju ingen tomgång med dåligt komp.

2019-05-31 Fibula

Kan vara så, men har du provat flytta tändläget då? Låter som den skulle kunna vara lågtänd. Sitter krysskilen kvar?

2019-06-04 cross_ippe

kolla så avgasystemet inte är igentäppt

2019-06-05 Mr P

det kan vara så att cylindern är söndertrimmad, alltså att kanalerna är så uppfrästa så att den enbart funkar på 11000 rpm och allt under det blir den fullständigt orkeslös.
Det har jag själv gjort med ett antal cylindrar när jag var 15år, tills jag lärde mej vad som funkar.
Palla upp moppen så att bakhjulet är i luften och varva ur den.
Du märker direkt om den är söndertrimmad, om den helt plötsligt vid ett visst varvtal varvar ur på 0,5 sekunder och under det varvtalet är den helt orkeslös.

2019-06-05 Phyllerin

Häng loss avgasröret lite och testa, väldigt enkelt och troligt att det är täppt i ljuddämparen eller kanske i avgasporten i cylindern.

2019-06-12 WAKKA

Var avgasröret som var igenkorkat... Ibland krånglar man till det, sotade ur både cylinder o avgassystem sedan gick den som den skulle.

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till mx365
PremiumAnnonser:

Husaberg FE-350 2013 säljes 
Bra skick trots ålder. Ca 215 timmar, kolv bytt vid 180 timmar. 
Rekluse sitter på, map+-väljare på styret, vinterdäck + sedvanliga lådan med div plast och grejor. Nytt drivpaket och lite oljefilter och några liter motorolja. 
Ev. någon gathoj kan tas i byte.

Enduro MC Säljes 4-takt
Husaberg FE 350-13
Län: Stockholms län
Pris: 32.000 kr