Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se

Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

2285 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  443 st träffar enligt ditt urval
DEPÅSNACK Armpumptest
2019-04-09 bmwjohan

Jag har alltid haft massor av problem med armpump. Känns nästan som att min underarmar ligger i något slags permanent överansträngingstillstånd.
På jobbet brukar vi tävla i att skriva fort på tangentbord när vi har tråkigt. Vi kör denna:
https://10fastfingers.com/typing-test/swedish

Jag brukar skriva runt 550 tecken per minut. När jag skriver så i en minut så får jag rejäl mjölksyra i handleder och lite upp i underarmarna. Alla mina kollegor på jobbet som inte kör cross kan skriva hur många omgångar som helst utan att känna någonting. Om jag kör två omgångar i rad kan jag knappt kontrollera fingarna på slutet av minut två för jag har så mycket mjölksyra.
Känns ju helt sjukt.
Jag har kört med extremt mycket armpump på crossbanan otroligt många gånger. Så där så att man är stenhård i underarmarna och knappt kan dra in kopplingen för fingrarna har ingen kraft. Känns verkligen som att mina underarmar är permanent överansträngda.

Det finns väl väldigt många här inne som har problem med armpump. Skulle inte ni kunna gå in och testa att skriva snabbt på länken ovan och se hur det känns i era underarmar och handleder. Är nyfiken på om det bara är jag som är så här.

2019-04-09 bmwjohan

Måste tillägga att jag kör med korrekt fingerplacering, dvs ingen pekfingervals när jag skriver.

2019-04-09 Mr P

550 tecken/minut?? Det är ju nästan 10 tecken i sekunden. Hur är det ens möjligt???
Jag skulle inte ens hinna trycka 10ggr på samma tangent i en enda sekund.

2019-04-10 bmwjohan

Är det ingen som har provat?
550 tecken/minut är inga problem när man använder rätt fingerplacering. Är ju 10 fingrar som kör samtidigt. Mitt rekord är 101 korrekt stavade ord på en minut. Han som är bäst på mitt jobb har 137 korrekt stavade ord på en minut.

Men det som jag var intresserad av är ju bara om ni får mjölksyra i underarmarna när ni gör testet. Ingen annan på mitt jobb får det. Bara jag som kör motocross får det.

2019-04-10 Kelso

Jag blir osäker men låter de inte som du har typ magnesium brist?

Kanske prova fylla på lite depåer i kroppen med vitaminer osv?

//C

2019-04-10 bmwjohan

Jag äter magnesiumtillskott.
Grejen är att jag tränar väldigt mycket. Äter jättenyttig mat. Jag är i väldigt bra form måste jag säga. Om jag kör 2 timmar på timräknaren på stalpig sandbana blir jag knappt trött i någon del av min kropp förutom i underarmarna. Det är bara som som jävlas hela tiden.

2019-04-10 King

Jag har problem med armpump nu när jag kör. vältränad i övrigt, bra cardio och styrka. Ligger på 350 i det där testet med 80-90% rätt. Inga tendenser till armpump efter 3-4 vändor med testet.

Jag håller på och arbetar upp greppstyrkan, rätt säker på det är där problemet ligger för mig.

Man har över 15 muskler i underarmarna, så genetik och vardagliga sysslor påverkar såklart. Om du är helt fräsh i kroppen, testa häng från en stång (small stång) helt stilla. Du bör klara 60 sek utan problem, helst mera.

Du har inte kört mycket roddmaskin?

2019-04-12 bmwjohan

Roddmaskin kör jag aldrig för jag får ont i korsryggen av det.

Jag har provat att träna mycket underarmar eller inte träna dem alls och det funkar faktiskt bättre för mig när jag inte tränar dom alls. Jag hade väldigt bra greppstyrka för några år sedan och då var min armpump som värst.

Jag funderar på om jag skulle försöka köra någon slagt mjölksyreträning på underarmarna. Att köra jättemånga rep på någon låg vikt så att man får enormt mycket mjölksyra och sedan stretchar ut underarmarna efteråt.

Jag körde rätt mycket men sån där greppträning ett tag. En sån där grej som ser ut som ett V som man klämmer ihop. Pumpa på kanske 500 rep varje dag med en sån. Då fick jag enorm armpump på banan. Kom knappt ett varv innan det var kört.

2019-04-12 King

Det är muskel fibrerna av typ 1 som du ska träna. Dom aktiveras av många långsamma repetitioner. Kör du för hårt eller för explosivt/snabbt så tränar du fibrer av typ 2a och B och det bygger mera volym och styrka.

2019-04-12 Elite

Kul skrivtest bmwjohan. 330 tryck med 89%. Ska jobba på detta =). Skrev 5 gånger, ingen pump. Men jag är annars också pumpkänslig, räcker med att klippa barnens pasta med sax, en tallrik, 20 sek sen är underarmen slut. Har provat det mesta men har ännu inte funnit någon bra lösning.

2019-04-16 freddyfred
Se videoklipp [1 st]!

Jag har följt en tjomme här i Florida vid namn Jeff Walker på YouTube hela vintern. Han är galet snabb och kul att se hur fort det går att åka på de banorna jag brukar åka här.
I hans senaste där han förbereder för US Nationals så pratar han om armpump och att man bör få upp pulsen innan man sticker ut på banan.

2019-04-16 freddyfred

Videon funkade ju lite sisådär, här är länken:
https://www.youtube.com/watch?v=I44Xhv9XXOg

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser: