Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

1402 st besökare just nu..

id581 id507

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  484 st träffar enligt ditt urval
CHASSI Enduro med 2-hjulsdrift
2019-03-16 Mr P

Någon som vet vad som hände med experimentet för många år sedan, med 2-hjulsdriven endurohoj som Öhlins var inblandad i?

2019-03-16 Fibula

Tror det var i samma veva som de blev uppköpta av Yamaha. Det skulle ju komma nån produktionshoj så småningom sa de då men det blev nog inget kanske

2019-03-17 Rikardo

https://www.youtube.com/watch?v=1lBcAp6Wp5k

annat märke liknande princip tror jag

2019-03-17 Mr P

Det var från 2013. Jag har aldrig hört talas om det fabrikatet, men jag är helt säker på att en 2-hjulsdriven endurohoj är helt överlägsen.
Fast inköpspriset skenar troligtvis iväg i fantasisummor.

2019-03-18 Mr P

Jag kollade upp och läste lite om Christini-hojen och den verkar ju vara helrätt i endurospåret. Den säljs troligtvis inte i Sverige pga den höga dollarkursen.
Den har en mekanisk drivning medan Öhlinsprojektet var med hydraulisk drivning där man kunde justera hydraulflödet för hur mycket framhjulet ska driva.
Jag vet inte vilket system som är bäst, men det är förvånande att det fortfarande år 2019 inte är standard med 2-hjulsdrift på endurohojar.
Om det ökar vikten med 10kg så är den lilla extra vikten ingenting jämfört med framkomligheten när alla andra med bakhjulsdrift har svarvat ner sej i ett surhål eller står och svarvar i en uppförbacke.

2019-03-18 bergarn

Jävlar va osmidigt med en 2wd, tror inte den är lättsvängd direkt, hur ofta har du sutti fast på en normal endurobana å önskat att du hade 2 WD och minst 10 kg till att släpa på? Fastnar du i backar så får du nog fila på tekniken å börja gasa innan backen å inte mitt i, förstår att det totalfloppa med 2wd. Vet att nån testa Christine ( stavning) på nån extremenduro tävling för nåra år sen men vet inte hur det gick, fridens

2019-03-19 Mr P

bergarn, på mina träningsbanor är det extrema surhål på hösten och våren. Det är också mycket att smälla på full gas uppför tvära branta berg med hojen. Det är därför jag på hösten och våren saknar 2-hjulsdrift.

Du har rätt i att dom vanliga endurospåren på tävlingar är det sällan speciellt svårkört - utifrån hur det var för många år sedan när jag tävlade.
Att fila på tekniken behövs alltid även om jag har kört enduro i väldigt många år.

2019-03-19 ething

Öhlins koncept var ju briljant i sin enkelhet men jag tror Yamaha köpte rättigheterna. Mannen bakom idén har en uppfinnare utan dess like. Han har även byggt en navstyrd FZ750 med egen insprutning.

2019-03-19 Roger_E

Öhlins systemet kördes bl a på GGN och i Dakar under slutet av -90 talet eller om det va precis i början av 2000-talet.

Christini har funnits sedan början av 2000-talet och om jag inte minns helt fel kördes det med en sådan hoj på bl a Erzberg för 7-8 år sedan av Graham Jarvis (lite osäker om det var han men en av topp åkarna var det iaf).

Tror det är väldigt få gånger man har någon nytta av 2wd system på en enduro, hade det varit en höjdare skulle nog fler hakat på.

2019-03-20 ething

Det finns ett annat fundamentalt problem, den 2wd är inte tillåtet enligt FIM och det ändrar man inte i första taget...

2019-03-20 Mr P

Roger E,
Alla tänkte likadant inom rally på 80-talet - alla körde med 2-hjulsdrift och alla ansåg att 4-hjulsdrift är till för traktorer och terrängfordon, tills Audi Quattro överlägset sopade banan med alla konkurrenter - trots 100kg högre vikt.
Idag har ALLA rallybilar 4-hjulsdrift.
Det är lite så jag tänker med 2-hjulsdrift på endurohojar.

Kurvtagningen blev ju helt annorlunda med 4-hjulsdrift och
Det kommer den garanterat också bli på en endurohoj med 2-hjulsdrift fast det behöver inte betyda att det blir sämre, möjligtvis blir det en annorlunda körteknik men allt går ju att lära sej.

ething,
Undrar varför FIM har just en sån specifik regel?
Och för att få FIM att ändra i sitt regelverk, räcker det nog inte med en demonstration på Sergels torg haha.

2019-03-20 Busaberg

Jänkarna behover inte bekymra sig om Fim:s regler och trots det dominerar inte direkt Christini offroadracingen där borta.
Importera en själv och testa om du nu tror att den är så fantastiskt.

2019-03-20 P.P

En guube här i krokarna kör ganska ofta på sin Yamma med Öhlins 2wd. Det är typ bara just när man ska upp ur ett surhål som den är trevlig...vilket han stolt berättar varje gång :D
Annars vill den gärna dra ner framhjulet i varje stalp styr som en gammal SAAB turbo ungefär.

2019-03-21 Mr P

så framhjulsdriften drar ner framhjulet i varje stalp, så vill man absolut inte ha det. Det blir extra jobbigt för armarna.

2019-04-05 Roger_E

Mr P: Lancia "sopade" banan med quattron 1983 med sin 2wd Lancia Stratos, så där har du fel:)

Nej inte alla Rallybilar idag har 4wd, endast de som går i en klass som godkänner det, återigen, fel.

Åter igen: Tror det är väldigt få gånger man har någon nytta av 2wd system på en enduro, hade det varit en höjdare skulle nog fler hakat på.

2019-04-07 illoco

1983 vann Hannu Mikkola rally VM å han körde audi så där hade du fel Roger

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser:

Husaberg FE-350 2013 säljes 
Bra skick trots ålder. Ca 215 timmar, kolv bytt vid 180 timmar. 
Rekluse sitter på, map+-väljare på styret, vinterdäck + sedvanliga lådan med div plast och grejor. Nytt drivpaket och lite oljefilter och några liter motorolja. 
Ev. någon gathoj kan tas i byte.

Enduro MC Säljes 4-takt
Husaberg FE 350-13
Län: Stockholms län
Pris: 32.000 kr