Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

734 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  487 st träffar enligt ditt urval
MOTOR Något galet efter kolvbyte
2019-03-09 38Larsson

Har bytt kolv på min RMZ 250 -09
Kontrollerat ventilspelet och så att kamaxlarna står rätt ett flertal gånger men får ett otäckt metalliskt ljud när jag försöker provstarta.
Märker inte att det tar i någonting när jag drar runt motorn för hand utan upplever att det är när det blir komp.

2019-03-09 CRF.s

Sitter kolven åt rätt håll?

2019-03-09 Lithium

Har du kontrollerat kamkedjespännaren att den spänner kedjan, inte är monterad bakochfram osv?

Kamkedjestyrningarna är inte utslitna?

Du har inte tappat plastbuffrarna som sitter i toppen på ventilkåpan så att kedjan slår i kåpan?

Kamöverfallen rätt monterade, med rätt moment, inte snea osv?

Om inget problem med kamkedjan så skulle jag ta isär allting ner till kolven och kolla så allt sitter som det ska. Kan vara värt att göra det innan det utvecklas till ett allvarligare problem.

2019-03-09 38Larsson

Har följt instruktionsboken slaviskt med montering och moment. Rätt säker på att allt sitter rätt men har ju inte så mkt att välja på än att plocka ner igen.

Kedjan kan jag undersöka vidare för det har jag inte gjort. Eftersom den inte hoppar igång så börjar jag oroa mig för ventilerna även om jag inte kan förstå för fem öre vad som skulle kunna hänt med dem.

2019-03-10 Lithium

Kan vara värt att kolla så att inte ventilknaster har hoppat ur sina säten.

Sitter det inte en automatisk kamkedjespännare på den? Dessa felar ju till och från, eller blir felmonterade. Börja med att ta bort ventilkåpan och spännaren. Dubbelkolla så du har allt i fas. Kolla så du verkligen är i TDC på kompressionsfasen.

Montera spännaren samtidigt som du tar bort allt slack på bortre sidan från spännaren (annars finns risk att kedjan kuggar över nere vid veven.

Rotera motorn för hand flera varv och lyssna efter märkliga ljud, känn efter om det känns trögt i något läge osv.

Kontrollera att kammarna står rätt ännu en gång.

Posta gärna en länk till en video när du startar cykeln sedan.

2019-03-10 Lithium

Posta även en bild på när du har allting i TDC (övre dödläge) så man ser markeringarna på kammarna samt baksidan hur kammarna står.

Gick ventillyftarna i utan motstånd och rör sig fritt i sina säten? Jag brukar ta en magnetpenna och kolla så de inte kärvar varken när man roterar de eller lyfter upp och ner.

Kolla även så dina ventilshims inte har hamnat tokigt.

2019-03-10 38Larsson

Hade shimsen hamnat tokigt bör ju ventilspelet vart fel. Ska riva ner och göra om allt igen men kan verkligen inte föreställa mig vad som blivit galet. Har bytt kolv många gånger förr utan att stöta på problem.
Denna gången var det ju nästan som att be om problem bara för att man ville ha hojen i toppskick inför försäljning:P

2019-03-10 38Larsson

Nu när jag läser ditt inlägg igen Lithium ser jag vad du skrivit om lyftarna.
Dom gick fint när jag plockade ut dom men kan det vara så att jag råkat skifta mellan höger och vänster och dom är inslitna såpass olika att det kan kärva om det blivit fel?

2019-03-11 Lithium

Det kan absolut ha en inverkan. Lyftarna är inpassade i toppen samt inslitna under årens gång, så rekommendationen är alltid att montera tillbaka allt i toppen på den plats där det satt tidigare.

2019-03-11 Lithium

Min gissning är fortfarande något strul med kamkedja/spännaren eller dylikt, men för att lugna hjärtat skulle jag nog plocka ner allt ned till kolven och kolla så att inte ett kolvclips har hamnat tokigt.

Om ljudet håller i sig så posta som sagt en video på en start eller där ljudet hörs så blir det lättare att diagnosticera på håll.

Du bor inte i Stockholm? Då kunde jag svänga förbi och fungera som ett andra par ögon och öron.

2019-03-12 38Larsson

Tyvärr bor jag på andra sidan landet. Ej hunnit titta på det ännu men hoppas få tid över en kväll i veckan.. Återkommer...

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till mx365
PremiumAnnonser:

Endast 34,7 tim, se loggen ifrån EMS som gjordes idag. Fjädring 90 -100 kg, Acrapovic, styreshöjare 30 mm, fina dubbdäck, barkbusters och hasplåt om du vill köra i skogen. Orginalfjädring och ljuddämpare följer med.

Motocross MC Säljes 4-takt
Husqvarna FC 350-16
Län: Stockholms län
Pris: 39.000 kr