Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

784 st besökare just nu..


1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]
 
 Föregående Nästa  494 st träffar enligt ditt urval
TRANSPORT Jumpy startar inte
2019-02-10 bmwjohan

Ställer en fråga om min skåpbil. Kanske någon som kan svara efter att nästan alla här har en skåpbil.

Jag en citroen jumpy 2004 med 2 liters HDI dieselmotor. Har haft den i många år och har alltid startat varenda dag och gått klockrent i motor hela tiden.
Skulle starta den för en vecka sedan när det var minus 15. Batteriet var lite för svagt och jag fick inte igång den. Laddade batteriet till nästa dag och koppla in det. Vred om nyckel och tyckte jag hörde ljudet av en säkring som gick och startmotorn rörde sig inte. Kollade batteriet och prova igen. Hade inte satt på pluskabeln ordentlig. Nu gick startmotorn med full fart men bilen startar inte.
Kollade säkringarna under motorhuven och en säkring hade gått. Vet inte vad säkringen går till för har ingen manual. Bytte den men det gör ingen skillnad.
Har ståt och matat massor på startmotorn som drar i jättehögt tempo men den tänder aldrig.
Försökt starta den med startgas men det funkar inte heller. Man tror att motorn går igång på startgasen men så fort man slutar dra på startmotorn så dör motorn.
Jag har kollat alla jordningar vid motorn och gjort rent dom så dom är bra. Kollat alla säkringar och gjort rent.
Köpte en felkodsläsare på biltema men den ger inga felkoder alls.

En crosskompis som är bra på motorer tror att det är bränslepumpen för de brukar gå på dessa bilar(han har inte kollat på bilen utan kvalificerad gissning).

Är det någon här som haft liknande fel på någon diselbil som kan ge några tips?
Bilen är jättefin i karossen men ändå kanske bara värd 10.000kr så att lämna in den på verkstad och få den lagat för 15 laxar är ju inte så intressant utan det är väl laga den själv eller sälja som reservdelsbil som gäller. D.v.s. jag har inget att förlora på att försöka meka själv.


2019-02-10 galent

kan va så enkelt som en ispropp om det är kallt.
i med lite metanol
testa om du får bränsle,

och kolla på vissa bränsle filter kan man tappa ur skit med ,

om du slagit i metanol och den går sen så kan det vara bra byta bränslefilter sen,


2019-02-10 atener

Har haft liknade problem

Det var att sensorn som känner av varvtalet inte fungerade
och då tror inte datorn att motorn snurrar = ingen diesel sprutas in i motorn.

Du ser det i live datan på felkodsläsare. (kanske behöver en mera avancerad)

Du borde även se att du har tryck i diesel pumpen. (också viktigt)








2019-02-10 bmwjohan

Hälla metanol i tanken eller? Tanken är typ helt full just nu. Hur mycket ska jag hälla i i så fall?

Jag har biltemas enklaste felkodsavläsare. Får inga koder alls. Har bara haft den inkopplad och slagit på tändningen. Vet inte om jag kan ha den inkopplad när jag står och nöter på startmotorn och köra live data?


2019-02-10 bmwjohan

var ute och koppla in felkodsläsaren igen för att se om jag kunde se lite livedata när jag nöter på startmotorn.

MAP verkar ha haft ett värde på 154 i snitt när jag körde med bilen tidigare när den funkade. Nu visar den 98. MAP mäter trycker i insugsröret tror jag.

TPC visar 0% hela tiden. Borde den inte röra sig hela när jag trycker på gaspedalen? Jag antar att TPC är trottle position censor och då borde den ju öka i procent när jag gasar.

Vet att jag funderade på MAF också när jag satt i bilen. Kommer dock inte ihåg vilka värden som visades nu jämfört med sparade värden. Ska kolla det imorgon.


2019-02-11 bmwjohan

MAF visar 1,2 när jag har tändningen på och ökar till 2,3 när jag försöker starta bilen. Säger inte mig någonting men någon annan här kanske vet.


2019-02-11 Rolexx

Om den går på startas då är det ett bränsleproblem. Prova att byta bränslefilter om det ej är gjort nyligen.
Kolla vad du har för bränsletryck när du kör på starten. Jag har för mig att det ska vara minst trehundra bar för att den ska starta.


2019-02-11 bmwjohan

Bilen går inte på startgas heller. Det låter som att motorn går lite när man sprutar in startgas och nöter på startmotorn men så fort man slutar nöta på startmotorn dör motorn fastän att man sprutar startgas.

Hur gör man för att mäta bränsletrycket? Går det att se det på felkodsavläsaren?


2019-02-11 Rolexx

Du ska kunna se bränsletrycket med felkodsavläsaren. Det kanske är kamremmen som har kuggat över. Den ska tända på startgas men dom brukar spika väldigt mycket. Om den inte tänder på startgas då är det hög tid att kolla upp att kamremmen sitter rätt.


2019-02-11 tuffe.viktor

Är du säker på att startmotorn går runt riktigt så den inte bara står å ”hackar”. Testa med ett annan batteri eller starthjälp?
Kolla så det kommer diesel vid sista spridaren så kan du ju utesluta soppapump


2019-02-12 bmwjohan

Kan hända att kamremmen kuggat över. När jag försökte starta den första gången när det var minus 15 så skaka det till ganska mycket om motorn. Är ju inte helt omöjligt att det hänt något med kamremmen då. För att kunna kolla kamremmen måste jag försöka få tag på någon mekmanual, typ haynes, för har aldrig gjort något sånt på en bil. Bara på crosshojar.

Startmotorn går runt i en jäkla bra fart. Den drar runt motorn. Jag har stått och kollat när frugan drar på startmotorn och jag stod och spraya startgas.

Hur kollar man att det kommer diesel vid sista spridaren? Det sitter ju en sån där fuelrail. Är det inte ett jäkla tryck i den. Om man öppnar något sprutar det väl åt alla håll. Läste någonstans att det skulle va 280-300 bars tryck på dieseln.


2019-02-13 Rolexx

Det är högt tryck men väldigt liten mängd så det kommer inte att spruta nå mycket om du släpper ett rör. Som du beskriver det att startmotorn går med en jävla fart så kan det bli om kamremmen kuggat över och motorn blir komplös. Börja med att konstatera om kamaxeln snurrar genom att kolla i oljelocket eller lätta på övre kamremskåpan


2019-02-13 bmwjohan

Jag ska prova dina tips ikväll Rolexx.


2019-02-13 Leman

Har du kollat så relät till glödningen funkar?


2019-02-14 bmwjohan

Leman, det finns ju massor med relän i bilen. Jag har tyvärr ingen aning om vilket relä som går till glödningen. Har ingen mekmanual tyvärr. Jag ska försöka beställa någon mekmanual så jag kan felsöka lite mer själv.


2019-02-14 j.koskela

Ett rött relä på förarsidan i motorrummet kan spöka ibland så att den inte startar.


2019-02-16 bmwjohan

jag har lite dåligt med tid att skruva. därför det händer så lite här. har tre småbarn och bilen står utomhus där det är minusgrader och kolsvart.
jag kollade i säkringsboxen och jag har typ ett grönt och ett blått tror jag. Är färgblind. Jag kollade på båda dessa och de har olika artikelnummer men ser likadana ut och alla värden är samma på dom. Samma siffror på alla piggar. Provade att byta plats på dessa men det gjorde ingen skillnad.
Har hittat någon instruktion på nätet om att man kan koppla jord till ett stift på ett relä och lägga på 12 volt på ett annat stift så hör man om det klickar och då vet man om dom är hela. Har dock inte lyckats hitta ännu vilket stift som är jord och vilket som är plus.

Ju mer jag tänker på det så känns det som att det skulle kunna var något med kamremmen. Jag upplever att bilen drar ganska mycket snabbare på startmotorn nu än den gjort förut. Precis som att den skulle stå fel så att det blir lägre komp. Detta skulle ju även passa bra med att jag inte få några felkoder alls. Felkodsavläsaren kan ju inte se om remmen kuggat över.


2019-02-16 bmwjohan
Bild:288354 [1] Bild:288355 [2]

Har hittat ett relä som är trasigt. Någon som vet vad detta relä går till? När jag googlade bilder på säkringsbox på min bil ser inga ut som på min bil så kan inte hitta någon info om vad det är. Fanns inte hemma hos handlar och dom visste inte vad det var.


2019-02-16 bmwjohan

Detta relä var nog bara till ABS som det står på det. Jag ska tydligen ha ABS på min bil. Har aldrig haft fungerade abs på sju år. Visste inte jag skulle ha det.


2019-02-16 Ofärd

Hade en jumpy från 01 som började gå risigt och var kraftlös, för att sedan inte starta. Det visade sig att en kontakt hade dragits ur till bränsle pumpen bak vid tanken. Stoppade tillbaka den och bilen gick som vanligt igen.
Värt att kolla tänker jag tillsammans med de övriga tipsen. Särskilt som om du fått en ispropp så orkar nog inte främre pumpen suga bränslet till motorn.

2019-02-17 Rolexx

Eftersom den inte tänder på startgas då är det hög sannolikhet på att det är mekaniskt fel på motorn. Även om bränslepumpar relän osv inte fungerar så ska den tända på startgas


2019-02-18 bmwjohan

Jag ska kolla den där kontakten vid tanken.

Jag är ju inne på ditt spår också Rolexx att någon har hänt med kamremmen så att något står fel.
Har haft obefintligt med tid att felsöka. Har tre småbarn, jobbar fulltid samt håller på och bygger en hel övervåning själv på huset så har typ inte hunnit göra något i helgen. Ska verkligen försöka nu i veckan.


2019-02-18 rammen

Hade samma typ av problem på dotterns hästlastbil visserligen en Renault traffic men kanske kan ge en ledtråd. Bogserade den till en OK verkstad där man snabbt konstaterade att det var en crankshaft sensor som lagt av. Den byttes tsm med en bränslepumpsensor och sen dess har den funkat som vanligt.


2019-02-19 j.koskela

Kolla det lila relät (inte det röda som jag sa förut) det var det som spökade på min Jumpy -01.


2019-02-19 j.koskela

Kolla det lila relät (inte det röda som jag sa förut) det var det som spökade på min Jumpy -01. likaså kan bränslepumprelät strula på dom.


2019-02-19 bmwjohan
Bild:288370 [1] Bild:288371 [2]

Det lila relät har jag testat. Har mätt motstånd i det och testat att det klickar och allt sånt. Det fungerar bra.
Jag vet inte vilket relä som är bränslepump relät tyvärr.
Jag har testa de tre relän som sitter i boxen jag la in bild på ovan och det stora relät där funkar ju inte men jag tror att det går till abs så borde inte spela någon roll.

Jag testade alla relän som sitter under ratten igår. Hittade ett där som jag inte får några mätvärden alls på. Jag har inte vågat lägga på ström på det men jag har mätt motståndet mellan alla piggar det ska ju va typ 50-120 ohm mellan två piggar. Kan inte hitta några piggar alls som ger detta värde. Inga utslag alls. Jag vet inte vad detta relä går till men när jag googlar å det får jag ganska många träffar på ebay och på någon stod det vindrutetorkare. Mina vindrutetorkare funkar dock bra men får inga bra värden när jag mäter på relät. Lägger in en bild på det. Är det någon som säkert vet vad detta relä går till?


2019-02-19 tuffe.viktor

Är det någon startspärr på bilen som kanske strular?


igår [09:24] bmwjohan

Jag vet inte om startspärren funkar. Jag har en nyckel med elgrejer i så det kan nog va startspärr. Nyckeln har dock alltid varit trasig. Centrallåset har aldrig funkat så känns inte som att någon el i nyckeln någonsin har funkat. Har varit så i sju år.
Kan man koppla ur en startspärr på något sätt? Om det nu finns en.


POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:



[Logga in]
Sidannons:
Länk till mx365
PremiumAnnonser:

Honda CRF250 R Enduro utrustad + registrerad. 
Enduro ombyggd gaffel o stötdämpare av Berna Racing. 
Magura hydraul + Rekluze koppling.(Original medföljer) 
Ny plast och bra däck! 
Lättkörd mycket snabb super maskin med ett välavstämt chassi!

Enduro MC Säljes 4-takt
Honda CRF R 250-15
Län: Stockholms län
Pris: 39.500 kr