Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

1251 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  487 st träffar enligt ditt urval
TRANSPORT Jumpy startar inte
2019-02-10 bmwjohan

Ställer en fråga om min skåpbil. Kanske någon som kan svara efter att nästan alla här har en skåpbil.

Jag en citroen jumpy 2004 med 2 liters HDI dieselmotor. Har haft den i många år och har alltid startat varenda dag och gått klockrent i motor hela tiden.
Skulle starta den för en vecka sedan när det var minus 15. Batteriet var lite för svagt och jag fick inte igång den. Laddade batteriet till nästa dag och koppla in det. Vred om nyckel och tyckte jag hörde ljudet av en säkring som gick och startmotorn rörde sig inte. Kollade batteriet och prova igen. Hade inte satt på pluskabeln ordentlig. Nu gick startmotorn med full fart men bilen startar inte.
Kollade säkringarna under motorhuven och en säkring hade gått. Vet inte vad säkringen går till för har ingen manual. Bytte den men det gör ingen skillnad.
Har ståt och matat massor på startmotorn som drar i jättehögt tempo men den tänder aldrig.
Försökt starta den med startgas men det funkar inte heller. Man tror att motorn går igång på startgasen men så fort man slutar dra på startmotorn så dör motorn.
Jag har kollat alla jordningar vid motorn och gjort rent dom så dom är bra. Kollat alla säkringar och gjort rent.
Köpte en felkodsläsare på biltema men den ger inga felkoder alls.

En crosskompis som är bra på motorer tror att det är bränslepumpen för de brukar gå på dessa bilar(han har inte kollat på bilen utan kvalificerad gissning).

Är det någon här som haft liknande fel på någon diselbil som kan ge några tips?
Bilen är jättefin i karossen men ändå kanske bara värd 10.000kr så att lämna in den på verkstad och få den lagat för 15 laxar är ju inte så intressant utan det är väl laga den själv eller sälja som reservdelsbil som gäller. D.v.s. jag har inget att förlora på att försöka meka själv.

2019-02-10 galent

kan va så enkelt som en ispropp om det är kallt.
i med lite metanol
testa om du får bränsle,

och kolla på vissa bränsle filter kan man tappa ur skit med ,

om du slagit i metanol och den går sen så kan det vara bra byta bränslefilter sen,

2019-02-10 atener

Har haft liknade problem

Det var att sensorn som känner av varvtalet inte fungerade
och då tror inte datorn att motorn snurrar = ingen diesel sprutas in i motorn.

Du ser det i live datan på felkodsläsare. (kanske behöver en mera avancerad)

Du borde även se att du har tryck i diesel pumpen. (också viktigt)

2019-02-10 bmwjohan

Hälla metanol i tanken eller? Tanken är typ helt full just nu. Hur mycket ska jag hälla i i så fall?

Jag har biltemas enklaste felkodsavläsare. Får inga koder alls. Har bara haft den inkopplad och slagit på tändningen. Vet inte om jag kan ha den inkopplad när jag står och nöter på startmotorn och köra live data?

2019-02-10 bmwjohan

var ute och koppla in felkodsläsaren igen för att se om jag kunde se lite livedata när jag nöter på startmotorn.

MAP verkar ha haft ett värde på 154 i snitt när jag körde med bilen tidigare när den funkade. Nu visar den 98. MAP mäter trycker i insugsröret tror jag.

TPC visar 0% hela tiden. Borde den inte röra sig hela när jag trycker på gaspedalen? Jag antar att TPC är trottle position censor och då borde den ju öka i procent när jag gasar.

Vet att jag funderade på MAF också när jag satt i bilen. Kommer dock inte ihåg vilka värden som visades nu jämfört med sparade värden. Ska kolla det imorgon.

2019-02-11 bmwjohan

MAF visar 1,2 när jag har tändningen på och ökar till 2,3 när jag försöker starta bilen. Säger inte mig någonting men någon annan här kanske vet.

2019-02-11 Rolexx

Om den går på startas då är det ett bränsleproblem. Prova att byta bränslefilter om det ej är gjort nyligen.
Kolla vad du har för bränsletryck när du kör på starten. Jag har för mig att det ska vara minst trehundra bar för att den ska starta.

2019-02-11 bmwjohan

Bilen går inte på startgas heller. Det låter som att motorn går lite när man sprutar in startgas och nöter på startmotorn men så fort man slutar nöta på startmotorn dör motorn fastän att man sprutar startgas.

Hur gör man för att mäta bränsletrycket? Går det att se det på felkodsavläsaren?

2019-02-11 Rolexx

Du ska kunna se bränsletrycket med felkodsavläsaren. Det kanske är kamremmen som har kuggat över. Den ska tända på startgas men dom brukar spika väldigt mycket. Om den inte tänder på startgas då är det hög tid att kolla upp att kamremmen sitter rätt.

2019-02-11 tuffe.viktor

Är du säker på att startmotorn går runt riktigt så den inte bara står å ”hackar”. Testa med ett annan batteri eller starthjälp?
Kolla så det kommer diesel vid sista spridaren så kan du ju utesluta soppapump

2019-02-12 bmwjohan

Kan hända att kamremmen kuggat över. När jag försökte starta den första gången när det var minus 15 så skaka det till ganska mycket om motorn. Är ju inte helt omöjligt att det hänt något med kamremmen då. För att kunna kolla kamremmen måste jag försöka få tag på någon mekmanual, typ haynes, för har aldrig gjort något sånt på en bil. Bara på crosshojar.

Startmotorn går runt i en jäkla bra fart. Den drar runt motorn. Jag har stått och kollat när frugan drar på startmotorn och jag stod och spraya startgas.

Hur kollar man att det kommer diesel vid sista spridaren? Det sitter ju en sån där fuelrail. Är det inte ett jäkla tryck i den. Om man öppnar något sprutar det väl åt alla håll. Läste någonstans att det skulle va 280-300 bars tryck på dieseln.

2019-02-13 Rolexx

Det är högt tryck men väldigt liten mängd så det kommer inte att spruta nå mycket om du släpper ett rör. Som du beskriver det att startmotorn går med en jävla fart så kan det bli om kamremmen kuggat över och motorn blir komplös. Börja med att konstatera om kamaxeln snurrar genom att kolla i oljelocket eller lätta på övre kamremskåpan

2019-02-13 bmwjohan

Jag ska prova dina tips ikväll Rolexx.

2019-02-13 Leman

Har du kollat så relät till glödningen funkar?

2019-02-14 bmwjohan

Leman, det finns ju massor med relän i bilen. Jag har tyvärr ingen aning om vilket relä som går till glödningen. Har ingen mekmanual tyvärr. Jag ska försöka beställa någon mekmanual så jag kan felsöka lite mer själv.

2019-02-14 j.koskela

Ett rött relä på förarsidan i motorrummet kan spöka ibland så att den inte startar.

2019-02-16 bmwjohan

jag har lite dåligt med tid att skruva. därför det händer så lite här. har tre småbarn och bilen står utomhus där det är minusgrader och kolsvart.
jag kollade i säkringsboxen och jag har typ ett grönt och ett blått tror jag. Är färgblind. Jag kollade på båda dessa och de har olika artikelnummer men ser likadana ut och alla värden är samma på dom. Samma siffror på alla piggar. Provade att byta plats på dessa men det gjorde ingen skillnad.
Har hittat någon instruktion på nätet om att man kan koppla jord till ett stift på ett relä och lägga på 12 volt på ett annat stift så hör man om det klickar och då vet man om dom är hela. Har dock inte lyckats hitta ännu vilket stift som är jord och vilket som är plus.

Ju mer jag tänker på det så känns det som att det skulle kunna var något med kamremmen. Jag upplever att bilen drar ganska mycket snabbare på startmotorn nu än den gjort förut. Precis som att den skulle stå fel så att det blir lägre komp. Detta skulle ju även passa bra med att jag inte få några felkoder alls. Felkodsavläsaren kan ju inte se om remmen kuggat över.

2019-02-16 bmwjohan
Bild:288354 [1] Bild:288355 [2]

Har hittat ett relä som är trasigt. Någon som vet vad detta relä går till? När jag googlade bilder på säkringsbox på min bil ser inga ut som på min bil så kan inte hitta någon info om vad det är. Fanns inte hemma hos handlar och dom visste inte vad det var.

2019-02-16 bmwjohan

Detta relä var nog bara till ABS som det står på det. Jag ska tydligen ha ABS på min bil. Har aldrig haft fungerade abs på sju år. Visste inte jag skulle ha det.

2019-02-16 Ofärd

Hade en jumpy från 01 som började gå risigt och var kraftlös, för att sedan inte starta. Det visade sig att en kontakt hade dragits ur till bränsle pumpen bak vid tanken. Stoppade tillbaka den och bilen gick som vanligt igen.
Värt att kolla tänker jag tillsammans med de övriga tipsen. Särskilt som om du fått en ispropp så orkar nog inte främre pumpen suga bränslet till motorn.

2019-02-17 Rolexx

Eftersom den inte tänder på startgas då är det hög sannolikhet på att det är mekaniskt fel på motorn. Även om bränslepumpar relän osv inte fungerar så ska den tända på startgas

2019-02-18 bmwjohan

Jag ska kolla den där kontakten vid tanken.

Jag är ju inne på ditt spår också Rolexx att någon har hänt med kamremmen så att något står fel.
Har haft obefintligt med tid att felsöka. Har tre småbarn, jobbar fulltid samt håller på och bygger en hel övervåning själv på huset så har typ inte hunnit göra något i helgen. Ska verkligen försöka nu i veckan.

2019-02-18 rammen

Hade samma typ av problem på dotterns hästlastbil visserligen en Renault traffic men kanske kan ge en ledtråd. Bogserade den till en OK verkstad där man snabbt konstaterade att det var en crankshaft sensor som lagt av. Den byttes tsm med en bränslepumpsensor och sen dess har den funkat som vanligt.

2019-02-19 j.koskela

Kolla det lila relät (inte det röda som jag sa förut) det var det som spökade på min Jumpy -01.

2019-02-19 j.koskela

Kolla det lila relät (inte det röda som jag sa förut) det var det som spökade på min Jumpy -01. likaså kan bränslepumprelät strula på dom.

2019-02-19 bmwjohan
Bild:288370 [1] Bild:288371 [2]

Det lila relät har jag testat. Har mätt motstånd i det och testat att det klickar och allt sånt. Det fungerar bra.
Jag vet inte vilket relä som är bränslepump relät tyvärr.
Jag har testa de tre relän som sitter i boxen jag la in bild på ovan och det stora relät där funkar ju inte men jag tror att det går till abs så borde inte spela någon roll.

Jag testade alla relän som sitter under ratten igår. Hittade ett där som jag inte får några mätvärden alls på. Jag har inte vågat lägga på ström på det men jag har mätt motståndet mellan alla piggar det ska ju va typ 50-120 ohm mellan två piggar. Kan inte hitta några piggar alls som ger detta värde. Inga utslag alls. Jag vet inte vad detta relä går till men när jag googlar å det får jag ganska många träffar på ebay och på någon stod det vindrutetorkare. Mina vindrutetorkare funkar dock bra men får inga bra värden när jag mäter på relät. Lägger in en bild på det. Är det någon som säkert vet vad detta relä går till?

2019-02-19 tuffe.viktor

Är det någon startspärr på bilen som kanske strular?

2019-02-20 bmwjohan

Jag vet inte om startspärren funkar. Jag har en nyckel med elgrejer i så det kan nog va startspärr. Nyckeln har dock alltid varit trasig. Centrallåset har aldrig funkat så känns inte som att någon el i nyckeln någonsin har funkat. Har varit så i sju år.
Kan man koppla ur en startspärr på något sätt? Om det nu finns en.

2019-02-21 Farmerlip

Min startade inte heller... Det var strömkabeln till glödstiften som blivit skavd och skickade ut strömmen i chassiet.... Du kan koppla ström direkt på glödstiften och testa om den tänder.
Hade skum grej med kamremmen, vid byte av rem, på verkstad, gick bilen helt plötsligt skitbra! Jag hade åkt runt i flera år med kammen en eller 2 kugg fel!

2019-02-21 bmwjohan

jag har köpt en mekmanual på nätet nu som jag kunde ladda ner direkt. Där hitta jag information om hur man kollar hur kamaxel står rätt. Dock jäkligt dålig manual. Väldigt otydligt tycker jag. Står ingenting alls i den heller om vad de olika reläna har för funktion. Klart besviken.

Jag har försökt kolla på alla kablar till gödstiften och det är ju massa skydd runt kablarna och skyddet ser helt och fint ut överallt men ska försöka kolla det ännu mer noga.

2019-02-22 Farmerlip

Om jag får din e-post kan jag maila den info jag fick av citroen när min krånglade. Elschema på allt som har med starten att göra. Inte exakt samma motor men kan kanske vara intressant ändå?

2019-02-22 bmwjohan

ja mejla jättegärna

andersson.johan@insplanet.com kan du mejla på.

Jag ska prova att koppla ström direkt på glödstiften. Kan jag bara dra fyra kablar direkt från plus på batterit till respektive glödstift?

2019-02-22 Farmerlip

Räcker att du kopplar på ett, de är (var på min) seriekopplade.
Mailat!

2019-02-23 bmwjohan

Tack för det du mejlade. Riktigt bra grejer. Mitt problem just nu är ju att jag fortfarande inte vet vilket relä som är glödningsrelät. Jag har inte lyckats hitta information om det någonstans tyvärr. Det borde väl va någon av de tre relän som sitter i säkringsboxen under motorhuven. Ett av dom som är paj är väl det som går till abs. Sen dom andra två har jag ingen aning.
Är det någon här som vet vilket relä som går till vad på bilden jag la in ovan?

2019-02-23 bmwjohan

Om jag mäter spänningen mellan mitt första glödstift och nästa så borde jag väl få 12 volt när jag slår på tändningen men det får jag inte. Får ett extremt litet utslag på spänningen. Kanske är något fel på mina kablar.

2019-02-24 bmwjohan
Bild:288415 [1] Bild:288416 [2]

Ok nu har jag kollat en jäkla massa grejer.
På glödstiften hade jag missförstått hur man ska mäta. Jag har nu mätt alla glödstift mot jord med spänning på och får 12 volt då all ström fram till glödstiften funkar.
Reläna är kollade.
Även kollat så att jag har tolv volt till relä i boxen.
Har även provat att koppla 12v direkt på glödstiften.

Har kollat kontakten under bilen till tanken. Den satt ihop. Hade inte åkt isär. Tog dock isär den och spraya kontaktspray och satte ihop igen.

Vartals sensorn funkar för när jag kollar livedata med felkodsavläsaren visar den varvtal.

Eftersom att jag har ström till glödstift och den inte startar på startgas så borde det ju va kamremmen som kanske gått av eller står fel så har riktat in mig på den nu.

Har fått bort alla plastskydd till kamremmen och den är inte av.

Jag försöker nu ställa motorn i tdc för att se ifall kammenremmen har kuggat över så att den står några kugg fel. Startmotorn snurrar väldigt lätt och snabbt när jag tuggar på startmotorn så känns som att den skulle kunna stå lite fel så att det blir dåligt komp.

Jag fattar dock inte hur man gör för att ställa motorn i tdc. Det finns ett hål i kamaxeldrevet och ett hål i motorn där man bara låser den med en skruv. Jag fattar dock inte var och hur jag låser vevpartiet i tdc.
Jag har hittat en skruv på framsidan motorn som är en sån skruv man låser motorer i tdc med. Har lagt in en bild på den. Såna skruvar brukar alltid sitta med en tjock bricka. Man tar bort brickan och kan sen skruva in skruven i hålet i vevpartiet. Min sån här skruv har dock ingen sån tjock bricka. Det är bara någon el som verkar va jordad där med en jättetunn bricka. Jag har provat att sticka in en spik i hålet där denna skruv satt och sedan dragit runt motorn varv efter varv i långsamt tempo för då känner man ju när man är i rätt läge eftersom att spiken åker ner i hålet i vevpartiet. Det finns dock inget sånt hål. Jag har dragit runt motorn säker 20 varv jättelångsamt och den finns ingen försänkning alls.

Är det någon som vet hur man gör? Ska man skruva in denna skruv någon annanstans i motorn?
Jag har kollat massa filmer på youtube när folk byter kamrem på peugeot 2.0hdi motorer och alla dessa motorer ser lite annorlunda ut än min. På en film skruvade dom bort startmotorn och så fanns det ett låshål där man kunde låsa motorn i tdc med.

Jag har ju köpt en workshopmanual till min bil och den visar exakt hur man byter kamrem på alla olika motorer i jumpy men bilderna på exakt den bil jag har ser inte likadana ut som det gör på min bil. Drevet som sitter på kamaxeln hålls av 3 skruvar på alla 2.0hdi på nätet och i denna manual men jag har inga såna skruvar. Lägger in en bild. Så jävla skumt.

Om jag bara kunde hitta hålet i motorn där jag kan låsa vevpartiet i tdc så vet jag ju direkt om kamremmen har kuggat. Då kan jag ju bara kolla med hålet i kamdrevet att det är i rätt läge.

Är det någon som råkar veta hur jag låser motorn på just citroen jumpy 2.0 hdi 2004 så vore jag jäääääääääävligt tacksam.

2019-02-24 Rolexx

Jag är rätt säker på att din låsning är vid startmotorn. Men det är ingen skruv utan ett hål som man för in ett specialverktyg i. Vad har du för regnummer? Jag kan kolla på jobbet i manualen hur man gör.

2019-02-25 bmwjohan

Det vore grymt om du kunde kolla det Rolexx, jag har TZC023

2019-02-26 bmwjohan
Bild:288430 [1]

Jag skruvade av hjulet(svänghjulet?) som driver remmen till generatorn idag så jag kan se alla kugghjulen som driver kamremmen. På kugghjulet som sitter på kamaxeln så finns det en klack så att man bara kan sätta kugghjulet på ett sätt. Jag funderar då förstås på ifall denna klack ska peka åt något visst håll för att stå i tdc. Rakt ner? Rakt upp? Finns inget märke alls i motorblocket tyvärr som man skulle kunna använda på något sätt. Någon som vet det eller kanske inte spelar någon roll alls. Lägger in en bild på kugghjulet jag snackar om.

2019-02-26 Mr P

Svänghjulet sitter inkapslat mellan motor och växellåda. Det du skruvade av är en vanlig remskiva. Klacken som pilen visar är en halvmåneformad kil som håller kugghjulet på plats.
Om det finns en tdc-markering så ska spåret vara på blocket där du har gjort rent och motsvarande ska det vara ett spår på en kugge.
Syns inget på bilden.
Du får kolla på andra sidan vevaxeln om det finns en markering på svänghjulet, om nu svänghjulet är synligt.
Om du skruvar av kåpan vid solenoiden till startmotorn eller om det finns någon kåpa undertill att skruva av, så ser du svänghjulet.
På svänghjulet finns det garanterat en tdc-markering. Annars har Fransmännen ätit för många sniglar och druckit för mycket vin när dom byggde bilen.

2019-02-26 bmwjohan

Jag har kollade lite efter start motorn i helgen men lyckades inte hitta den. Tror den ska sitta på andra sidan på motorn. Så jäkla mycket grejer ivägen. Jag ska försöka riva bort luftburken så jag kommer åt bättre på andra sidan.

Annars kan man väl kanske göra som så att man skruvar bort några glödstift och sticker ner något i cylindrarna så man kan kolla när kolvarna står i tdc. Går ju inte att låsa men då kan jag ju se om kamaxeln står rätt i alla fall.

2019-02-26 bmwjohan

Jag skulle så jäkla gärna vilja få tag på sprängskisser på min motor. Det skulle underlätta så otroligt mycket. Har letat överallt på nätet utan att kunna hitta något. Finns inte med i mekmanualen jag köpt heller. Fattar inte varför det ska va så svårt att få tag på. Till crosshojar kan man hitta tio olika sprängskisser på några sekunder på nätet. Sån jäkla skillnad.

2019-02-26 Mr P

Att peta ner en skruvmejsel och lita på att man då kan känna tdc är inte att rekommendera - det finns inte en chans att du kan hitta det exakta tdc.
Du kan enbart gå efter tdc-markeringarna för att det ska bli rätt.
Tändföljden är troligtvis 1342 (brukar vara så på raka 4:or) och hur vet du då vilken kolv du ska kolla tdc på? kollar du fel kolv så kommer du få ett megahaveri.
Att du inte hittar några sprängskisser beror garanterat på pengar - verkstäderna vill ju ha totalmonopol och tjänar inga pengar om man mekar själv.

2019-02-27 Farmerlip

Maila till info_se@citroen.com De var hjälpsamma.

2019-02-27 bmwjohan

Ska prova att mejla dom direkt.

Jag skruva bort ganska mycket saker idag för att komma åt motorn bättre. Tänkte jag skulle skruva bort startmotorn och kolla. Jag kan inte hitta startmotorn. Fattar inte var dom har gömt den. Jag har kollat på reservdelar så jag vet hur startmotorn ser ut och den är rätt stor men kan inte hitta den.

2019-03-02 bmwjohan
Bild:288524 [1]

Jag har skruvat bort startmotorn nu så jag kan se svänghjulet. När jag drar runt motorn så hade jag hoppats på att den skulle finnas något hål i svänghjulet eller nått sånt så jag kan låsa motorn men det finns det inte. Det finns två stycken nedsäkningar i svänghjulet. Jag upplever att de sitter ungefär mitt emot varandra. Vet inte om man kan använda sig av dessa på något sätt men känns inte som det. Jag provade att ställa motorn i det läget så jag kan låsa kamdrevet i motorblocket och då kan jag inte se någon av dessa två nedsäkningar. I bilden jag ritat så är det som ett hål i motorblocket där startmotorn setat som är format ungefär på samma sätt som nedsäkningarna. Man skulle kunna tänka sig att man ska ställa en sån nedsäkning mitt i hålet, men när jag låst kamdrevet finns det ingen nedsäkning där.

Har fått tips om att kolla egr-ventilen också. Den kan tydligen gör så att dessa bilar inte startar om den kärvar. Jag har hittat egr-ventilen nu men den sitter på baksidan på motorn och det känns typ helt omöjligt att komma åt att skruva bort den. Man ser ingenting. Får känna sig fram med händerna bara.

2019-03-03 bmwjohan
Bild:288526 [1]

Hittade en bild på mitt svänghjul. Så här ser det ut. Finns liksom inget hål där man kan låsa. Finns två grejer på det på varsin sida som ser lite olika ut. Ingen ser ut som en sån där magnetliknande grej som ger signal till tändning

2019-03-03 bmwjohan

Ok nu äntligen har det gått lite bra. Jag testade att söka på att byta kamrem på motorkoden jag har på min motor istället för bilmodell och då hittade jag en film där de byter kamrem på en peuget 406 med typ likadan motor. De fanns ett hål bakom startmotorn där man kan sticka in en skruv. Skruven ska hamna i hålet på den lilla plåtgrejen som är till vänster på bilden jag la in ovan på svänghjulet. Jag snurrade runt min motor några varv innan jag hitta rätt men jag hitta tdc där jag får in låsskruven i svänghjulet och låsskruven i kamremsdrevet. Dom satt helt perfekt så nu vet jag att kamremmen inte har kuggat över utan allt står helt rätt.
Jag måste nog försöka ge mig på den där egr-ventilen.
Jag har ju 12 volt på alla glödstift så det är inget med elen. Bilen gick jättebra ända tills den inte starta så glödstifen borde det inte va något fel på. Skulle va konstigt om alla glödstift bara paja samtidigt. Startmotorn drar jättefint.
Den går inte på startgas så då ska det väl inte va bränslet. Jag håller dock på och tar isär bränslefiltret nu för att kolla det.
Jag ska försöka komma åt den där egr-ventilen på något sätt. Fattar dock inte hur jag ska lyckas med det. Jag stod och kände med handen i tio minuter nu men jag känner inte hur den sitter fast och det går inte att se någonting, även om jag håller speglar och lyser men lampor. Ska se om jag kan hitta någon bra film på detta också.
Filmen jag hitta som är asbra för att kolla kamremsbyter heter: Peugeot 406 Timing Belt Change
och finns på youtube.

2019-03-06 bmwjohan

Har köpt en inspektionskamera nu. Två meter lång sladd med kamera på toppen och ledlampor så jag kan komma in bakom motorn och kolla. Kosta bara 288kr så kanske inte är någon supergrej men jag hoppas det funkar ok. Återkommer när jag testat den och förhoppningsvis lyckats få loss egr-ventilen och göra rent den.

2019-03-07 J.Nyström

Frågan är om inte jag missminner mig så är EGR ventilen stängd när motorn är kall och går dåligt när den blir varm och inte öppnar. Tror den bör starta även med trasig EGR.

Frågan är om den får bränsle som den ska?

2019-03-07 Leman

Har du kollat med nyckel nummer 2 så det inte är stöldskyddet som gått in så den inte släpper på diesel?

2019-03-07 Phyllerin

Om EGR står fullt öppen så blir det inte mycket liv, vissa bilar går lite och andra är stendöda.

Om stöldskyddet är aktiverat brukar bilen tända i två sekunder samt ge felkod typ "motorstyrdon spärrat".

Den startar nästan lika bra utan glödning så det måste du inte tänka på.
Man kan ofta lossa egr på en sida och skjuta in en tunn plåt som tätar kanalen för att testa om den startar.

2019-03-08 bmwjohan

Hej, som Phyllerin skriver så har jag också läst att om den fastnat lite i öppet läge så blir det väldigt svårstartat.

Jag har bara en nyckel till bilen och jag har ingen aning om hur det är med stöldskydd. Jag har en tjock nyckel med chip i och vet inte om den funkar eller inte. Det har aldrig gått att låsa bilen sens jag köpte den men alltid gått att starta den. Skulle verkligen vilja veta om det går att koppla bort en startspärr på något sätt. Vore ju jäkligt irriterande om det är det som är problemet. Du har jag ju rivit halva bilen i onödan.

2019-03-08 bmwjohan

jag hoppas jag får kamera idag så ska jag kolla egr i helgen.

2019-03-08 Phyllerin

Koppla från startspärr är nästan omöjligt för dom flesta, verkar vara enkelt för östeuropeiska biltjuvar dock.

Kolla om det inte går lättare att plugga något rör till egr. Jag minns inte exakt hur den modellen ser ut men många bilar har ett rör på ca 30mm i rostfritt som leder avgaser genom ventilen, plugga röret isåfall.Annars kan du söka foton på likadan motor på tex "bildelsbasen.se" och se vinklar du inte ser annars.
Kanske bättre att lämna in bilen till yrkesfolk, en verkstad med hyggligt folk.

2019-03-09 bmwjohan

Jag har fått min kamera nu så ska kolla idag.

Jag kommer lämna in bilen först när jag gjort allt jag kan själv. Har köpt en annan bil jag kör med under tiden så ingen jätte stress att laga.

2019-03-14 SailKap

Hur går det för dig?
Hur långt har motorn gått?
Har du konstaterat om den har komp eller ej.
Har den ett partikelfilter som kanske är igentäppt?
Dieslar brukar ju mest stöka på bränslesidan, kan du ha luft i pump, har du bytt filter?

2019-03-14 bmwjohan

Kameran var helt värdelös. Gick inte att sen någonting med den tyvärr, men jag filmade med min telefon och kollade efteråt så då kunde jag se lite hur egr sitter monterad. Jag har dock inte kunnat se så mycket så jag lyckats montera bort den. Bilen står utomhus och det har varit så mycket minusgrader och regn och grejer senaste dagarna så jag har inte orkat göra något. Ska skruva nu i helgen har jag tänkt.
Motorn har gått 19.000 mil.
Jag vet inte om den har komp eller ej. Har en kompressionstestare ligger i garaget som jag aldrig använt. Skulle ju kunna prova med den. Tror man skruvar in den i hålet där glödstiften sitter. Dom är dock jäkligt svåra att komma åt.

Tror inte den har något partikelfilter för när jag loggar in med mitt regnr på bildelssidor och söker på partikelfilter får jag inga träffar.

Jag har inte bytt filter. Jag har dock tagit bort filtret nu för att kolla hur det ser ut. Har dock inte lyckats få isär plastburken filtret sitter i. Känns som att det är vakum i burken och jag får inte isär den fastän att jag tar i rätt rejält. Tar jag i hårdare känns det som att jag kommer ha sönder burken.

2019-03-21 Bear in the woods

Jag hade en Peugeot Expert -08 som helt plötsligt blev svårstartad när det blev minusgrader.

Trodde först på glödstiften, men det visade sig att det var kontakten till tryckregulatorn som var glapp och fick dålig kontakt när det blev kallt. Om den inte får någon spänning så är den stängd och inget bränsle kommer fram överhuvudtaget.

Startade klockrent efter att kontakten åtgärdats.

Den visade även felkod på tryckregulatorn. Jag vet dock inte hur mycket som skiljer de modellerna emellan, men kan ju vara värt att kolla upp iaf.

2019-04-04 bmwjohan

jag ska kolla det. Har inte rört bilen på någon vecka nu.

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser:

Endast 34,7 tim, se loggen ifrån EMS som gjordes idag. Fjädring 90 -100 kg, Acrapovic, styreshöjare 30 mm, fina dubbdäck, barkbusters och hasplåt om du vill köra i skogen. Orginalfjädring och ljuddämpare följer med.

Motocross MC Säljes 4-takt
Husqvarna FC 350-16
Län: Stockholms län
Pris: 36.000 kr