Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

834 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  494 st träffar enligt ditt urval
CHASSI Spänna ekrar
2019-01-10 Bronze

Har använt mig av en vanlig ekernyckel och inte en med moment.
Om jag spänner alla ekrar till samma ”klang” och mäter avståndet mellan fälg och sving så diffar det från 2 till 7mm runt om.

Jag justerade då så att avståndet är samma 5mm runt om, dvs en rak fälg.

Det betyder ju samtidigt att inte alla ekrar är lika spända längre, vad väger tyngst?

Förstår inte hur jag skulle kunna få både och, alltså samma avstånd överallt och samma ekerspänning.

Med vänlig hälsning Johan Martinson

2019-01-10 King

Ekrarna måste vara lika spända annars kommer dom bara lossna. Notera att jag skriver att ekrarna ska vara lika spända, det betyder INTE per automatik att alla nipplar kan dras lika hårt om fälgen är körd ett tag.

Nackdelen med momentnyckel eller att spänna efter hur nippeln känns är att det blir fel när det tjärvar ihop sig. Går bra så länge ekern och nippeln är rejält smörjda och inget skit finns i nippeln. Men när man får ner lite grus eller sand så går det direkt lite tyngre.

Jag spänner aldrig med momentnyckel, inte ens när jag ekrar nytt. Du känner ist på ekern om den flexar för mycket eller inte när du trycker dom mot varandra. Dom ska flexa lite om du frågar mig, gör absolut ingenting. Ekrarna på nya cyklar är överdjävulskt spända.

En fälg som inte är slagen/bucklig ska inte vinda mer än 1-2mm.
Bättre att börja om. Du ser ungefär på ekerns gängor om man har några synliga eller inte och om det varierar stort.

I värsta fall släpper du alla ekrar tills du ex ser 3-4 gängor på alla, sen spänner du var 5e eker lite i taget ett par varv så blir dom jämt spända (du börjar alltså på eker 1 som ex går till vänster, sen hoppar du över 3st och spänner den efter och så repeterar du tills du gått över alla ekrar så dom är lika spända. Du spänner alltså varannan sida samtidigt som du roterar fälgen lite så du kommer runt.

En förutsättning är att ekrarna är smörjda. Jag doppar alltid mina i rejält med fett när jag har dom lösa. 5-56 och kontinuerligt underhåll med teflon-spray går också bra.

2019-01-10 King

Ska också tillägga att detta ska göras utan däck på fälgen så du inte får obalans pga slitet däck.

Sen när du gått runt och fått de flesta ekrarna spända och fälgen känns rak (du kanske också får göra ngn korrigering om den vindar), då går du runt ett par varv och spänner enbart dom nipplarna som inte sitter åt. Spänn dom bara precis då dom ligger an varv 1, sen lite mera varv 2 sen det sista varv 3. Kommer vara 5-10st. Detta pga olika längd på ekern eller att fälgen eller hålet är lite annorlunda i nav eller fälgbana.

2019-01-11 Ofärd

Bra tips där King!

2019-01-11 Bronze

Stort tack för ett toppensvar!
Jag var inne på att göra om allt från start men kände mig rätt nöjd med att fälgen var rak.
Provar i helgen och återkommer, förhoppningsvis med resultat och inte följdfrågor....

2019-01-12 rammen

Jag bytte fälgbana här i höstas för första ggn och var nervös för att det skulle bli spaghetti av ekrarna men det var inte alls svårt.Gjorde i princip som King och spände nipplarna tills de bottnade mot banan och sedan endast ett kvarts varv i taget tills allt kändes bra dvs alla ekrar med samma klang så gott det gick.Satte hjulaxeln rätt upp i skruvstädet och lät fälgen glida ner på den och satte sen en vinkelhake mot fälgen och snurrade fälgen lite långsamt. Kunde då direkt se var banan skevade både uppåt/neråt eller åt sidan.

2019-01-13 Phyllerin

Det går bra att sätta fälgen på plats på hojen utan däck och sitta på en pall bakom, blir en trevlig arbetsställning med fälgen väl fixerad. Förutsätter kanske en riktig mekpall som kan höjas ordentligt.

2019-01-13 Bronze

Klar, fälgen rak och samma klang på ekrarna.

Jag släppte alla och gjorde om från början.

Stort tack för hjälpen.

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till mx365
PremiumAnnonser:

Honda CRF250 R Enduro utrustad + registrerad. 
Enduro ombyggd gaffel o stötdämpare av Berna Racing. 
Magura hydraul + Rekluze koppling.(Original medföljer) 
Ny plast och bra däck! 
Lättkörd mycket snabb super maskin med ett välavstämt chassi!

Enduro MC Säljes 4-takt
Honda CRF R 250-15
Län: Stockholms län
Pris: 39.500 kr