Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

1726 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  463 st träffar enligt ditt urval
DEPÅSNACK Köpa cross till grabben (7år)
2017-11-27 Rööjdeman

Det var många år sedan jag körde cross och har längre inte koll på alla de olika cyklarna och storlekarna som finns. (Ser nu att jag registrerade mig här 2002, det var ett tag sedan :) )

Jag önskar lite hjälp med att ta reda på vad för cykel (el framförallt storlek) jag skall börja leta efter till grabben.

Han fyller 7 runt nyår, och är ca 128cm lång.
Har inte sysslat med motorsport innan (mer än lite 4hjuling på tomten) och behöver således inget större kraftpaket som första cykel.

Vad e det för typ av cross vi skall börja leta efter? Är det en 50cc, eller 80cc?

ser att det finns några ktm 50sx, och även 65sx. Eller är det en pw50 (fyrtakt?) som skall börjas med?
Kom gärna med tips. det var så längesedan jag sysslade med detta så jag har noll koll..

Var hittar jag närmsta crossbanan (för knatte), Jag bor i härryda/Landvetter.

Tack!

2017-11-27 rocketeer

min egen erfarenhet med hojar till barnen är att börja med så enkelt och lättkört som möjligt, rådet i ditt fall är en typ pw50 -tvåtakt, är en bra hoj börja med. finns minsta intresse från barnet kommer den snart vara för liten men då har du ändå gett bäst förutsättning för fortsatt intresse istället för en för stor/snabb/aggressiv hoj som lätt kan skrämma en liten nybörjare

2017-11-27 Leman

Är han 128 så borde det funka med en PW80.
Köp inte för häftig hoj att börja på, risk att han blir rädd istället.
Närmaste bana är nog hos oss i Skene.
Dom kör crosskola på förmiddagen på söndagar, slut för säsongen nu.

2017-11-27 doffe

vi köpte en ktm 50 senior nu när pw50 blev för liten för grabben som är ca 130cm. Nu är den på lägsta höjd (går att höja ngn cm när de växer)

2017-11-29 tuffe.viktor

Jag har en pw50 hemma om ni vill prova att köra lite och känna på. Bor i Härryda oxå

2017-12-01 Bear in the woods

Mina söner körde en KTM 50 SX -10:a (nyare chassiet 09-15).
Dock monterade jag kopplingen som kom till 2013.

På den kopplingen kan man ställa tillslagsvarvet med 3st ställskruvar i 9 steg. På lägsta klicket blir den mycket snäll i karaktären och sedan är det bara att höja ett snäpp ju säkrare han blir i sin körning. Då har han en hoj att växa med.

Så tipset är att antingen köpa en KTM 50 SX 2013 eller nyare om ekonomin tillåter, eller hitta en 09-12 med nya kopplingen imonterad. Dock tror jag att det senare alternativet kan bli svårt. Jag har sett någon till som sålt en sådan.

Jag bytte kopplingen på våran 10:a då jag fick den väldigt billigt samt att den var alldeles för hetsig med originalkopplingen. En komplett koppling från från 2013´s modell och framåt kostar ca 6000kr.

2017-12-02 jonurb01

Vill man ha en KTM 50 SX som går lugnt och fint ska man leta efter den luftkylda modellen, Adventure tror jag den heter. Mycket bra nybörjarhoj.

Den vattenkylda är betydligt vassare och då får man justera kopplingen om man vill ha den lugnare.

Och det behöver inte kosta nått heller om det är kopplingen före 2013. Jag hade en sådan och jag tog ur fjädrarna i kopplingen och kapade av dom ett varv, då blir fjädern inte lika hård och kopplingen slår till tidigare. Funkade klockrent för mej iaf.

Vill man sen ha den vassare igen köper man nya fjädrar bara. Och vill man finlira ordentligt kan man lägga i brickor med fjädern för att göra den lite hårdare om det behövs.

2017-12-05 Bear in the woods

Ja gillar man att hålla på att kapa och bondmecka, så går ju det med. Men ska man fara på träningar med ungar som hellre vill köra än laborera så finns det inget bättre alternativ enligt mig.

Kopplingen från 2013 och framåt kan man ju justera på nolltid och. Har man dessutom kopplingskåpan med urtagbart lock för justerskruven går det ännu snabbare.
varje klick på skruvarna gör ca 300rpm skillnad på tillslagsvarvet. Originalinställningen är på 9 klick och slår då till på ca 8700rpm.

Vi började på 1 klick när han var osäker, sedan höjde man bara ett klick vartefter han blev bättre och säkrare.
Lätt värt pengarna enligt mig.

2017-12-05 jonurb01

Ja du Bear in the Woods, om du kallar kapa fjädrar för bondmecka så får det stå för dej, jag kallar det kreativ problemlösning.

6000 kr kan man köpa väldigt mycket bensin för, eller annat som behövs för crossåkning. Men det är upp till var och en.

Fixa kopplingen gör man hemma FÖRE träningen.

Jag är utbildad crosstränare och min grabb har då aldrig haft problem på våra träningar.

Och vill man spendera ännu mera pengar så finns ju ett strypningskit att köpa också från KTM Powerparts.

2017-12-05 Bear in the woods

Jag har inte sagt något om att det inte skulle gå bra att träna för att du kapat fjädrarna. Jag skrev ju att "det går ju det med" om det nu är det man vill göra.

Jag har aldrig behövt justera något på banan heller. Men låt säga att det känns bra när man provar hemma och sedan inser att det inte är riktigt bra på banan, så är det enkelt att justera. Samt att man kan finjustera i mycket små steg.
Sedan är lamellkoplingen som det är en mycket bättre konstruktion tycker jag.

Som jag även skrev i första inlägget så fick jag vår 2010:a mycket billigt och fick igen pengarna för den nya kopplingen när jag sålde hojen. Samt att jag fick 2000kr för den gamla kopplingen som satt i från början. Så det blev en plusaffär i slutändan i vilket fall.

2017-12-05 jonurb01

Nu gör jag ett sista inlägg här eftersom det börjar bli lite off topic.

Det jag ville ha sagt är att med lite enkla medel går det att få till kopplingen om det behövs utan att det kostar pengar.

Jag har som tränare fått höra av många föräldrar hur dyrt det är med cross och många har slutat med denna fantastiska sport för att det har blivit för dyrt.

När vissa letar begagnade däck på blocket och undrar om det finns slang att köpa på Biltema medans andra kommer med nya cyklar varje år så inser man att alla har olika budget.

Självklart så är det jättebra med en koppling som går att justera enkelt men jag vet att många inte vill kosta på sej det och då finns det ett budgetalternativ.

2017-12-11 Rööjdeman

Jag har haft så mycket att göra senaste tiden att jag missat att hänga med här. Tack så mycket för alla svar!

Jag har förstått att det finns olika typer av 50cc.
Om jag förstått det rätt, så är ktms 50cc, med riktig koppling, medans pw50 är med slungkoppling?

Vad rekommenderar ni? Jag skulle gissa på att slungkoppling är bättre för en nybörjare? Själv började jag köra när jag var 14 år, så jag själv var liksom förbi det stadiet och kan inte relatera till mig själv.

TuffeViktor>>> Var i Härryda bor du? Hade gärna kommit förbi någon dag för att min grabb bara ska få provsitta en sväng för att se om det är rätt storlek på cykeln. Att provköra tror jag blir för mycket för honom )

Tack allesammans!

2017-12-11 Bear in the woods

KTM’s 50-kubikare har alla slungkoppling fram till 2013, då de fick en lamellkopling istället som till mycket påminner om en Rekluse med kulvikter som pressar ihop lamellerna vid önskat varvtal inom ett visst spektra.
De är dock fortfarande helautometiska även från 2013 och framåt.
Från 2013’s modell och framåt ställer man tillslagsvarvet med att spänna eller släppa på trycket på de fjädrar som motverkar kulornas tryck mot tryckplattan.

Fram till och med -08 fanns det olika färdiga set ups med olika brickor och fjädrar man kunde labba med för att justera tillslagsvarvet.

Mellan -09-12 fanns inga specifika kit att köpa, utan man får då som jonurb01 skrev, modifiera befintliga originalfjädrar om man vill det för att få önskat tillslagsvarv.

2017-12-11 Rööjdeman

Tack så mytcket för svaret!

2017-12-12 tuffe.viktor

Jag bor i Skårtorp,

2017-12-15 Rööjdeman

tuffe.viktor >> Du kan väll maila mig på

mattias [at] LM-Ryderman.se

Så behöver vi inte lägga upp adresser etc på nätet.
Jag kommer gärna förbi någon dag det passar för att låta grabben testa storleken på cykeln.

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till mx365
PremiumAnnonser:

KTM 350 motionskörd endast 12 timmar. Som ny!

Motocross MC Säljes 4-takt
KTM SXF 350-18
Län: Stockholms län
Pris: 72.000 kr