Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

1354 st besökare just nu..

id581 id507

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  463 st träffar enligt ditt urval
ÖVRIGA TIPS Nybörjar frågor, vad för hoj, skydd etc.
2017-11-24 r0b1n

Tjenare!

har precis tagit beslutet att börja åka hoj igen. Körde senast för ca 15år sen och då var det cross som gällde. Körde då 125 och mycket har ju hänt sen dess. Har hållt på mycket med styrkelyft och är väl lite för tjock för mitt eget bästa. Ligger i skrivande stund på ca 120kg.

Har lessnat på viktplattor och skivstänger samt att vara osmidig och kom på den briljanta idén att börja åka hoj igen. Enduro tänkte jag då jag har 300m till ca 12mil enduroslingor.

Då till mina frågor:
1. Vad för hojj ska jag välja? har varit inne och surrat hos en del olika handlare. Alla säger olika. Vissa säger att det kommer räcka gott och väl med en 250 fyrtakt medans andra säger att jag kommer lessna fort och förmodligen kommer behöva 350-450. Är väldigt stark, men tung, min målvikt med ändrad träning(kardio + mer bål och stabilitetsträning) och start av enduro ligger runt 100kg. Tror det blir svårt och kommer krävas för mycket för att komma lägre.

Meckning är inget jag skulle säga att jag kan, är ju inte helt urkass men har gott om vänner och familj som är experter i ämnet som är vana att mecka både 2 och 4takt.

2. Skydd, vad för skydd behöver man? Jag är ju lite rund och är väldigt osäker på om det finns bröstskydd som passar, framförallt breddmässigt. Har idag xxl-xxxl i tröjor/skjortor etc. När gäller byxor har jag sett att det finns upp till storlek 40, en storlek 36-38 bör fungera, brukar tröjor/byxor vara stora i storlekar? eller hur uppfattar ni marknaden?

3. Träning utöver att åka hoj, vad rekommenderar ni? jag har redan börjat köra cykel 1,5h 3 gånger i veckan. Men på gymmet, vad bör jag fokusera på där? vad gör ni andra?

Stort tack i förväg med all hjälp och tips.

Trevlig dag & helg!

2017-11-24 T-Borg

Hoj: Minst 350 4t eller 300 2t smaksak som vanligt.
Tröja: Kör på det du har i vanliga fall ev en strl större.
Byxor: Jag är cirka 83cm runt byxlinning och kör 32:or.
Stövlar: Oftast en strl större än vanligt. Sidi är grymma.
Hjälm: Viktigast, så snåla inte här. Gärna så lätt som möjligt.
Skydd: Finns massor att välja på, svårt att peka på nått särskilt. Har en polare som är fullvuxen så att säga och han kör med Leatt 3DF Airfit. Själv kör jag Scott soft-con + njurbälte på överkroppen och en enklare variant av knäskydd.
Glasögon: Lägg 500-600 kr då får du ett par bra.

2017-11-24 T-Borg

En sak till, ska du åka enduro så köp en enduro.
Stor skillnad på fjädring, dämpning, motorkaraktär, växellåda och ELSTART!!!. Dyrare att köpa, men det får man igen när man säljer.

2017-11-24 r0b1n

Tack för ditt svar! Är knepigt att hitta rätt i jungeln! Men är alltid bra med inputs. Ärligt talat så går mina tankar kring 350fyrtakt just nu. Ska försöka prata runt lite och se om jag kan få provköra lite.
Endurobike blir det, alla de fördelarna som du nämner har jag lyckats läsa mig till. :)

Ha en trevlig kväll!

2017-11-25 xlarge

Skulle absolut köpa en 2t om jag enbart skulle köra enduro.
”Bättre” och mer förlåtande karaktär i skogen, lätt att ta på rull utan motorbroms på tighta partier där du endå vill behålla fart, samt tjuvdör och går inte varm lika lätt när man är långsam eller kört fast.

Mina två cents :)

Kondition på sidan av hojen och sedan så mycket hojtimmar som möjligt.
Skyddsmässigt klarar du dig med vad som hellst från valfri hojbutik mer eller mindre. Sedan avancerar du på resans gång, alternativt starta med begagnat.

Lycka till!

2017-11-29 r0b1n

Stort tack för dina svar!

Ska ta mig en rejäl funderar gällande 2t/4t. Samt så ska jag försöka provköra. Dock tror jag inte det hjälper mig speciellt mycket då jag inte kommer kunna provköra tillräckligt mycket för att bilda mig en uppfattning om vad jag gillar mest på lång sikt. Blir en "Här och nu känsla" som jag hoppas blir rätt :)

2017-11-29 Thrash-Tompa

Tjenare r0bin!

Jag är i liknande sits som dig, och ska precis komma igång med motions-enduro hade jag tänkt :D

Var i landet finns du, och vilken ev klubb funderar du på att gå med i?

/ Tompa

2017-11-30 r0b1n

Tja Tompa!

Jag finns i Enköping snart. Ska flytta dit från Stockholm.
Kommer gå med i Göta Ms som är den lokala klubben här.

Du själv? Vart är du lokaliserad?

/Robin

2017-12-01 Thrash-Tompa

Jag bor och kommer köra i Stockholm... så är i kontakt med klubbar som Åsätra, Arlanda och UVMK/FMCK för att bli medlem.

Jag har dock en polare som också verkar lite intresserad, som bor i Enköping (!), så kommer jag gärna på besök hos Göta Ms.

Uppdatera gärna här hur det går för dig, Robin :D

/ TT

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till mx365
PremiumAnnonser:

don joy armor med skydd för knäskål v sida stl .m bara skyddet för knäskål kostar 1500 jag begär 2100kr för det skydet sedan har jag armor för höger knä stl L och v knä stl L .sedan har jag ett långt knä skydd från don joy och ett från breag långt knä skydd skydden utan knäskål skyddet kostar 1300krst och dom långa knä skydd kostar 1500 kr .Alla priser går att diskutera men inte till några fantasi priser mvh uffe Eriksson i Åkersberga

Säljes: don joy armor knäskydd
Län: Stockholms län
Pris: 2.100 kr