Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

1133 st besökare just nu..

id507 id581

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

CHASSI Så här kan du fila dina fotpinnar för bättre fäste med stöveln.
2012-01-11 Andy450R
:: MEDLEMSTIPS ::
Bild:201443 [1]

Enkel operation som gör stor skillnad, som säkert inte alla tänker på. Därför tänkte jag alltså tipsa om detta.

Så här gjorde jag för att få bättre fäste mellan stövel och fotpinne:

Det enda du behöver är en fil med lagom grovhet (helst en lite grövre o en lite finare). Ta tid på dig när du filar. Dra inte snabba korta drag utan dra över hela filen, med lagom tryck och i lagom takt. Försök också helst slipa toppen på taggen så du inte försvagar fotpinnen/taggen. Akta även så du inte filar ner spår mellan taggarna.

Vinkelslip skulle kunna underlätta arbetet men risken är för stor att man gör mer skada än nytta då.

För mig blev det mycket bättre grepp, och greppet har inte försämrats ännu efter mer än 10h körning.

Lycka till!

Erhållna sitekugg - Läs mer på medlemstips Detta sitekugg har adderats till Kuggtävlingen JAN-12 Detta sitekugg har adderats till Kuggtävlingen JAN-12 Detta sitekugg har adderats till Kuggtävlingen JAN-12 Detta sitekugg har adderats till Kuggtävlingen JAN-12 Detta sitekugg har adderats till Kuggtävlingen JAN-12

2012-01-12 Nillon

Tänk på att det MÖRDAR sulorna bara

2012-01-12 jojo

ja har man råd att byta stövlar vart år är det ett tipps

om man inte har råd rekomenderar jag inte detta vässade pinnar.
körde med fabriks vässade pinnar typ tippset och stövlarna var slut efter 40! timmar då sömmen mellan överdel och sula var bortnött och stöveln delade sig

men vad vet jag jag är bara amatör åkare

2012-01-12 stoffemannen221

Jag håller med er lite grann där angående sulorna men det finns hjälp mot det. Måste tillägga att nu när jag körde i helgen så var det rätt kallt och det kom lite is på fotpinnarna, speciellt höger. Vill framhäva hur jäkla svårkört det blir om man halkar omkring på pinnarna så att vässa dem en aning den här årstiden är nog inte fel.
Du kan också förstärka sulan med truckplast eller smältlim så de nyslipade taggarna går in i det istället för sulan samtidigt som det glider bra i snöspåren.

Tack för tipset andy.

2012-01-12 MarkusSXF

Stoffe, vilka snöspår?....

2012-01-12 mctwist

Om man vill vara lite snäll mot sina stövlar så behöver man ju inte fila taggarna så att de är skarpslipade och supervassa. Räcker att man ser till att de inte är runda och trubbiga. Värdelöst att halka omkring på ett par hala fotpinnar.

2012-01-12 stoffemannen221

Markus, good point men det fanns i alla fall här fram tills igår. Nu är det inte många centimeter kvar. Vad händer med den här vintern? Trist är bara förnamnet. Men de som bor norr om dalälven har väl rätt mycket snö, mer blir det just nu också, eftersom det som är regn här är snö 5 mil norr om där jag är.

2012-01-12 Andy450R

Gör dem, som nämnt, inte överdrivet vassa.
Underhåll en lagom "vasshet" på dem så sliter det förmodligen inte lika mycket på stöveln samt att du har ett bra fäste. För som stoffe nämner så är det drygt som tusan att glida runt på fotpinnarna:/

2012-01-12 Olsson_

Hellre nya stövlar än slinta på fotpinnarna, ett tips när det är kallt ute och bildas is på pinnarna är att sparka till dem med hälen framifrån och bak i hopp. Förhindrar även att fotpinnens rörelsefunktion fryser. Funkar även vid leriga förhållanden.

2012-01-12 ST0FFE

Is på fotpinnar tips. Sätt på glapack eller tejp. Så blir det inte is på samma sätt!

2012-01-12 PG_250

Om jag köper nya fotpinnar så brukar jag ju fila ner dom för jag är rädd att det ska bli märken i sulan... :)

2012-01-12 hotmale

jag brukar svetsa på plåt ovanpå fotpinnarna för jag är dumsnål :) använder inte heller min motorcykel för den kostade jättemycket att köpa :)

2012-01-12 Micke

Jag brukar fila mina fotpinnar med roterande fil med hårdmetall slipstift.

Lite lättare! =)

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till Motostar AB
PremiumAnnonser:

Hojinfo:  Stöldinfo: Inbrott i låst garage på Natten.

MC Stulen: KTM SXF 250-08 i VÄXJÖ 2014-09-15
Län: Kronobergs län