Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

1598 st besökare just nu..

id684 id682 id681 id816 id815 id814 id683 id679 id680

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

DEPÅSNACK Defenda 250 flipp lr flopp
2011-04-11 k4parn
Se videoklipp [1 st]!

satt och bläddrade i senaste RACE tidningen på sista sidan gjorde dom reklam för Defenda motorcyklar, cross och enduro..
enligt annonsen har defendas team tagit sig till topp plaseringar i vad jag tror det var minst 7 större svenska endurotävlingar. jag blev genast lite intresserad av dessa hojar då jag aldrig hört talats om märket tidigare,
är det någon här inne som kanske åker Defenda?
och tror ni att dom kan konkurera med dom ledande hojarna så som yamaha,suzuki,honda osv..?
priserna på dessa hojar är ju inte så höga, går det verkligen att få bra kvalitet till låga priser eller har dom ledande märkerna ockerpriser.

kommer man se dessa crossar och enduros på banorna?
är detta en flipp eller flopp?

länkar även filmen då RACE testkör cykeln

2011-04-11 eMpo021

nää.. en film som det ser ut att en 3åring klippt ihop övertalar inte mig..

kinesiskt märke va? kinesiska saker som är billiga är inget jag skulle vilja äga iaf.

2011-04-11 k4parn

jag vet faktist inte vart dom kommer ifrån. men med tanke på priset så förmodar jag att dom kommer från kina.
men vilken cross har inte delar därifrån???

2011-04-11 Clubman

lät den inte ganska trött i motorn?

2011-04-11 fmx_matty

vet en polare ifrån hallsberg som böt ifrån honda till defenda och han är tok nöjd, han kör med 280 kittet.. cykeln känns inte så rapp men endå så finns de kraft som en vanlig 250f

2011-04-11 jojo

man ska tänka på att alla japanare började med att kopiera engelska crossar
även svenska qvarna startade på denna bana

så ge det några år så är den nog inte så dålig
med tanke på vad jappsen nu har så

jojo

2011-04-11 k4parn

sedär ja.. det finns trimm till dom med asså. kan tänka mig att det är en bra nybörjar hoj för dom som fortfarande är skojpojkar och inte riktigt har ekonomin för en dyrare hoj.. jag vet ju inte hur kvaliten är på dom.. men kan tänka mig att delarna inte kan vara allt för dyra då dom är så billig i inköp.

2011-04-11 k4parn

jojo, någonstans måste man väl börja.. men om dom nu kan stå upp mot (RIKTIGA) enduros i större tävlingar tycker man ju att antingen så är det konkurenskraftiga hojar eller riktigt duktiga förare..

detta fick mig genast att fundera ut nästa delikata fråga. någon som vet hur dom andra märkena växte fram.. ta gasgas eller honda. började dom så som defender verkar göra, med att lansera billiga hojjar

2011-04-11 husmus

lät ju tokslö :P

2011-04-11 Busaberg

Och i vilka tävlingar togs dessa topplaceringar?

2011-04-12 k4parn

jag tror inte det stod med vilka faktist. men tror att ett av dom var ränneslätten där dom kom på 7e plats..

jag citerar från deras hemsida..

"2010 blev ännu ett mycket lyckosamt år för DEFENDORNA med en 5:e plats på Ränneslätt som bästa resultat. 7:a av 65 lag på 10 timmars i Eksjö, är inte fy skam det heller. Nu är det därmed helt klarlagt att hojarna håller för mycket tuffa tag utan att svika. Det är nu ett flertal förare som med framgång har klarat av "klassikern" på sin DEFENDA.

Under de två första åren har vi bevisat att DEFENDA 250 klarar att komma minst top 10 i alla stora Enduro-tävlingar i Sverige.
Nu vill vi se så många som möjligt komma igång med den nyttiga och roliga Skogs-körningen igen."

2011-04-12 fmx_matty

kolla in deras hemsida, finns mkt roligt till dom :) .. Tror de är defenda.se

2011-04-12 fmx_matty

http://www.defendamoto.com/

2011-04-12 tob82

Nu vet ja inte om detta var en tillfällighet men när jag gick in på deras hemsida (enbart den öppen) å klickade på atv så varnade min laptop mig för en trojan å strax efter så krashade min dator kan vara en slump men höjer ändå ett varningens finger

2011-04-12 Teamlisterlandet

tokslö! Låter som en förvuxen fiddy.

2011-04-12 Wiegandt

kul att läsa folks förutfattade meningar, som inte ens har provat produkten ?

Ja, den tillverkas i Kina. Av en av världens största bil/mc-tillverkare - Shineray

Många av er glömmer att exempel en Yamaha motocross cykel kommer största delarna av cykeln från underleverantörer i Kina och indonesien. Samma sak med Suzuki, Honda etc..

Så det ni tror är japanskt, är inte alltid sant.
Precis som att många köper Volvo för att det är en svensk bil, men den tillverkas ju i belgien?

Jag har i alla fall provkört cykeln. Så här kommer mitt utlåtande.

Cykeln jag provkörde var deras democykel. Den hade gått 80h++ , gått bl.a ggn och ränneslätt. Och den hade fått vart med om en hel del, det syntes. Livet hade inte vart lätt för cykeln.

Dom hade bl.a kört 1 varv på ggn utan kylning, då en kylarslang gick av efter en närkontakt.
Motorn isärplockad och ihop igen, ingenting bytt förutom topp-packnig, allt ok.

Motorn är en XL250 Honda från början ( kopia ).
Alltså en offroad motor som sen har hottats upp.
Så naturligtvis blir det inte den där sissta effekten som är i en "vanlig" 250F.

Men, cykeln gick otroligt jämt , mjukt och fint i såväl förgasare som gasrespons. Från botten och upp till 75% fullgas gick den som vad som helst av annat märke.

Ni som kör enduro, vet att det här kommer man långt med. Det är inte ofta man kör på full-effekt.

Bromsar var av märket Nissin , ktm-belägg. Inget o klaga på.
Lika så hjul, sving , luftburk var direkt ifrån ktm och deras delar passade bult-on.

Gaffel och dämpare var av märket Fast-Ace ( stora inom fiddy ) . Gaffeln var bl.a tvåkammar-gaffel och fungerade betydligt bättre än många showa-gafflar man testat på nya cyklar.
Minst lika bra fjädring som något annat jag testat. Med lite inställningar hade jag haft fullt förtroende för cykeln.

Sitter även elstart på cykeln.

Den demo-cykeln jag testade hade bara vassare kammar. Inget 280 kitt eller liknande.

Min sumering, efter stor skeptism är ändå mycket positivt av cykeln. Och den lär duga gått till många motionärer.

3 av 5 rostade brödskivor.

2011-04-12 Klirren
Se videoklipp [1 st]!

Bra Wiegandt att du är lite mer objektiv. Defenda har ju en Mx variant av den där hojen oxå, som såg intressant ut.

Och när vi ända pratar Defenda, de länkade ju till detta klipp oxå på deras hemsida..

2011-04-12 anders23

har också testat defenda som var "preppad" tag inköps pris + alla "options" vad får du då för cykel istället? vill du lägga dessa pengar på en defenda som i mitt tycke är byggd som en EU moped!!?

2011-04-12 fmx_matty

tob82: jag hittade länken på google och tryckte som du på atv då kom samma varning upp om trojan sen vart de blå skärm :S

2011-04-12 k4parn

samma för mig.. kanske dags för en varning.. fick installera om hela datorn igår...

2011-04-13 furiousrage

Wiegandt! Ett varv på ggn utan kylning? ja då måste den va bra! Tyvärr låter inte ditt test så objektivt i mina öron utan snarare som att du har väldigt mycket med dessa hojjar att göra!

2011-04-13 Leman

Dom har inte tagit placeringar i elit/bredd utan i motionsklasserna.... Den ena killen som kör för dom har iallafall kört en hel del cross i europa, han är rätt duktig. Säger att den duger i skogen men är för slö på crossbanan. Han hade tagit placering i bredd/elit på en "riktig" cykel.

2012-04-20 k650

Hittade ett test av Shineray/Defenda 250 i en australisk mc-tidning. Läsvärd och kanske kan få tyst på de självutnämnda experterna på området.

http://www.cycletorque.com.au/Shineray-XY250GY-2/

2012-04-20 Andy450R

att andra grejer tillverkas i kina, även kända märken. Gör ju inte saken varken bättre eller sämre för defendas del.

Tex yamaha, tillverkar dom nått i kina så kontrollerar ju dom kvaliten till 100%, gör materialval etc. Att ett annat okänt märke också tillverkar i kina gör inte att de är lika bra för det, eller sämre heller för den delen. Det man dock vet är att de etablerade märken värnar extremt om sitt märke och där spelar det ingen roll vart skiten är tillverkat, dom ansvarar till 100% ändå. Och alla delar jag sett som jag köpt från honda är "made in japan".

Defenda är säkert helt dugligt, om de "stulit" halva konstruktionen från andra märken som testat grejerna innan i några år. Men att tillverka hojjar från scratch utan massa missar de första åren är nog svårt för en ny tillverkare. Yamaha etc har ju hållt på i massor med år och byggt upp erfarenheter som nyetablerade bolag inte besitter i samma utsträckning.

2012-04-20 Andy450R

finns många småmärken som kan bli stora men vägen dit är lång. Och desto längre när man har de 5 "jättarna" som har årtionden och ibland nästan ett sekel av erfarenhet i ryggsäcken att slås om marknaden med.

2012-04-20 johanz

Resultaten talar för sig själva.

2012-04-21 k650

Har fått tag på sprängskisser samt prislista från fabriken, om inte annat kan vara kul att jämföra priserna med de svenska...:) lägg ett PM om ni vill ha filerna.

2013-02-27 Wiegandt

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om min provkörning inte var "objektiv" nog för någon person här tidigare.

att jag har mycket med cykeln att göra? Nej. Jag var intresserad av ett köp och gjorde en utvärdering som av vilket märke som helst.

Hade det stått yamaha eller Honda på kylarvingen spelar ingen roll för mig. Det är bitarna som gör cykeln. Jag har aldrig sett någon som har stannat på en större tävling heller.

Det blev ingen affär den här gången och jag har inget med företaget att göra.
Men man ska aldrig säga aldrig i framtiden.

Till er andra med skeptism över kvalitén. Googla gärna på Shinrey och titta på deras fabrik. När vi har något som ens är i närheten av kvalité i Sverige som motsvarar den så är det bara att gratulera.

Jag tycker bara det är trist att se att allt som är tillverkat i Kina ska vara botten, när många delar på allt man äger i vardagliga livet är tillverkat i Kina.

Det ni skriver på idag, eran mobiltelefon, bildelar och elektronik.

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till Motostar AB
PremiumAnnonser:

Pullverlackad ram, nytt dekalkitt och ny kolv 15 timmar sedan. Väl servad och i ett mycket fint skick.

Motocross MC Säljes 2-takt
Suzuki RM 85-06
Län: Södermanlands län
Pris: 8.500 kr