Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

452 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Fritextsökning:
 Infotrådar (Infotråd)  Profiltrådar (Profiltråd)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Arkiv - [Logga in]

KÖRNINGAR Köra sjöis i Stockholm
2010-03-10 Sjölund

Hallå,
Är det någon vänlig själ som har tips om var man kan köra med sin endurohoj på någon sjöis i stockholmsområdet utan att uppröra alltför mycket friluftsmänniskor som ringer polisen o klagar? :-)
Tacksam för alla förslag!

MVH

Tobbe

2010-03-10 jameson

Då kan jag passa på att ställa en fråga här. Finns det någon speciell lag som säger att man får, eller inte får köra cross på isen? Vad gäller?

2010-03-10 strandberg31

Tyvärr så har jag inga svar på era frågor men se upp om ni ska ut på isen nu när det varit +, isen kan vara riktigt dålig på sinna ställen :P

2010-03-10 four-stroke

Strandberg har rätt. Plusgrader, sol och vind tar hårt.

Snön som legat har dessutom isolerat så isen är inte så tjock som man kan tro efter den kalla vinter vi haft.

mvh

2010-03-10 furiousrage

Det känns som om jag måste göra ett inlägg för att inte ångra mig om det senare visar sig att något gått snett.
KÖR INTE PÅ NÅGRA ISAR NU, det är förenat med livsfara och även om ni klarar er så gör inte hojjen det om den sjunker till botten!

2010-03-10 199

Nej förfan, dra inte ut och kör nu!
Det är värkligen förenat med livsfara, just nu får man vänta lite tills banorna kan återhämta sig, har vi tur så torkar banorna fort när det blir lite fler + grader och om solen värmer på rikligt.

Många banor stänger nu pga för våta baner, blir nog grustag med mera att åka i om man vill åka nu.

2010-03-10 pj87

Bra att ni säger till grabbar men många inlägg och inga svar...
Frusna sjöar räknas som terräng och oregistrerade motorfordon får endast köras på ett inhägnat område.

2010-03-10 MarkusSXF

Nja, pj87, frusna sjöar är en gråzon. Eftersom man inte kan köra en motorcykel på vatten (man KAN ju men stay real) så finns det ingen lag som säger att man inte får.
Detta har diskuterats många gånger, vet att det finns en stor tråd på SOE om det. När jag tog skoterkortet och MC kortet frågade jag om detta, och har även pratat med lokala polisen, och man får köra på isen, med i princip vad som helst.

2010-03-10 pj87

Fråga: Är det lagligt att framföra oregistrerade fordon så som fyrhjulingar och motorcrosscyklar på frusna sjöar och vattendrag?

Svar: En frusen sjö är att betrakta som terräng om det inte är en plogad väg som allmänt används för trafik med motorfordon. Det är inte lagligt att köra med oregistrerade motorfordon. Oregistrerade motorfordon får endast köras på ett inhägnat område.

Dan Johansson
biträdande chef
Trafikenheten

Konstigt att Dan svarade så här då i måndags??

2010-03-10 MarkusSXF

Faktiskt, eftersom jag har fått svar tvärtemot för bara några veckor sedan. Vet att andra har fått samma svar som dig från olika håll också, inte lätt o vara säker...

2010-03-10 pj87

Men det känns som att biträdande chefen på Trafikenheten
Skulle veta bättre än lokalpolisen endå tycker ja??

2010-03-10 Rickard

Tjena Tobbe!

Vi har kört på Svartsjöviken ute på färingsö,men vår bana är oxå riktigt fin om du e sugen så är den öppen i helgen gå in på mmck.nu och kolla.

Det har varit både skoter,bilar fyrhjulingar mm på viken. sök på Svartsjöslott så hittar du men jag vet inte status på isen nu..

2010-03-10 MarkusSXF

Inte den enda jag pratat med, som jag sa. Lokalpolisen det vill säga. Har pratat med både trafikstyrelsen, länstyrelsen, uppkörningsmänniskor och personer på körskolor. Vissa har vetat att man får, vissa har varit osäkra.

Men dom kanske har gjort lagarna tydligare nu, vad vet jag.

2010-03-10 Björnta

Registrerad och trafikförsäkrad enduro hoj finns det säker inte något förbud mot MEN oförsäkrad oregistrerad cross hoj är bara att glömma att ta ut på annat ställe än på "sk inhägnat område".

2010-03-11 Roger_E

Sen kan det vara så att en sjöis kan betraktas som inhägnat område trots att det inte finns några fysiska staket runt området, inhägnat område har att göra med möjligheten (icke möjligheten) för andra att ta sig in på området med te x ett fordon, hur många anslutnings vägar som finns m.m.
Men om det ska klassas som inhägnat område måste Polisen + Länsstyrelsen gett sitt godkännande innan området får användas av te x oregistrerade fordon, det sak även göras lite bullertester m.m........och det är väl inte så ofta man drar ut dom på en sjö under vintern.....
(Vi har hållt på att greja med detta på vår nya motocross/endurobana i Hudiksvall där vi gärna slipper att bygga staket runt hela området).
Och för att inga missförstånd ska ske så NEJ vi bygger inte vår nya crossbana på en sjö:o)

Skulle dock tro att det finns en del hoj/bil/skoter klubbar som har detta ordnat för sig men det är ren spekulation från min sida.

/Roger

2010-03-11 Sjölund

Rickard,
Hur länge var det sen du körde på isen?
Man har ju inte lust o köra igenom och göra illa sig...eller ännu värre... sänka hojen -)

/Tobbe

2010-03-11 jameson

åkte lite på en mindre sjö idag, gick bra, men det är riktigt blött.

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
KUGGTÄVLING[SEP-10] - Topp 3
1. WSAB
2. Carro
3. galent
PRISER KUGGTÄVLING[SEP-10]
1:a - n/a -
2:a - n/a -
3:a - n/a -
4-5:a - n/a -
6-10:a - n/a -
* VC = Är värdecheck från valfri leverantör: 24MX, Forsell, Karlströms, Ridestore eller Staydirt.
VINNARE KUGGTÄVLING [AUG-10]
1. Xzen0N
2. Carro
3. mange05
4. galent
5. WSAB
6. strandberg31
7. Emiilz
8. 199
9. MR.X
10. sloke